• Snowy

KitchenAid...hjälp

Har börjat kika på KitchenAid köksmaskin. Tycker de är snygga, men har de vad som krävs i styrka. Läste att classic modellen endast har styrka på 325 watt. Klarar den en dubbel degsats? Eller måste man gå upp till en professional?
    *Är det nån som har å kan berätta?

Har även kikat på OBH nordicas suprememodell, känns som en kopia av kitchenaiden i utseendet... Men den har ju en motor på 500 w...

• Svar på tråden KitchenAid...hjälp
  • Midsommarafton 77

Jag tycker att KitchenAid köksmaskiner är snygga, men då jag väl bakar så gör jag tex degar på 1 liter vätska och då är nog inte maskinen den storlek som passar mig. Själv har jag en Electrolux med en skål på 7 liter och den är guld värd då jag storbakar.

v.20... BF 29 maj 2009... 1:a barnet
  • Snowy

mhm... fast ett krav på bakmaskin är ju att den ska få stå framme. Gisssar att elektrolux modell inte är tvärsexig?

• Ann Lee

Vi har köpt OBH Nordicas Supreme, en svart. Har inte gjort en 1-liters bulldeg ännu men i receptboken som följer med finns det bland annat brödrecept med 8 dl degvätska. Svarar gärna om du undrar över något mer!

• LindaRebecka

Snowy skrev 2009-01-08 11:19:48 följande:

mhm... fast ett krav på bakmaskin är ju att den ska få stå framme. Gisssar att elektrolux modell inte är tvärsexig?
    -"oh baby, vilken sexig.. Degbunke du har.."

om du söker på Rebeccabakar.blogspot.com (hon bakar bröd varje dag), hon har en degmaskin, särskilt sexig är den väl inte, men den funkar.

Vill också ha en KitchenAid (en röd!) och vill också baka bröd, så jag hänger på den här tråden
  • LindaRebecka

en sådanhär har hon --

• PerG

Har en Kitchen Aid Artisan och den står framme jämt. Brukar baka c:a 5dl degvätska oftast och det funkar super. Har inte kört större och tror nog det kan bli svårt. Fördelen med den jämfört med en traditionell är nog knådningen. En vanlig snurrar ju och "puttar" mest degen. Kitchen Aid har ju en speciell snurr i snurr-grejs som gör att den knådar på ett annat sätt... tror det är bra.. ;)

Använder den till mycket annat också... vispa smeter till bakning (sockerkaka och sånt) och till att göra pastadeg m.m... Tycker den är suverän men skulle kanske vilja ha en extra "vanlig" maskin ifall man skulle vilja mega-storbaka... ;)

• LindaRebecka

www.bagarenochkocken.se/shop/

Inte billig, men billigare än KitchenAid.

Electrolux:en ;
    Tack vare den nya starkare motorn kan du blanda ännu tungre degar.
    Degkniven har fått en bättre placering och skrapvinkel. Dessutom har degkroken fått en ny vinkel för optimal knådning och maskinen har försetts med en effektiv degbroms.
    Bunke på hela 7 liter gör att detta är maskinen för dig som vill ha möjligheten att sätta riktigt stora degar, klarar 1,5 liter degvätska utan problem
    Assistenten har snygg diskret design, låg ljudnivå och står stadigt på arbetsbänken. Även när du använder den i sidoläge med kvarnar eller mixer.

KitchenAId:en ;
    Denna ypperliga designklassiker har blivit berömd tack vare sin styrka och effektivitet.
    Den gedigna och stabila apparaten, som är helt i metall, vispar, rör, knådar, blandar och utför lätt och elegant det mest monotona, tidskrävande och tunga köksarbete.

Bunke på hela 4,83 liter (klarar degar med upp till 7,5 dl degvätska)

10 hastigheter

• Snowy

Okej, det kommer inte bli nån elektrolux för min del, vill jag ha en sån kan jag ta mormors gamla som funkar utmärkt men är ful!

Yes är en prylbög!!

Jag läste nånstans att kitchenaiden inte hade nån nerputtningspryl, så att degen kunde vandra upp längs degsnurren och bli oljig längst uppe där... Låter mindre trevligt!!

Är det ingen som har kitchenaid professional? Tänkte på storleken... Fast jag är ändå lite skeptiskt på artisanen vad gäller kraften... Pallar den verkligen en tung deg? *tjatar lite lagom* Om jag ska ha en så är det definitivt den isblå!

• Barbamamma74

Har oxå våta drömmar om en Kitchen Aid MEN jag vet att den INTE klarar dubbel sats bullar tex så därför tröstar jag mej med att då vill jag inte ha den

Kenwood har ju oxå en kopia till ett klart bättre pris men det är samma storlek på den.Jag är oxå tveksam till Kitchen Aids svaga motor,helst klart lägst watt på marknaden över köksassistenter!! Märkligt!! Läste någonstans att 300 w var MINIMUM för att köra en enkel sats vetedeg och då känns den ju verkligen precis....

Men jag är oxå en grym prylbög o hade varit fett nöjd med att ha en trasig Aid på min köksbänk

Slår oxå ett slag för Elektrolux om man nu ska baka med maskinen

• Snowy

Min gubbe som nu är fysiklärare förklarade för mig att inte allt hänger på watt-antalet... Det beror lite på vad den använder strömmen till... Jag kanske kan förklara bättre när han förklarat för mig så jag faktiskt förstår va han snackar om !?!? haha...

Men jag köpte en mixer på 750 watt och den ska ju bara mixa saftiga saker som smootisar. Nä kan inte förstå vad 300 w kan göra med en matbrödsdeg!

Den dära kenwood jag kikade på är den stoora fina modellen. Titatnium Major för 6000 kr.
    Här är specen...
    Motoreffekt 1500W.
    Metallkropp.
    6,7 liters rostfri bunke med handtag.
    Sladdvinda.
    Stänkskydd.
    Glasblender 1,2 liter.
    Rostfria mixnings verktyg.

Mamma Mia. Men den e ju inte lika fin... Fast förstå skillnaden mellan 300 W mot 1500 W...

• humma

Jag bakar med min KitchenAid (Professional).
    Brukar ofta köra en deg med 9 dl degvätska och det har fungerat bra i alla år som jag haft den. Sedan tror jag att det säkert finns lika bra (eller bättre?) för annat pris men jag kan inte klaga på att vår inte har motsvart förväntningarna. Sedan beror det ju på, jag bakar sällan bullar, jätteofta bröd. Mal färs, glass mm.

• Snowy

Humma... jag tror Professional är större och har lite mer kraft än Artisan!
    Så 9 dl säger du, det låter ju najs! Problemet me professional e att den inte finns i den färg jag helst vill ha! Haha, töntigt javet... Men jag e ju bra sugen på den där glassmaskinen man kan köpa till!!

• humma
    Snowy skrev 2009-01-09 15:12:24 följande:
    Humma... jag tror Professional är större och har lite mer kraft än Artisan!Så 9 dl säger du, det låter ju najs! Problemet me professional e att den inte finns i den färg jag helst vill ha! Haha, töntigt javet... Men jag e ju bra sugen på den där glassmaskinen man kan köpa till!!
    Hmmm, jag vet vad du menar. Har en tråk-vit, men klämmer och känner alltid på de färgglada. Kanske en till sommarstugan???
    (Inte för att jag har någon sommarstuga, än, men drömma kan man ju!)
  • Snowy

Fan, nu står jag här och bakar för hand... Hmrf!!

• Queequeg

Jag brukar baka på en liter degvätska i min kitchen aid artisan, och det har funkat utmärkt.

• Snowy

Mhm, så det säger du... det blir inte som nån annan sagt att degen åker upp på degsnurran? Måste man stanna den och putta ner degen?

Queequeg skrev 2009-01-10 20:04:57 följande:
    Jag brukar baka på en liter degvätska i min kitchen aid artisan, och det har funkat utmärkt.
  • Queequeg
    Snowy skrev 2009-01-10 20:54:46 följande:
    Mhm, så det säger du... det blir inte som nån annan sagt att degen åker upp på degsnurran? Måste man stanna den och putta ner degen?
    Jag upplever inte det som att degen åker upp på degsnurran, men jag är nog där och "puttar" ner degen är i alla fall där och petar, men det är jag i och för sig alltid till och med i den stora assistenten som jag även har som klara omring 4 liter vätska.

Men jag stannar aldrig maskinen för att behöva putta ner någon deg.
  • Hjärtat mitt

Hörrni, jag har en kitchenaid Heavy Duty som ska klara lite mer - men det är inte därför jag skriver.

Har ni några bra tips på vad jag kan baka för gott bröd i den, som ni vet "får plats"? Jag har precis fått hem den och tänkte överraska maken med nybakt bröd ikväll!

• linneflickan

jag har en K.A. artisan RÖD och är supernöjd med den! inte minst för att den står framme så att man verkligen använder den!

min mamma hade en stor kenwood när jag växte upp och bodde hemma... det ledde till att man alltid bakade dubbel sats och degen överjäste när det skulle bakas ut och ligga på plåt...och det blev ett väldigt projekt när man skulle till att baka.

Nu blir det lättare att komma sig för att baka, för det blir sånt litet projekt. och vill man baka dubbel sats, är det bara att göra om det - antingen lägga över den första degen i en annan bunke för jäsning, eller oxå köra nästa deg när den första har jäst klart.

Dessutom är kitchen aiden suverän för kak- och pajdegar!!

• Snowy

Mm, längtar tills jag blir rik. För nu är jag bra inne på att köpa en KA!!!

Svar på tråden KitchenAid...hjälp