• Virriga Vera

Jo, jag äger mitt hus, inte banken!!!

Är kunskapen faktiskt så låg bland många av de som diskuterar i ekonomitrådarna att de inte vet hur det fungerar med pantbrev, lagfarter och ägande?

Det spelar ingen roll hur mycket du har lånat på banken och lämnat huset i pant, det är den/de som står på lagfarten som äger huset.

• Svar på tråden Jo, jag äger mitt hus, inte banken!!!
  • Polly S

ja, då borde du ju förstå att folk satsar på ett boende där de trivs istället för att samla pengar på hög?

Drömtorpet skrev 2009-01-08 22:10:23 följande:
    Diwa skrev 2009-01-08 22:04:22 följande:
    pengar är inte allt för mig...finns andra värden i livet...
  • humle82

om man har stora lån och bara betalar ränta i stort sett ser jag det som att ni HYR erat hus av banken.
    i mina ögon är det som att hyra en lägenhet.

det är skillnad om man amorterar mycket, köper det dyrt och gör en stor vinst.

humlansblogg.blogspot.com/ /FD sannispannisen
  • Winnertaco
    Drömtorpet skrev 2009-01-08 22:10:57 följande:
    Virriga Vera skrev 2009-01-08 22:04:26 följande: jo det klart men varför skulle man sluta betala hyran???
    Ja, varför skulle man sluta betala ränta och amorteringar till banken?

Antagligen av samma anledning som att man inte betalar hyran.
    Johanna 061223 Ludvig 080909 winnertaco.blogg.se
  • humle82

man står som ägare på pappret, men ekonomiskt skulle jag inte kalla er för ägare.

( de, som bara betalar ränta och mycket lite amortering)

humlansblogg.blogspot.com/ /FD sannispannisen
  • Diwa
    Drömtorpet skrev 2009-01-08 22:10:23 följande:
    Diwa skrev 2009-01-08 22:04:22 följande: pengar är inte allt för mig...finns andra värden i livet...
    nu skojar du va???

fast nu hamnade vi på sidospår

jag hävdar i vart fall att jag eller rättare vi är ägare till vårt hus.
    i lagens ögon, bankens och våra

antar att du är ägare till din bostadsrätt?

har man lån eller inte är oväsentligt

man behöver inte ha lån för att bli av med saker eller tvingas sälja saker man äger om man hamnar i livskris, det handlar ju isåfall om att omprioritera för att leva

fast vi är rätt trygga i att inte behöva sälja på mkt lääänge och självfallet har vi räknat att vi fixar det även om nån blir långtidssjuk, arbetslös
    ~*~Vitiis nemo sine nascitur~*~
  • Butterscotch

humle82 skrev 2009-01-08 22:11:50 följande:

om man har stora lån och bara betalar ränta i stort sett ser jag det som att ni HYR erat hus av banken.i mina ögon är det som att hyra en lägenhet.det är skillnad om man amorterar mycket, köper det dyrt och gör en stor vinst.
    Stor vinst kan man göra oberoende av ifall man amorterat eller inte, de två har ju inget med varandra att göra.
  • Virriga Vera

Drömtorpet skrev 2009-01-08 22:10:57 följande:

Virriga Vera skrev 2009-01-08 22:04:26 följande:
    jo det klart men varför skulle man sluta betala hyran???
    Kommer du öht ihåg vad du skriver för svar? Du påstod att man knappt kunde bli vräkt från en bostadsrätt, jag svarde att det blir man om man slutar betala hyra. Orsaken har väl inget med det att göra?
  • Winnertaco
    Butterscotch skrev 2009-01-08 22:16:42 följande:
    humle82 skrev 2009-01-08 22:11:50 följande: Stor vinst kan man göra oberoende av ifall man amorterat eller inte, de två har ju inget med varandra att göra.
    Och man kan även ha slängt in en stor kontantinsats och sedan väljer man att i princip inte amortera. Vem äger huset då? Ägen man halva då? Om man har halva värdet belånat? Fundersam
    Johanna 061223 Ludvig 080909 winnertaco.blogg.se
  • Diwa
    humle82 skrev 2009-01-08 22:12:44 följande:
    man står som ägare på pappret, men ekonomiskt skulle jag inte kalla er för ägare.( de, som bara betalar ränta och mycket lite amortering)
    fast det beror ju på var man köper hus, vad för sorts hus osv

man kna köpa ett hus för ganska mkt pengar, amortera lite och ändå sälja med rejäl vinst?

men vi har byggt vårt drömhus å räknar med att bo här tills barnen låser in oss på hem
    och sedan är huset deras att göra vad de vill med...
    under tiden har vi ett hus vi kan göra massor med, ett hus vi älskar å trivs i och som passar just våra behov och är värt massor jämfört med de lägenheter vi bott i där vi bara betalar till någon som gör vinst på oss
    allt vi betalar nu är till oss själva
    ~*~Vitiis nemo sine nascitur~*~
  • Virriga Vera

Winnertaco skrev 2009-01-08 22:18:30 följande:

Och man kan även ha slängt in en stor kontantinsats och sedan väljer man att i princip inte amortera. Vem äger huset då? Ägen man halva då? Om man har halva värdet belånat?
    Hur funkar det när man amorterar mycket då? Räknas äganderätten om procentuellt för varje amortering?
Svar på tråden Jo, jag äger mitt hus, inte banken!!!