• alexs mamma

Om att frysa bröstmjölk....

Den 17 jan skall jag bort på spa med vänninorna vilket skall bli helt underbart och jag kommer att vara hemifrån 8.30-15 ca Jag helammar vår lillkille är då 3 månader och nu borde jag börja frysa bröstmjölk för att ha tillräckligt under den dagen då min sambo ger mjölken i flaska.
    Jag funderar nu på hur jag skall göra detta smidigast... Jag vill undvika att frysa ner en massa små slattar. Kan man fylla på färskbröstmjölk i en flaska med en svätt redan frusen mjölk?

• Svar på tråden Om att frysa bröstmjölk....
  • Michisen

Nej.
    Blanda aldrig varm och kall bröstmjölk.

Men frys ner i iskuber och sen när det är fryst så kan du lägga ihop dem i plastpåse.

• hic sunt leones

Jag läste att bara du kyler mjölken ordentligt i kylskåp först, så kan du hälla över till fryst mjölk sedan. Men varm mjölk gör förstås att översta lagret på den frysta tinar, och man får ju inte omfrysa mjölken.

• Michisen
    hic sunt leones skrev 2009-01-07 15:23:53 följande:
    Jag läste att bara du kyler mjölken ordentligt i kylskåp först, så kan du hälla över till fryst mjölk sedan. Men varm mjölk gör förstås att översta lagret på den frysta tinar, och man får ju inte omfrysa mjölken.
    Det var inte vad de sa på amningsrådgivningen till oss för några månader sen, utan där var det stenhårt.
    Kyld mjölk till kyld mjölk - inga problem. Alltså att man har kyld mjölk i kylen och sedan ställer in den varma mjölken i ett annat kärl i kylen och därefter häller ihop de två kylskåpskalla.

Frysa in och lägga samman med fryst sen - inga problem. Exempelvis frysa in i något kärl och sedan lägga till samlingen av något annat, redan fryst.

Rumsvarmt till kylt - nej.
    Kylt till fryst - nej.
    Rumsvarmt till fryst - absolut inte.

Typ.

Fast det är klart att man kan göra som man känner för.
    Men även kyld mjölk tinar ju upp den frysta mjölken om man häller på det. Det är fortfarande en temperaturskillnad.
  • alexs mamma

ok det låter logiskt och då får jag fundera på bästa sätt med olika kärk tack för hjälpen...

• MamiElin

eller så kör ni med ersättning :) det gör många :)

Svar på tråden Om att frysa bröstmjölk....