MorsanM skrev 2009-01-08 10:46:39 följande:
Tack för svar!Har som sagt funderat hit och dit på strategier och det känns helt galet att jag sponsrar med pengar till hennes cigg, samtidigt som jag inte tror på straff. Då slutar det nog bara med att hon börjar stjäla pengar och/eller cigg är jag rädd. Självklart har vi pratat om rökningen och dess baksida, hon har även på nära håll sett hur illa det kan gå (släktingar som har långtgående KOL, är barnlösa pga rökning etc) men hon är nog svag för grupptrycket och vill vara cool. Det är så synd för hon är verkligen en supercool tjej i sig själv (vacker, stark och smart), hon fattar inte att ciggen gör henne till åtlöje...Beverly; jag ska prova med belöning tack för tipset! Är dock lite rädd att hon, som tidigare, ljuger och säger att hon slutat. I förrgår tummade hon tex på att hon slutat men igår hittade vi cigg... Hon ljuger tills man överbevisat henne hela tiden.TACK för konstruktiva svar!
Att hon ljuger om rökningen betyder att hon skäms och nog inte vill göra er besvikna.
Det som bet hårdast på mig var närm in storasyster blev besviken, inte när mamma och pappa skällde.
Vill ni att hon ska sluta röka, tror jag inte heller på straff, mutor eller fula knep.
Vad gäller rökning, tror jag att det är lika för alla åldrar. Beslutet att sluta röka måste komma från henne själv. Det spelar ingen roll om hon slutar för någon annans skull, då kommer hon att börja igen.
Så försök o tänka på vad det är hon vinner med rökningen. Tror inte sp mycket på grupptrycket. Det var inget grupptryck som fick mig att börja röka, utan en känsla av lugn och avkoppling, sen späddes det ju antagligen på av det vanliga tonårstramset