• Anonym (Emma)

Hjälp mig att hitta svar !Får man besked direkt vid mammo undersökningen?

Som rubriken lyder undrar jag om man får besked direkt vid mammografin om det är cancer?

Jag har en knöl i armhålan som går ned mot bröstet inte någon rund knöl en svullnad. som har blivit större.

Jag blev remmiterad i början på dec och det har ju bvarit julhelger mm.Så jag har faktiskt kunnat släppa tankarna på det.

Men i dag är helgerna över och liksom vardag och det sköljer över mig nu är det inte många dagar kvar till undersökningen.

Ni som har haft bröstcancer vill ni berätta?

När och hur fick ni beskedet?

Fick ni hjälp med att hantera det från ex vis kurator?

Tog dom prover innan eran mammo undersökning?

Jag har faktiskt hoppas på att jag nog inbillar mig och att jag nog har petat där och därför är det svullet men tyvärr det är inte så.

Jag orkar inte ens knappt tvätta mig där för jag VILL INTE känna den.

Jag är så rädd.. Min käraste också tror jag han har ju också kännt att den är större han säger inte så mycket finns väl inga ord.

• Svar på tråden Hjälp mig att hitta svar !Får man besked direkt vid mammo undersökningen?
  • Gladhannapanna

jag går på mammografi en gång om året pga ärftlig cancer i släkten. (mamma, mormor, mormorsmor) Då får jag först gå på mammografin, sedan vänta lite, därefter träffa en läkare som gör ultraljud på brösten som dessutom studerat mammografibilderna innan. Så jag brukar få besked direkt, sedan kommer det alltid ett brev ett tag efter ändå. Jag träffar även en bröstläkare på bröstmottagningen en gång om året, han (varför bara män?) klämmer igenom brösten och vi diskuterar min ärftlighet mm.

Jag hoppas verkligen att du blir bra bemött och att du inte har cancer!!!!

• Anonym (Emma)
    Gladhannapanna skrev 2009-01-07 14:52:32 följande:
    jag går på mammografi en gång om året pga ärftlig cancer i släkten. (mamma, mormor, mormorsmor) Då får jag först gå på mammografin, sedan vänta lite, därefter träffa en läkare som gör ultraljud på brösten som dessutom studerat mammografibilderna innan. Så jag brukar få besked direkt, sedan kommer det alltid ett brev ett tag efter ändå. Jag träffar även en bröstläkare på bröstmottagningen en gång om året, han (varför bara män?) klämmer igenom brösten och vi diskuterar min ärftlighet mm. Jag hoppas verkligen att du blir bra bemött och att du inte har cancer!!!!
    jag försöker tänka att det finns det som är värre bröstcancer är väl inte så farligt.

Det kan man väl bota? Din mormor mamma mm blev dom bra ?
  • Anonym (Emma)

någon mer som vet?

• Isnogood

Jag var på undersökning då jag hade en öm svullnad på ena bröstet och 4 knölar på andra...
    -Efter mammografin så fick jag träffa läkare o sköterska, ultraljud och provtagning av svullnaden o knölarna och sedan tömning av knölarna...
    Sedan så fick jag vänta (åkte ner på stan) i ett par timmar på provsvaren...dom ringde så jag åkte tillbaka och fick då veta att mina "knölar" var vätskefyllda cystor som kan fyllas igen...
    så om jag märker av det så ska jag kontakta dem direkt för nya prover o tömning...
    Detta var för 1 1/2 år sedan o peppar peppar så har det inte hänt hittills....

• Anonym

jag fick vänta ngn vecka på resultatet då min läkare skulle kolla på det + ngn annan läkare...Lycka till o hoppas det inte är ngt,.

• Gladhannapanna
    Anonym (Emma) skrev 2009-01-07 14:56:10 följande:
    jag försöker tänka att det finns det som är värre bröstcancer är väl inte så farligt.Det kan man väl bota? Din mormor mamma mm blev dom bra ?Jag har inte varit inne sedan jag skrev igår...

Mormor blev inte tagen på allvar när hon sökte läkare i början av 50-talet så när de väl upptäckte att hon hade cancer hade den spridit sig i kroppen, hon dog 1957...

Mamma blev opererad inom några veckor och har medicinerat i fem år och räknas som frisk, hon går naturligtvis på regelbundna kontroller!

Har även en vän som opererades för många år sedan och som räknas som frisk men går på kontroller.

Lycka till!

Ps. Jag går på Sahlgrenska i Gbg, mamma går på Borås.
  • Anonym (Emma)

Tack för ditt svar!

Kram

Svar på tråden Hjälp mig att hitta svar !Får man besked direkt vid mammo undersökningen?