• LinaTed

Cola light = dåligt samvete

Jag vet ju att de är koffein i cola å att man inte ska dricka för mycke av de. Men har även hört att cola light är ännu värre än vanlig cola eftersom de är sötningsmedel i de..=(  Nu sitter jag här å dricker cola light och får dåligt samvete för bebisens skull =(. Hur viktigt är de igentligen att man inte ska dricka cola? Jag brukar inte dricka de, de här är första gången på flera veckor, men jag är ju så sugen!

• Svar på tråden Cola light = dåligt samvete
  • Trynträ

Jag har också funderingar på det. Nu är jag inte gravid än men om jag blir. Är aspartam farligt för barnet? Jag föredrar light cola men om det inte är bra för bäbisen så kanske man bör göra ett uppehåll med det isåfall om man skulle bli gravid.

• Tjejmamman

Vad det gäller koffein i cola så är det mindre än i kaffe. Jag har läst på livsmedelsverkets sida att det inte är någon fara att dricka lightprodukter. Och är detta första gången på flera veckor så behöver du absolut inte oroa dig :)

• siamusen

Man kan äta bade aspartam och dricka cola under graviditeten.

När det gâller cola sa maste man hâlla i sig 2 liter eller nagot liknande om det ens ska hamna i "riskzonen" för vad som âr rekommenderat.

• Tjejmamman

"Kan man dricka aspartamsötad läsk när man är gravid?
    Ja. Aspartam är ett sötningsmedel som är uppbyggt av två aminosyror. Dessa aminosyror finns naturligt som byggstenar i proteiner i vår normala kost.

Aspartam bryts ned i magsäckens sura miljö och omsätts i kroppen som andra proteiner/aminosyror."

Taget från Livsmedelsverkets hemsida.

• Lotlas

Jag undviker alla lightprodukter (i princip) oavsett om jag är gravid eller inte. Jag tror att det är bättre att äta riktigt socker och riktigt fett men i mindre mängder.

• LinaTed

Okej tack så jätte jätte mycke för alla svar =) Nu känns de bättre och nu kanske jag kan dricka utan att få dåligt samvete. Kommer ju inte dricka flera liter om dagen precis =P men ett glas då å då iaf =)

• Sessilou

man kan nog äta o dricka nästan allt men inte överkonsumera!!! ( inte alkohol dock*S*)

There is no spoon=)
  • trisha

Du behöver inte ha dåligt samvete, i sådana fall borde jag verkligen ha det med tanke på allt godis och all fanta och glass jag åt under graviditeten, med färgämnen och allt skit.

• Hidda

Jag dricker endast cola light och pepsi max då jag hade grav diabetes sist alltså när jag väl dricker läsk men 1,5 liter per helg blir det på ett ungefär gjorde det sist med inget fel på min dotter men man ska inte överkonsumera..

♥ Evangelin 080206 ♥ Liten BF 090626 ♥
Svar på tråden Cola light = dåligt samvete