• MuminMy

Är babysim värt pengarna? (Göteborg)

JA det är värt det!! Men nu är jag väl partisk eftersom jag är instruktör Men min kille har simmat sedan han var 10 veckor - han är nu 3.5 år och kan själv dyka ner på typ 1.20 meters djup och hämta saker - kan hoppa i och simma tillbaka till kanten - har börjat få med armarna och kommer väl att kunna simma om ett år ungefär.

Jag tycker dock att ska man gå ska man investera mer än bara nybörjarkursen - att bara gå den är ju mysigt för föräldrarna men ger kanske inte så mycket på lång sikt för barnet - för det krävs regelbundenhet under en längre period.

Många önskar sig bidrag till jul och födelsedagar för att klara av avgiften

Titta på www.babysim.org vilka sim som är anslutna i göteborg. Ring alltid och prata med dem (gärna en instruktör) så du vet att deras uppläggg passar dig.

Jag tycker inte man ska gå på sim som fortfarande använder det sk. rosendyket - utan man ska välja ett sim där man närmar sig undervattensövningarna i barnets egen takt och det innebär oftast att man inte "dyker" eller "doppar" barnet under första kursen.

En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor. /Franciskus
  • MuminMy

Helt rätt att vattenvana får man om man badar regelbundet. I de flesta babysim är inte just vattenvanan det primära syftet utan något man får "på köpet". Det främsta syftet brukar däremot vara vattenrespekt och vattensäkerhet - vilket är betydligt svårare att lära på egen hand - samt självklart också simkunnighet.

• MuminMy
    Nogula skrev 2009-01-11 16:00:30 följande:
    Vattenrespekt och vattensäkerhet är väl nåt som man som förälder lär sitt barn samtidigt som de får vattenvana.Har man bara lite vett själv så anser jag inte att det är särskilt svårt

Jag - som själv är instruktör - tycker det är skitsvårt att lära mitt eget barn det - så - visst skulle man teoretiskt kunna det men jag tror att där är det jättebra att ha stöd av en instruktör som kan hjälpa mig som förälder att se vad jag gör och hur jag egentligen borde göra (t.e.x att låta barnet nå bottenläge i vattnet och få lov att känna vattnets lyftkraft innan man hjälper det upp - det krävs att man faktiskt VÅGAR vänta och som förälder är man i princip alltid för snabb ... även jag alltså - fast jag VET hur jag ska göra).

Babysim är inte alls något nödvändigt - men vattenvana barn som inte fått lära sig vattenrespekt och vattensäkerhet är väldigt vattenfarliga barn.

• MuminMy
    Bibbs skrev 2009-02-09 19:30:34 följande:
    Svar på #7Tycker inte alls det är värt pengarna!!! Vattenvana kan barnen få ändå. Varför betala dyra pengar för det. De pengarna kan man ha roligare med!
    Som jag skrev ovan, vattenvana är inte alls det primära syftet med babysim, vattenvana får man genom att bada regelbundet, vattenrespekt däremot måste läras in och det är inte det enklaste i världen.
    Dela med dig av dina erfarenheter. Det är ett sätt att bli odödlig på. /Dalai Lama
  • MuminMy
    BunnyBrown skrev 2009-02-10 09:33:17 följande:
    Det kan jag också hålla med om, det är vitsen med kurs. Men jag hade ändå sett en lite annan utformning. Kanske kortare kurs och ett kompendium med övningar.
    Då skulle du gått hos oss - här får man just det - en hel BOK med övningar Vi har 24 lektioner per år hos oss.
    Dela med dig av dina erfarenheter. Det är ett sätt att bli odödlig på. /Dalai Lama
  • MuminMy
    BunnyBrown skrev 2009-02-15 15:16:02 följande:
    MuminMy skrev 2009-02-10 09:58:36 följande: Lät ju bra! Var är "hos oss"?
    Det kan jag tyvärr inte avslöja utan att avslöja för mycket om mig själv men ganska många sim där merparten av instruktörerna är utbildade av Linnea Aquatics har ett system där nya föräldrar får "babysimboken" vid det första tillfället. Den är just nu under omarbetning till ny version och kan vara lite svår att få tag på, men ibland finns de på t.ex. Tradera.
Svar på tråden Är babysim värt pengarna? (Göteborg)