• Anonym (mamma)

Innan skilsmässan hunnit gå igenom-bostadsbidrag?

Vi ska skiljas, men det tar ju ett tag, har hört nåt om 6 månaders betänketid när man har småbarn.
    Jag har rätt till bostadsbidrag när jag flyttar, men undrar om man får det trots att man fortfarande är gift?
    Tänkte kolla här så jag inte står där sen och inte får något förrens skilsmässan gott igenom.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Innan skilsmässan hunnit gå igenom-bostadsbidrag?
  • Majsan70

Du får bostadsbidrag om du har lämnat in ansökan om skilsmässa samt att ni bor på olika ställen.

• Anonym

Jag och min ex-make separerade och lämnade in ansökan om skilsmässa 6 gånger innan vi kom till skott och verkligen skilde oss.  Jag fick bostadsbidrag under hela den tiden.

• Nyfiken gul

Du kan få bostadsbidrag som gift under förutsättning att ni flyttat isär.

Då kan du visa upp papper på att ni lämnat in skilsmässoansökan och papper på att ni bor på varsin adress.

Bor ni fortfarande ihop räknas ni som gifta och behandlas som att ni båda söker bostadsbidrag.

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Nyfiken gul
    Anonym skrev 2009-01-07 23:44:28 följande:
    Jag och min ex-make separerade och lämnade in ansökan om skilsmässa 6 gånger innan vi kom till skott och verkligen skilde oss.  Jag fick bostadsbidrag under hela den tiden.
    ja men då bodde ni isär - o då får man.
    Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Anonym (mamma)

Men kan man alltså vara gift och få bostadsbidrag, om man bor på olika ställen?
    Eller måste skilsmässohandlingarna vara skickade?
    Känns ju så himla slutgiltigt att skriva på dem, och skulle helst avvakta med det, om det är möjligt. Vem ska man fråga, FK?

• Anonym
    Nyfiken gul skrev 2009-01-07 23:45:29 följande:
    ja men då bodde ni isär - o då får man.
    Ja precis, det var ju det jag skrev.
  • Anonym
    Anonym (mamma) skrev 2009-01-07 23:52:13 följande:
    Men kan man alltså vara gift och få bostadsbidrag, om man bor på olika ställen?Eller måste skilsmässohandlingarna vara skickade?Känns ju så himla slutgiltigt att skriva på dem, och skulle helst avvakta med det, om det är möjligt. Vem ska man fråga, FK?
    Man måste lämna in ansökan, men inte skriva på den. Det var så jag och mitt ex gjorde. Efter inlämningen så har man 6 månaders betänketid, och sedan måste man skriva på inom 6 månader.
    Gör man inte det så avslutas ärendet. Då måste man lämna in ny ansökan, och så börjar det om.
  • Vipera

FK skickar glatt ut ett papper med lagtexter till en om man är gift, bor isär och söker bostadsbidrag. Min fru och jag gifte oss och hon hade bostadsbidrag på sin lägenhet så hon fick dessa nekanden. Jag letade upp lagtexten de åsyftade och om man läste den i sin helhet (inte bara det de ville som de saxat ut) så har man rätt till bostadsbidrag om man bor på olika platser trots att man är gift. Deras jurist tittade på vårt fall då och väste att hon kunde väl få det då men inte hur länge som helst. Jag menade att de hade såååå fel men att hon inte behövde mer än ett halvår då. Kolla lagen! Tro inte på deras lögner som de försöker med i sin maktiver.

• Isnogood

Så länge ni är folkbokförda på olika adresser så har ni rätt att söka bostadsbidrag för sig och kommer inte att räknas ihop...

• Anonym (mamma)

Tack försvaren, nu har jag lite mer kött på benen

• Anonym (--)

Är fortfarande gift och jag får bo bidrag så länge han har adressen någon annanstan så är det ok,vi är separerade men ska inte skiljas ännu,vi försöker ge en chans när allt runt omkring oss är över..

• Vipera

Det kanske är olika var man bor? Vi fick ta strid mot ljugande FK här i Visby. Men de backade som sagt efter att deras jurist insåg att de klistrat ihop lagtexten så den blev omvänd i betydelse. Skönt att höra hur det "skall" vara av fler iaf då vi är särbos igen och hon har sökt bidrag. Hade vi vetat det vi vet nu om bidrag/lagar och annat så hade vi varit lyckliga särbos när det behövts innan

Svar på tråden Innan skilsmässan hunnit gå igenom-bostadsbidrag?