• LinaTed

Cola light = dåligt samvete

Jag vet ju att de är koffein i cola å att man inte ska dricka för mycke av de. Men har även hört att cola light är ännu värre än vanlig cola eftersom de är sötningsmedel i de..=(  Nu sitter jag här å dricker cola light och får dåligt samvete för bebisens skull =(. Hur viktigt är de igentligen att man inte ska dricka cola? Jag brukar inte dricka de, de här är första gången på flera veckor, men jag är ju så sugen!

• Svar på tråden Cola light = dåligt samvete
  • Trynträ

Det känns som jag kan sluta ha dåligt samvete för jag tycker inte colan är särskilt god nu när jag är gravid. Tycker det mesta är för sött. Choklad gillar jag inte längre heller. Skumt men rätt bra iofs.

• Trynträ

Ser nu att jag inte plussat förra gången jag skrev. Gick dock bara fyra dagar (10 jan) så gjorde jag det.

• SötFlöt

Jag har druckit i allafall en burk cola light om dagen på jobbet. Min barnmorska har inte sagt nåt, jag dricker massa funlight också.

♥ (¯`°?.¸ ♥ BF 25 Februari ♥¸.?°´¯) ♥
  • Angel1978
    Lotlas skrev 2009-01-06 18:02:50 följande:
    Jag undviker alla lightprodukter (i princip) oavsett om jag är gravid eller inte. Jag tror att det är bättre att äta riktigt socker och riktigt fett men i mindre mängder.
    detta tror jag också på.
  • Trynträ

Min bm var väldigt anti cola. Det var rena giftet tydligen. Fick ingen klarhet i om det var bättre eller sämre att dricka cola light. Hon tjatade mycket om sockret i colan också. Som tur är så är jag inte så sugen på cola nu när jag är gravid. Dricker nästan hellre vatten.

• Syster Luring
    SötFlöt skrev 2009-02-19 20:42:48 följande:
    Jag har druckit i allafall en burk cola light om dagen på jobbet. Min barnmorska har inte sagt nåt, jag dricker massa funlight också.
    Funlight? Det skulle jag inte ens sätta i mig om jag INTE var gravid. Har du inte läst på innehållsförteckningen? Roa dig med att göra det så kommer suget garanterat att försvinna sen.
    August -95 & Bebisfrö -09
  • Jambosana
    Syster Luring skrev 2009-03-08 15:33:14 följande:
    Funlight? Det skulle jag inte ens sätta i mig om jag INTE var gravid. Har du inte läst på innehållsförteckningen? Roa dig med att göra det så kommer suget garanterat att försvinna sen.
    Gäller inte det all mat man sätter i sig nuförtiden?
  • Syster Luring
    Jambosana skrev 2009-03-08 15:38:06 följande:
    Gäller inte det all mat man sätter i sig nuförtiden?
    Jo, det gör det helt klart. Vi läste boken Den hemlige kocken och fick därefter upp ögonen ordentligt på vad det är vi stoppar i oss. Kände själv att jag blev väl fixerad precis efter vilket sammanföll med att jag blev gravid. Vill inte bli ngn anti-E-fascist så nu försöker jag tänka sunt OCH realistiskt när jag handlar. Det funkar rätt bra.
    August -95 & Bebisfrö -09
  • kolreach

Läs på innehållsförteckningen, vanligtvis innehåller Cola light sukralos medan t ex Cola zero innehåller aspartam. Eftersom sukralos är ett långlivat ämne med än så länge okända miljöeffekter skulle jag avstå det av miljöskäl. Bägge ämnena är så vitt man vet ofarliga för hälsan, även om aspartam har varit omdebatterat. Personligen så föredrar jag den sockrade varianten, fast i mindre mängder.

• Saadie

Man ska ju undvika koffein. Frågan är om en burk cola överstiger gränsen för koffein som rekommenderas till gravida.

Vad gäller hela den här aspartam-debatten... Jo det har visats sig i djurförsök att aspartam ger "membrane cancer", jag undviker aspartam och andra sötningsmedel så långt jag kan!!! Socker är varken farligt eller diabetes-framkallande. Sötningsmedel finns det inte tillräckligt med forskning, och den som finns är inte smickrande för sötningmedlena!

Använd sunt förnuft, dricker man lite cola då och då så är det inte farligare än annat vi sätter i oss. Men inte varje dag, det skulle jag inte rekommendera, oavsett om man är gravid eller ej!

• Trynträ
    kolreach skrev 2009-03-10 16:38:30 följande:
    Läs på innehållsförteckningen, vanligtvis innehåller Cola light sukralos medan t ex Cola zero innehåller aspartam. Eftersom sukralos är ett långlivat ämne med än så länge okända miljöeffekter skulle jag avstå det av miljöskäl. Bägge ämnena är så vitt man vet ofarliga för hälsan, även om aspartam har varit omdebatterat. Personligen så föredrar jag den sockrade varianten, fast i mindre mängder.
    Jag har för mig att Coca-cola tagit bort sukralosen även i lighten så egentligen förstår jag inte varför de har två varianter. Dock har jag för mig att det skiljer litegrann i ingredienserna mellan zero och light.
  • kolreach
    Svar på #21
    Vad bra i så fall. Det kanske bara är restaurangen vid mitt jobb som har köpt på sig ett jättelager med gammal Cola light.
  • Heiress

Nej sukralos är kvar, det är det som skiljer light och zero åt, dvs sukralos och aspartam

• Trynträ
    Heiress skrev 2009-03-13 15:52:36 följande:
    Nej sukralos är kvar, det är det som skiljer light och zero åt, dvs sukralos och aspartam
    Inte i de nya flaskor jag sett. Måste kolla om jag hittar nåt på nätet.
  • sassus

Jag skulle undvika sötningsmedel och dricka vanlig cola. Sötningsmedel är aldrig bra tror jag. Bättre med naturligt socker. Fast det är mina åsikter.

• Trynträ

Jag försökte få min bm att säga vilket som var att föredra av vanlig cola och cola light men hon vägrade. Hävdade att det var för mycket socker i båda. Fast idag köpte jag Ubuntu cola till tacosen istället för lighten jag brukar ha. Inbillar mig också att det är bättre med vanligt socker än aspartamet. Dessutom är colan på burk så det blir ju inte att man dricker mer än en burk kanske max en gång i veckan.

• bananflugan82

En kompis till mig fullkomligt hällde i sig coca cola när hon var gravid med sina tvillingar för hon var tokig i det... de är nu snart 1 ½ år och helt friska ungar. :)

Svar på tråden Cola light = dåligt samvete