• Little Ms Chatterbox

Kan bolltäcke vara lösningen tro?

Nästan varje gång som vi går in för att titta till sonen (6½ år) när han sover eller att man följer honom tillbaka när han har varit och kissat eller mardröm har han gjort en grej med täcket. Han har det på tvären, vridet ett kvarts varv, största delen hänger ner mot golvet eller ligger redan på golvet.
    -Vi har frågat varför han gör på det viset och tagit upp det och sagt tex det blir smutsigt, du blir kall om fötterna...
    -Han har sagt att det är skönt så.
    -Vi svarar att det är väl samma om det ligger så eller "riktigt", Nu är klockan mycket du måste sova, natti.

Inatt kunde jag inte somna om efter att ha varit och gjort välling till nattsuddarna, de envisas att ligga i vår säng desutom, tänderna. Jag låg och balanserade på sängkanten och mitt täcke hade hamnat lite fel, det hängde ner över kanten och kändes konstigt mot kroppen. Pricis när jag skulle rätta till det kom jag på att det är ju inte alls samma känsla som när man är invirad i täcket eller när sambon råkar ligga på det.
    Känslan var inte direkt obehaglig även om det kanske skulle ta någon natt för mig att finna det bekvämt. Men nu funderar jag på om det kanske är den känslan som sonen är ute efter när han vänder på täcket? Kan det vara så att han behöver ett bolltäcke för att kunna sova bättre?

Sonen har väldigt svårt att komma till ro och somna på kvällarna, så har det varit sen han var liten. Han äter Omega-3 och ska snart till bup, skolan har reagerat över flera saker, det sociala, koncentartionssvårigheter, motoriken, ljudkänslig och även andra saker. Vi föräldrar har känt att det inte är vad det borde men är ju äldsta barnet så har eg. inget att jämnföra med.

Någon som har några tankar och idéer om bolltäcke mot den här "grejen"?

Nu är det en ny Omega-3 tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-95/m39439172.html
  • Svar på tråden Kan bolltäcke vara lösningen tro?
  • Diwa

har han diagnos?

jag tror faktiskt att bolltäcke kan vara bra till barn med ex bokstäver som har svårt komma till ro
    det blir ju mer tyngd i ett sånt och nåt att plocka med som de kan söva sig själva med

faast här skulle det inte klara en vecka innan det var sönderplockat och de är superdyra så men man kanske kan göra nåt liknande?

~*~Vitiis nemo sine nascitur~*~
  • SaramedM

jág är ju frälst fullständigt av bolltäcket

När vi fick det sov M för första gången på 4,5 år och det håller än
    Visst hon kan fortfarande ha affektutbrott ibland, och ha en orolig natt men det går inte att jämföra med hur det var innan

Så om ni kan få testa ett så gör det

• Diwa

hur funkar tvätt på dem?

• SaramedM

Det gör det inte, jag vet inte hur man ska göra rent dem faktiskt
    Kanske att en kemtvätt skulle klara det, det är ju ett halvt bollhav däri

• Diwa

mmm misstänkte det

hygien är ju trevligt och hur mysiga är täckena efter ett tag?

• SaramedM

Jag vädrar det varje vecka och byter påslakan då också

Jag tvättar inte våra egna täcken jätteofta heller faktiskt

Sömn är också trevligt

• Tola

jag är mycket intresserad av vad ett bolltäcke är och vad det har för funktion:)

• Diwa

jepp här snittar vi fortfarande 6-7 timmar som mest

men men de blir vuxna en dag å dååå då ska jag sova
Svar på tråden Kan bolltäcke vara lösningen tro?