• Magda73

Tvyvrökning! Vad göra?

Har vid flertalet tillfällen kommit min 15-åring på spåren med att röka, hittat cigaretter, tändare, känt lukten samt fått samtal från skolan att hon rökt. I alla fallen har hon blåljugit, Det har inte varit hennes cigaretter, hon smakade bara etc etc. Nu hittade jag ett paket cigg i hennes jacka och jag blir så ledsen! Mest för att hon ljuger mrn självklart för att jag inte vill att hon ska bli fast. Känns trist att ge henne pengar som går till dödliga cigg. Det var annat förr när man inte visste bättre men 2009- känns som att det är lite wt att röka. Lite lågbegåvat och karaktärslöst. En sådan dotter vill inte jag ha, hon är ju en smart tjej!

Hur har ni andra tonårsföräldrar ställt er till rökning?

• Svar på tråden Tvyvrökning! Vad göra?
  • Rockport

Hej. vi gav våran 15 åring 1 månads utegångsförbud i sommras när vi kom på henne att tjuvröka. Nu säger hon att hon aldrig ska tjuvröka igen för hon vill inte sitta hemma en hel månad igen. Men vi kollar henne hela tiden.

• xenaa

Det bästa är att du sätter dig ner och pratar med henne och säger att du vetatt hon röker och att det inte är någon mening att hon ljuger för dig.
    Du kan egentligen inte förbjuda de ena och de andra för hon kommer antagligen fortsätta att röka.

Jag var exakt likadan och mina föräldrar förbjud de ena och de andra och jag fortsatte ändå att ljuga.
    Det bästa är att vara öppen med din dotter och säg som det är. Du är inte dum liksom.
    Och förklara riskerna med rökning och att du drar in kanske veckopeng osv.
    MEN tänkt på att du kan dra in saker så lär hon fortsätta.

Man är som man umgås brukade min pappa säga till mig.
    Man påverkas av kompisar.

♥ Leo 2oo7-o6-22 ♥ ★ ♥ BF 2oo9-o3-o4 ♥
  • Missimo84
    MorsanM skrev 2009-01-08 10:46:39 följande:
    Tack för svar!Har som sagt funderat hit och dit på strategier och det känns helt galet att jag sponsrar med pengar till hennes cigg, samtidigt som jag inte tror på straff. Då slutar det nog bara med att hon börjar stjäla pengar och/eller cigg är jag rädd. Självklart har vi pratat om rökningen och dess baksida, hon har även på nära håll sett hur illa det kan gå (släktingar som har långtgående KOL, är barnlösa pga rökning etc) men hon är nog svag för grupptrycket och vill vara cool. Det är så synd för hon är verkligen en supercool tjej i sig själv (vacker, stark och smart), hon fattar inte att ciggen gör henne till åtlöje...Beverly; jag ska prova med belöning tack för tipset! Är dock lite rädd att hon, som tidigare, ljuger och säger att hon slutat. I förrgår tummade hon tex på att hon slutat men igår hittade vi cigg... Hon ljuger tills man överbevisat henne hela tiden.TACK för konstruktiva svar!
    Att hon ljuger om rökningen betyder att hon skäms och nog inte vill göra er besvikna.
    Det som bet hårdast på mig var närm in storasyster blev besviken, inte när mamma och pappa skällde.
    Vill ni att hon ska sluta röka, tror jag inte heller på straff, mutor eller fula knep.
    Vad gäller rökning, tror jag att det är lika för alla åldrar. Beslutet att sluta röka måste komma från henne själv. Det spelar ingen roll om hon slutar för någon annans skull, då kommer hon att börja igen.

Så försök o tänka på vad det är hon vinner med rökningen. Tror inte sp mycket på grupptrycket. Det var inget grupptryck som fick mig att börja röka, utan en känsla av lugn och avkoppling, sen späddes det ju antagligen på av det vanliga tonårstramset
  • Malwa

Vet en mamma som köpte ett paket cigaretter till sin dotter, sen fick hon sätta sig vid köksbordet och röka upp hela paketet! hon mådde fruktansvärt illa och har aldrig mer rört en cigg!

Lite drastiskt kanske, men tydligen effektivt.

Ramlar man för att man dör eller dör man för att man ramlar?
  • Missimo84
    Malwa skrev 2009-01-08 17:52:55 följande:
    Vet en mamma som köpte ett paket cigaretter till sin dotter, sen fick hon sätta sig vid köksbordet och röka upp hela paketet! hon mådde fruktansvärt illa och har aldrig mer rört en cigg! Lite drastiskt kanske, men tydligen effektivt.
    haha så gjorde in kompis morsa Men det kan visst vara lite farigt också
  • Magda73

Malwa skrev 2009-01-08 17:52:55 följande:

Vet en mamma som köpte ett paket cigaretter till sin dotter, sen fick hon sätta sig vid köksbordet och röka upp hela paketet! hon mådde fruktansvärt illa och har aldrig mer rört en cigg! Lite drastiskt kanske, men tydligen effektivt.
    Har också hört en sådan historia, då var det en kompis pappa (någon gång på 80-talet). En skröna kanske? Tänkvärd ändå!
  • Missimo84
    MorsanM skrev 2009-01-08 19:06:38 följande:
    Malwa skrev 2009-01-08 17:52:55 följande: Har också hört en sådan historia, då var det en kompis pappa (någon gång på 80-talet). En skröna kanske? Tänkvärd ändå!
    Njae, jag känner damen ifråga som gjorde så mot sin äldsta dotter. Hon slutade röka då, men har börjat tjuvröka nu, hon är 30 ngt idag. (Också inne på fl så vill inte gå in på för många details)
  • Elavela87

Lättare sagt än gjort.

Men smakar det, det KOSTAR det. Ska dom röka så får dom bekosta sig det själva. På ett eller annat sätt.

• KOTJ MF

När jag var i den åldern var mina föräldrar helt emot cigaretter, så även jag då jag tränade en hel del, alkohol var en annan sak....

• mandelblomma

ja vad gör man egentligen....att säga att nej jag accepterar inte att mina barn röker och att komma på vad man faktiskt ska göra är en två olika saker.
    Klippa av dem fingrarna och låsa in dem på vinden har jag funderat på :)

Dottern har tjuvrökt sen i somras, hon är 15 år och vi har nu en deal där jag bjöd henne på en piercing i naveln om hon slutade röka.
    Hon hade suktat länge och behövde min signatur för att ens få göra det.
    Om hon började igen skulle hon förutom min stora besvikelse, få betala tillbaka vad det kostat...
    Innan det så drogs det in pengar, men det ordnade sig med snälla kompisar som bjöd---de hjälper varandra de små monstrena:)
    Vi hade utegångsförbud, men det var snarare som att sätta eld på en bensindunk och hon var mer "obstinat".

Nu misstänker jag tyvärr att hon ändå röker, men väntar på att konfrontera henne tills jag har vattentäta bevis :)
    Hon har det ju också i så fall jäkligt besvärligt, jag tror hon i så fall skäms enormt om detär så ändå...och jag inbillar mig att jag i alla fall gör det besvärligare för henne att röka.

Men någonstans så inser jag att jag inte kan tvinga henne att inte röka ändå...det är till slut hennes eget val som jag kan försöka påverka.
    Men jag kan också som sagt var göra det besvärligt för henne att göra det.

Svar på tråden Tvyvrökning! Vad göra?