• Kicks85

    Växtvärk i ben vid vuxen ålder?

    Kan det vara så att man kan få växtvärk i vuxen ålder?
    Jag är nu 23 och känner ibland samma fruktansvärda värk i benen som jag gjorde som barn, då kallade de det för växtvärk. kom mest på kvällar och nätter.

    Är verkligen obehagligt, och jag undrar bara om det är normalt???

  • Svar på tråden Växtvärk i ben vid vuxen ålder?
  • anya

    Exakt!
    Jag har det själv och var helt inställd på att det var växtvärk med tanke på att man kände igen känslan sedan barn..
    Fick sedan reda på att värken har inget alls med växtvärk att göra, det är cellerna i kroppen som rusar omkring genom blodet och får en krampande känsla.. Och det kommer endast i vuxen ålder men går självklart över senare. Ta alvedon eller panodil, det enda jag vet som hjälper.

    Men som sagt jag har inte varit hos läkare men har delat mina egna erfarenheter med vänner ;)

  • ALJO

    Jag hade hemskt ont i vaderna, gick säkert och hade ont till och ifrån i ett par år, efter att ha kollat runt lite visade det sig att jag hade vätskebrist! Ett par glas vatten så fort jag börjar känna av det och nästa dag är det bra igen.

  • NathalieKristian

    kan va nerver som sitter i kläm.. ont i ryggen/bäckenet med?

  • mamma me tre

    brukar ha så ibland jag med... känns som växtvärk.Brukar hjälpa om jag tar ett varmt bad!

  • Kicks85

    mamma me tre skrev 2009-01-09 10:22:03 följande:


    brukar ha så ibland jag med... känns som växtvärk.Brukar hjälpa om jag tar ett varmt bad!
    ska absolut prova det nästa gång! :)
  • Diablo

    Kan det vara Restless leggs? Det kryper, gör ont, man får rycknignar liksom kramper. Min värk kommer ofta när jag har gått och lagt mig eller ser på tv. Det sägs vara ärftligt, min mamma har liknande symptom. Fråga på vårdcentralen! Lycka till!

  • Kicks85
    Diablo skrev 2009-01-09 22:03:02 följande:
    Kan det vara Restless leggs? Det kryper, gör ont, man får rycknignar liksom kramper. Min värk kommer ofta när jag har gått och lagt mig eller ser på tv. Det sägs vara ärftligt, min mamma har liknande symptom. Fråga på vårdcentralen! Lycka till!
    jadu, jag har ingen aning, men beskrivningen stämmer in... sist jag var faktiskt på kvällen hemma frmför tvn... inget ärftligt i min familj vad jag vet iaf... men kanske värt att kolla upp...
    Vad gör du åt dina besvär, och hur ofta får du dem?
  • LillaStollan

    Jag har också det. Oftast om jag tränat eller eller om jag varit ute när det är kallt. Jag skulle tro att det är någon typ av träningsvärk. Jag brukar ta en värktablett så går det över. Har också undrat vad det är men läkare brukar inte ta mig på allvar när det gäller diffusa symptom i ben och leder så jag bryr mig inte om att kolla upp det.

  • sisley

    Ts

    Du kan pröva att använda stödstrumpor och se om det hjälper. Jag tycker det hjälper mig åtminstone.

  • Diablo

    Jag har värk nästan varje kväll, det var riktigt dåligt när jag var gravid. Jag går upp och stretchar och gör tåhävningar, det var någon docktor som rekomenderade det. Jag gör så många tills det känns som jag ska få kramp och så går jag och lägger mig och då släpper det offtast. Men jag vet att man kan medicinera.
    Min mor får mer värk om hon är vältränad

  • LillaStollan

    Det verkar som att de flesta med ont i benen här har ont i vaderna. Jag har ont i smalbenen.

  • nickefiki

    Jag har haft detta hela livet. Ibland har jag inte haft det på några månader, men sedan kommer det igen. Nu har jag ju hunnit bli x antal år, så mina studier är dessa:

    När jag motionerar kommer det tillbaka. Och när jag börjar en ny diet kommer det tillbaka.

    Tillfällig lindring: varma bad - men kommer snabbt tillbaka.
    Stödstrumpor hjälper pyttelite, men det är ingen höjdare att sova med dem.
    Om man masserar lite varsamt hjälper det en liten liten stund.
    Varma kläder/varmt täcke lindrar litegrann.

    Men det allra allra bästa rådet är att vara en soffpotatis och äta gott. För benen alltså, inte vikten. Därför tar jag mig friheten att motionera mer/börja en diet lite då och då när jag soffpotatisat mig upp i vikt. Så ett år uan värk, och sedan några månader med värk. I all evighet.

  • Kicks85

    och jag som trodde att jag var ensam om detta märkliga... :) Men där ser man... tycker synd om oss alla!! Hoppas förståss att de snart ska komma på något mirakulöst botemedel för detta! :)

  • vampyria2

    Låter som lätt benhinneinflamation Jag kunde få liknande symtom och pratade med en vän som är läkare och hon sa att det kunde vara det. Inget farlig men jobbigt, det går över om man vilar

  • misstristess

    Restless legs kan bero på järn-, b12- eller magnesiumbrist.

    Själv blev jag av med mitt genom att äta tillskott av magnesium och extra b-vitamin.

Svar på tråden Växtvärk i ben vid vuxen ålder?