• Molly88

Gravid & städare?

Hur farligt är det att ha ett fysiskt tungt arbete som gravid?
    Jag skall om 1½ vecka börja jobba igen, som städare.
    Jag förklarade läget för arbetsgivaren så de allra tyngsta uppgifterna är jag befriad ifrån.
    Men jag är ändå orolig, har psoriasis och läkare har sagt åt mig att jag helst inte skall ha denna typ av arbete eftersom lederna kan förstöras, är rädd att det påverkar ännu mer när jag är gravid då...
    Det är väl lite lika som i vården, lyfter ni patienterna fast ni är gravida osv?
    Det är ju bara frågan om ½ år och sen går jag på mammaledigt, men man är ju orolig ändå.

• Svar på tråden Gravid & städare?
  • xenaa

Städare är nog inte så tungt arbete egentligen. Det blir mkt stående och gående och så. Har man foglossning så kan det vara rätt besvärligt.
    Jag hade nog inte klarat av att jobba som städare då jag har haft fogbesvär sen tidigt i graviditeten.
    Jag brukar jobba inom äldrevården och det är nog tuffare då det är mkt "lyft" fast man har liftar man använder sig av så blir de ändå mkt att man hjälper dem upp osv.

Jobba så länge du känner att du rkar helt enkelt.

♥ Leo 2oo7-o6-22 ♥ ★ ♥ BF 2oo9-o3-o4 ♥
  • Juhanna

Jag målade och tapetserade fram tills jag var i 8:e månaden. Men det är så olika från persn till person vad man orkar och klarar av. Jag tycker du ska prata med en läkare och se vad han/hon säger

• Molly88

Tjaa, det råkar sig vara så att det här jobbet är MYCKET tungt.
    Jag jobbade där förut och var sjuk i kroppen varje dag...
    Det är ett rehabiliteringscenter/hotell så det skulle släpas stora säckar med tvätt upp och ner mellan olika gårdar, det finns simhall & terapibassäng som skall skrubbas för hand och det är otroligt tungt.
    Och det sa jag åt min arbetsgivare att jag är rädd att anses som en börda då jag är tvungen att "hoppa" över en massa områden som någon annan då är tvungen att sköta åt mig eftersom det är för tungt...

• Molly88

Tjaa, det råkar sig vara så att det här jobbet är MYCKET tungt.
    Jag jobbade där förut och var sjuk i kroppen varje dag...
    Det är ett rehabiliteringscenter/hotell så det skulle släpas stora säckar med tvätt upp och ner mellan olika gårdar, det finns simhall & terapibassäng som skall skrubbas för hand och det är otroligt tungt.
    Och det sa jag åt min arbetsgivare att jag är rädd att anses som en börda då jag är tvungen att "hoppa" över en massa områden som någon annan då är tvungen att sköta åt mig eftersom det är för tungt...

• Molly88

Juhanna skrev 2009-01-08 09:35:18 följande:

Jag målade och tapetserade fram tills jag var i 8:e månaden. Men det är så olika från persn till person vad man orkar och klarar av. Jag tycker du ska prata med en läkare och se vad han/hon säger
    Joo, jag skall på UL om en vecka så jag skall fråga då om de anser att jag kan göra det här jobbet....
    Menmen, inkomst måste man ju ha...
  • Suess

Jag jobbar inom hemtjänsten. Och vi städar ju också. Tycker det är jätte jobbit när man ska böja sig upp och ner. Jobbar fortfarande, men inte så länge till. Känner att kroppen säger ifrån nu..

• Proppen1

jag jobbar med städ 8 timmar om dagen. Tycker att det är väldigt jobbigt nu, framförallt med att släpa dammsugare, sopsäckar och böja sig ner på toaletter osv. Det är ju inte som att städa hemma som vissa tror. Jag ska söka havandeskapspenning snart är i v 22 nu. Hoppas det löser sig för dig.

Svar på tråden Gravid & städare?