• Jennaz

Visdomständer!

Har ont av mina snedväxande visdomständer! Sitter just nu med inflammerat tandkött och smärta ända ut i örat.

Måste man dra ut visdomständer som man har problem med? Kan man inte bra slipa ner taggarna som gör besväret?
    Ni som har dragit ut, vad kostade det er?

Något tips på hur jag kan få mindre ont just nu? Panodil hjälper föga...

• Svar på tråden Visdomständer!
  • mandolin76

Jag har för mig att jag betalade 2500:- när jag drog ut en av mina för några år sedan. visserligen gjorde jag det på sjukhuset så det kanske blev dyrare då.

De andra har jag låtit sitta kvar men jag har stora problem med dem när de är inne i en växtperiod. Påminner om det du beskriver. För att kunna fungera tog jag varannan gång Ibumetin (som är inflamationshämmande) och varannan gång Alvedon (hjälper bättre mot smärtan) Senast tanden växte hade jag ont ca två veckor innan det gick över.

• Lenelin

Jag ska dra ut en visdomstand om några veckor. Frågade om pris, cirka 900 sa hon, visste inte exakt. Tror inte man kan göra så mycket annat när de börjar krångla. Möjligtvis härda ut smärtan, men det känns inte som nåt alternativ...

• thalro

Fick krabb med en i nedre käken...då måste man oftast oprera bort (sitter hårdare nere än uppe) så det blev dyrare med då 2500:- kostade det. Man kan kombinera alvedon - ipren. Bättre effekt då!

Lycka till!

• Jennaz

Ja, det är är verkligen inte kul. Tanden i överkäken trycker hål i tanköttet i underkäken! Bläää.

• Tildes mor

Jag har också problem med en visdomstand i nederkäken. Var hos tandläkaren i går och fick tandköttet spolat pga inflammation. Ska dar ut den i början på februari. Klarade de att dra ut den skulle det kosta 1100 kr men behövde de operera ut den skulle det gå på 2600 kr. Inte kul.

• Karolina

Jag har dragit ut bägge visdomständerna i nederkäken, kostade ca 1200 kr per tand. Båda gångerna fick jag jätteont, blev alldeles uppsvälld på kinden o fick äta penicillin innan tand-dragningen. Min tandläkare sa att hon kunde skriva ut penicillin någon gång och så spolade hon rent men om det skulle fortsätta jäklas så rekommenderade hon utdragning. Men sååå ont som jag hade så ville jag bara slippa värken en gång för alla. En lite mindre rolig detalj var att bedövningen tog väldigt dåligt pga att det var så inflammerat.

Svar på tråden Visdomständer!