• Magda73

Tvyvrökning! Vad göra?

Har vid flertalet tillfällen kommit min 15-åring på spåren med att röka, hittat cigaretter, tändare, känt lukten samt fått samtal från skolan att hon rökt. I alla fallen har hon blåljugit, Det har inte varit hennes cigaretter, hon smakade bara etc etc. Nu hittade jag ett paket cigg i hennes jacka och jag blir så ledsen! Mest för att hon ljuger mrn självklart för att jag inte vill att hon ska bli fast. Känns trist att ge henne pengar som går till dödliga cigg. Det var annat förr när man inte visste bättre men 2009- känns som att det är lite wt att röka. Lite lågbegåvat och karaktärslöst. En sådan dotter vill inte jag ha, hon är ju en smart tjej!

Hur har ni andra tonårsföräldrar ställt er till rökning?

• Svar på tråden Tvyvrökning! Vad göra?
  • livet leker

Vi har skrivit kontrakt, om han röker nå mer så skjuts moppeköpet upp ett år, månadspengen dras in och div saker dras in... nån form av straff tror jag är det enda som biter!

• Magda73

Tack för svar Livet leker! Har också funderat på straff men är rädd att hon ljuger ännu mer. Vi har kommit på att hon far med osanning om en hel del... Men det känns helt fel att sponsra cigg med månadspeng tycker jag!

• Cuthalion

Nu har jag faktiskt aldrig rökt själv men pappa berättade hur hans pappa gjorde med honom och det var att helt enkelt dra in på de likvida medlen. Utan pengar kunde han inte köpa cigaretter och efter ett par gånger blev det obekvämt att be kompisarna om cigaretter . . .

Visst, det var mååånga år sedan pappa var ung men man behöver ju fortfarande pengar för att köpa cigaretter

• myran82

Det ska vara nolltolerans på rökning och alkohol till dom är 18 år, är lag på det och det tycker jag personligen är jättebra.

Jag har inga tonårsbarn men var själv tonåring för inte så extremt länge sen.

När min mamma kom på mig med att tjuvröka så stoppade hon ALLA pengar till mig. Fick inte ett öre. Däremot om det var något jag verkligen behövde köpte hon det åt mig.
    Allt för att jag inte skulle ha pengar att köpa cigg för. Visst fick man av kompisar, men tonåringar har inte så bra med pengar och cigg är dyra så efter ett tag tröttnar kompisarna på att bjuda.

Sen att prata med dom om hur farligt och faktiskt hur barnsligt det är att röka kanske också kan fungera men jag tror knappast att dom lyssnar. Man tror sig ju vara odödlig som tonåring.

• MamiElin

Jag är 21 år gammal och kom ihåg när jag började röka.. jag va 13 år. Jag kan ju säga påengång att staff inte alltid hjälper! Prata med din dotter.. säg att du vet att hon röker och att du förstår att det är svårt att sluta! Det spelar ingen roll som det är år 2009..grupptryck finns fortfarande.. om inte mer! Det e nog inte ciggen du ska lägga ner all tid på! Vilka umgås hon med? Min lillesyster har blivit påkommen flera gånger med cigg.. hon är 13 år. Jag kan relatera till henne och vad hon går igenom och därför hjälpa henne på sättet jag önskar att jag blivit hjälpt. Det spelar ingen roll om man drar in månadspeng, hon har ju förmodligen kompisar som röker och hon kommer få tag på cigaretter, thats it. Jag anser att kommunikation är det absolut bästa sättet att hjälpa henne. Och säga att du inte vill ha en sån dotter tycker jag låter otrolig dumt.. hon är smart.. men hon har fallit för ett grupptryck, vilket vem som helst kan göra.. även de smartaste.

• kakan111

hej. jag började röka när jag var tretton.. Min föräldra drog in min månadspeng, för att jag rökte... Det gjorde bara att jag ville röka mera. För att bevisa att de inte kan styra mitt liv...

så jag tror verkligen inte på att man ska ta bort pengar... jag har inga bra förslag utom och prata med din dotter och kanske uppmuntra henne med att hon får saker om hon slutar,, och bli inte isf besviken på om hon börjar igen... Vi lever i 2009 och då är det fortfarnade coolt att röka om man är tonåring, jag tror inte att det bryr sig om vad som kommer att hända i framtiden...

• Bevabus

Hjälp henne att sluta istället för att straffa henne. Prata som sagt med henne o förklara att du vet att det är lätt att man fastnar i ett beroende. Men att det är superviktigt att hon slutar NU, annars så förstör hon sin kropp för all framtid. Erbjud henne en belöning istället! Det funkar alltid om man har något att sträva efter.
    Ge henne tvåhundra kronor mer i månadspeng för varje månad hon har varit utan en cigg! Sen om hon en månad trillar dit så påminner du om månadspengen som hon kan få extra mycket på och så är det inge mera med det. Bli inte helt galen och skäll ut henne för hon är fullt medveten redan om det hon har gjort.
    Sen när det har gått ca fem månader utan rökning så tycker jag det är jätte jätteviktigt att ni föräldrar visar just HUR duktig hon har varit! Rökning är ju trots allt inte det minsta nyttigt men en väldigt stark drog så belöningen måste överträffa det såklart. Hon får en dag bestämma vad ni ska göra, om det är att åka och bada, åka till nåt tivoli kanske, gå på bio..vad som helst. Var noga med att påpeka att "Det här är för att du har varit SÅ duktig med att sluta röka. Och vi är SÅ stolta över dig."

Föreslå detta för henne och se vad hon säger. Hon kommer säkert att trilla dit i början men fortsätt att peppa henne!

• Magda73

Tack för svar!
    Har som sagt funderat hit och dit på strategier och det känns helt galet att jag sponsrar med pengar till hennes cigg, samtidigt som jag inte tror på straff. Då slutar det nog bara med att hon börjar stjäla pengar och/eller cigg är jag rädd.

Självklart har vi pratat om rökningen och dess baksida, hon har även på nära håll sett hur illa det kan gå (släktingar som har långtgående KOL, är barnlösa pga rökning etc) men hon är nog svag för grupptrycket och vill vara cool. Det är så synd för hon är verkligen en supercool tjej i sig själv (vacker, stark och smart), hon fattar inte att ciggen gör henne till åtlöje...

Beverly; jag ska prova med belöning tack för tipset! Är dock lite rädd att hon, som tidigare, ljuger och säger att hon slutat. I förrgår tummade hon tex på att hon slutat men igår hittade vi cigg... Hon ljuger tills man överbevisat henne hela tiden.

TACK för konstruktiva svar!

• Skosa

Jag vet inte men jag tror på att sätta sig med flickan och tala om att det är hennes kropp hennes val.
    Vet att ni inte vill att hon ska röka men hon kommer att fixa cigaretter ändå .
    Fixa lungbilder från rökare dom är hemska.
    För jag tror att förbud föder trots.
    Och att belöna ja då vill hon ha både och så då kanske det blir ännu fler lögner.
    Förklara att dom flesta tycker att rökare är ofräscha och att många killar inge gillar att vara tillsammans med en skorsten.

• Bevabus

Lukta gärna på hennes jacka och kläder när hon kommer hem. Tuggummi tar oftast bort lukten i munnen men i kläderna sitter det ju som klister. Det är väl det enda ni kan göra för att komma på henne tyvärr.

MorsanM skrev 2009-01-08 10:46:39 följande:
    Beverly; jag ska prova med belöning tack för tipset! Är dock lite rädd att hon, som tidigare, ljuger och säger att hon slutat. I förrgår tummade hon tex på att hon slutat men igår hittade vi cigg... Hon ljuger tills man överbevisat henne hela tiden.TACK för konstruktiva svar!
Svar på tråden Tvyvrökning! Vad göra?