kormasås?
Har någon ett recept, eller kan säga ungefär vad korma ska innehålla?
Har någon smarriga recept på indisk, thailändsk eller annan asiatisk mat får de gärna bidra
Har någon ett recept, eller kan säga ungefär vad korma ska innehålla?
Har någon smarriga recept på indisk, thailändsk eller annan asiatisk mat får de gärna bidra
såsvetare?
såsvetare?
jag har massa recept på indiskt mat då vi bara äter indiskt i mitt hem=)! är det ngt mer än just korma du är ute efter så är det bara att hojta till!
Det finns miljoner olika recept på korma säkert lika många varianter som det finns indier=)
Jag har ett recept på egg-korma som jag provat en gång. Är det chicken-korma eller ngt annat du är ute efter?
Jag lagar inte korma för jag är inte så förtjust i det. men jag har massor av recept så jag kan skriva ner ngt av dem här till dig. Jag gör det i morgon för de är på engelska och är lite för sömnig för att översätta nu!=)
Nu väntar sängen!!
Det var egentligen nån slags grönsakskorma, tror jag. Jag åt det på restaurang en gång och tyckte att det var jättegott! Det var bl.a blomkål, morötter och kikärter i en mild sås. Indisk grönsaksgryta hette det, men det är inte ett så tydligt namn precis...
I alla fall har jag pusslat ihop några recept och tycker själv att jag kom ganska nära
Men jag tar gärna emot recept på chicken korma, om du har? Eller något annat recept som du brukar göra ofta.
Tusen tack!
Hej! Här har jag ett recept på vegatable korma:
Ingredienter:
Olja 2 msk
cashewnötter grovhackade 2 msk
russin 1 msk
lager blad 1
kanel en liten bit
Grön kardemumma ( hel) 3 st
Hela nejlikor 7 st
Pepparkorn 1/4 tsk
Cashewnötter 1/2 dl
Lök två st finhackade
salt
Vitlök två msk finhackad
Ingefära två msk finhackad
Grön chili två st finhackade
Kummin 1/2 tsk
Korander 1 msk
chilipulver ( smaka av)
gurkmeja 1/2 tsk
Yogurt 1 dl
Tomat 1 stor skuren i kuber
Morot 2 stycken skuren i kuber
Blomkål 1,5 dl i lagom stora bitar
Potatis skurna i kuber
Gröna ärtor 1 dl
gröna bönor ( typ hart couvert)1 dl
Färsk korander 1/2 dl hackad
vatten ca 2 dl
Gör såhär:
1. Hetta upp olija i en panna.
2. Stek de två msk cashewnätterna och russinen. Tag över det till en tallrik och försök låta så mkt olja som möjligt rinna av i pannan.
3. I oljan tillsätt lagerblad, kanel, Grön kardemumma, Whole nejlikor och pepparkorn. Rosta några sekunder.
4. Tilsätt resten av cashewnötterna och stek tills de fått gyllene färg..
5. Tilsätt lök, gurkmeja och lite salt. Blanda, lägg lock över och låt fräsa i 3 minuter,rör då och då.
6. Under tiden löken steks..
Tilsätt blomkål, Gröna ärtor, morötter, lite salt, 1/2 dl vatten i en microsäker skål. Täck och koka i micron i ca 3 minuter, rör och koka ytterligare 2 minuter. Tag grönsakerna från vattnet pch lägg i en separat skål 7. Tillsätt ingefära, Grön chili och vitlök till löken och koka i 2-3 minuter eller till det blivit gyllende.Stäng av spisen och låt kallna.
8. I samma microsäkra skål som ovan lägg i potatis lite salt och 1/4 dl vatten, Micra med lock i 3 minuter blanda och kör i ytterligare 2 minuter. Tilsätt poatisen med resten av grönsakerna.9. I samma microsäkra skål tilsätt de gröna bönorna och micra med vatten och salt som ovan i 3+2 minuter.
10. Mixa lökbaldningen i en mixer till en fin kryddpasta med ca 1/4 dl vatten ( ha i mer om det behövs)
11. Häll i lök/kryddpastan i pannan och tillaga tills oljan separeras från pastan. Rör hela tiden.
12. Tilsätt kummin , korander och chilipulver.
Tilsätt 1/4 dl vatten för att kryddonra skall blandas väl.
13Tilsätt tomat och koka 1-2 min
16. Sänk värmen oh tillsätt yoghurt lite i taget.
17. Tillsätt de kokta grönsakerna och blanda tilsätt mer vatten tills du får önskad konsistens.Värm upp utan att koka.
18. Häll i den färska korandern ch blanda.
19. Garnera med russinen och cashewnötterna från tidigare!
Men gud vad långt och komplicerat det ser ut! det är inte så farligt som det ser ut!!!=)
Här komer ett recept på
chicken briyani
ca 1 kgkyckling med ben.
2 koppar ris ( basmati)
8 koppar vatten
1,5 kopp yoghurt
1 stor potatis
olja
smör
ingefära ca 2 tsk
vitlök ca 2 tsk
grönchilli
kanelstång
2 lagerblad
2 st hela svartkardemumma
4 hela grön kardemumma
4 kryddnejlikor
hel svartpeppar
salt
kummin frön 1 tsk
coriander 1 tsk
gurjmeja 174 tsk
chilipulver
saffran 1,74 tsk
mynta ca två händer hackade
färskt koriander 174 kopp
stekt lök
Tvätta och blötlägg riset i 30 minuter. koka upp 8 koppar vatten och tillsätt den gröna kardemumman, 1 lagerblad salt och en tsk olja. häll i riset, koka upp och koka i 5 minuter. häll av vattnet och ställ åt sidan. Blanda saffran med lite vatten och låt dra en stund. stek de hela kryddorna i lite lite olja. tillsätt finhackad vitlök och ingefära.Tillsätt kycklingdelarna som du först har tvättat noga. Stek rundor tills kycklingen fått lite färg. ( inte genom stekt) tillsätt yoghurt och lök. blanda hela tiden, tillsätt potatis i små kuber, grönchili, coriander, kummin, gurkmeja chilipulver och salt. blanda väl och låt puttra i 10.15 minuter. När kycklingen är 3/5 klar tag den ur såsen lägg den i botten av en smörad form lägg i lite av potatisen och såsen ( spara resten) fluffa riset och lägg som ett täcke över kycklingen häll sedan på toppen resten av såsen och potatisbitarna. Sätt i ugnen i 1-1,5 timme på 125 grader.
Blanda sedan runt och servera med myntayohurt, tomat och lök sallad och lite lime
Chicken curry
kyckling i delar
2 stora lökar
2 tomater ( i små tärningar)
ingefära och vitlök ( mixa eller gör till en "paste" i morteln.
gurkmeja 1/4 tsk
chilipulver 2 msk
coriander pulver 4 msk
garam masala 1/2 msk
svartpeppar salt
vinäger eller tamrindvatten
olja och senapsfrö
grön chili
curryblad
hackad färsk koriander
hetta upp olija i en panna tillsätt senapsfrö och sedan strimlad lök. stek tills löken fått fin färg tillsätt sedan ingefära och vitlöks "pasten" Tillsätt sedan tomat och koka upp tillsätt chilli, gurkmeja och koriander pulver puttra på låg värme. tillsätt kycklingbitarna som du tvättat noga och häll på vatten. Tillsätt salt och svartpeppar. lägg på ett lock och låt koka. när det är halv färdigt tillsätt garam masala och 2 msk vinäger eller tamringvatten. tillsätt även grön chili, curryblad och färsk koriander.
Servera med ris och någon trevlig stekt grönsak.=) denna chickencurry kan upplevas ganska så spicy. Tycker man det bränner för mkt kan man tillsätta lite cocosmjölk istället för garam masala och vinäger det tar udden av det starka lite och ger en god smak till grytan. hittar man inte grön chili, curryblad och färsk koriander kan detta uteslutas!
Chicken fry
Kyckling i bitar
svartpeppar
chilipulver
koriander
gurkmeja
salt
chicken masala eller garam masala
infefära och vitlök mixat till en pure
lime
Skär skåror i kyckling delarna. Häll på mycket chilipulver och koriander. Proportionen är dubbelt så mkt koriander som chili. Använd ca 2 msk chili och 4 msk koriander. salta, lägg på ingefära och vitlökspuren samt de andra kryddorna. Massera in i kycklinegn så den täckt ordentligt av kryddorna och kryddorna går in i alla skåror. Om man vill blanda i lite yoghurt. Låt sedan stå och dra i minst en halvtimme. Stek sedan länge i ganska mycket solrosolja på medelvärme tills kycklingen är helt genomstekt och fått fin färg. Låt Oljan rinna av på papper och lägg upp på ett fat, droppa över limejouse och garnera med lökringar och lime i skivor. Servera som sidorätt etc. denna rätt bli ganska så spicy och man kan givetvi reducera mängden chili efter sin smak.
Jag använder indisktchilipulver när jag lagar indiskt, för jag tycker inte att den vanliga man köper i affären här har ngt sting. Så om det är någon som vill prova mina recept och gillar stark mat s bör man använda starkt chilipulver.
Tandoori kyckling
800 gram kyckling bitar
1 1/2 tsk kashmiri chilipulver eller annat chilipulver.
3 msk citron
Marinad
200g tjock yoghurt
1 tsk kashmiri chilipulver
salt
11/2 msk ingefära finhackad
1 1/2 msk vitlök finhackad
1 msk citron
1 tsk kummmin
1/2 tsk garam masala
smör
lök skuren i ringar och lime
Tag bort skinnet på kycklingen tvätta och skär i bitar. Krydda kycklindelarna med chilipulver, citron och salt och låt ligga i 30 minuter. Gör marinaden genom att blanda chilipulver, salt, ingeföra, vitlökcitronjouse och garam masala med yoghurt. Lägg marinaden på kycklingen och låt dra i kylen 3-4 timmar.tag bort överflöd av marinad och tillaga sedan kycklingen i 200 grander varm ugn och tillaga till halv färdig. Tag då ut och pensla med smält smöt och tillaga tills genom stekt. Garnera med lime och lök skuren i skivor.
Mmm, det här är en tråd för mig! Ska genast kopiera recepten, mums! Vi ska ikväll prova på Saag Aloo, maken lagar! :)
Cauliflower Manchurian
Ingredienser
1/2 Blomkålshuvud - skuret i bitar - Lägg bitarna i varmt vatten i 10 minuter och tvätta av ordentligt!, låt rinna av och lägg åt sidan!
Smet:
Vetemjöl - 5 Msk
Majsstärkelse - 3 msk
Salt - 1/4 tsk
svartpeppar - 1/4 tsk
Vatten - 1/4 glas plus 2 msk
Såsen:
Olja - 1 msk
Lök - 1/2 , fin hackad
Grön chili - så smkt man önskar
Vitlök - 3 lstoa klyftor, finhackade
Ketchup - 2 msk
röd Chili Sauce - 2 msk
Soja Sauce - 4 tsk
Vinäger - 2 tsk
vatten- 4 msk
majs stärkelse- 2 tsk
vårlökar 2 st skurna i mindre bitar för garnering
Gör såhär
1. Värm olja i en teflonpanna
2. Tillsätt lök, grön chili och vitlök och fräs tills löken fått en ljusbrun färg
3.Tillsätt ketchup och röd chilisås och värm tills oljan separerar sig från blandingen
4.Tillsätt vinäger poch soja och rör nogrannt
5. Blanda 2 tsk majsstärkelse med 4 msk Vatten och tillsätt i pannan. Koka i 1-2 minuter tills blandingen tjocknat. 6. Keep sauce aside.
7. För att göra smeten blanda mjöl, majsstärkelse, salt , svartpeppar och vatten i en bunke.Blanda tills smeten är helt jämn utan några klumpar.
8. Doppa ner Blomkålsbuketterna i smeten så de täcks helt. Fritera sedan tills de fått en ljus brun fin färg.
9. När du friterat alla blomkålsbukttterna blanda dem med såsen så den täcker bitarna helt och hållet. Tillsätt vårlöken och blanda igen. Servera direkt!
Tullemo: det är spenat och potatis va? om du tittar när maken lagar får du gärna lägg ut receptet!för det har jag aldrig testat!
Biba skrev 2009-02-12 16:07:06 följande:
Oj!
Vad roligt med många nya recept! Ni får gärna lägga in fler av nya och gamla favoriter, om ni har på lager.