• mammy

Vinkelkök hur göra med bänkskivan? bilder tack

Renoveringen utav vårt nya kök drar snart i gång men har en fundering på hur det blir snyggast i ett hörn i ett vinkelkök. Diskho och häll kommer att vara nersänkta i bänkskivan men när det är ett vinkelkök blir det ju en vinkel ska man låta en skivan gå ända in till vägg och sedan lägga den andra rätt ut eller ska man kapa snett så att de möts? hur har ni gjort med era kök gärna bilder.

• Svar på tråden Vinkelkök hur göra med bänkskivan? bilder tack
  • carrobarro84

har ingen bild just nu, men jag har gjort att ena skivan (den längre går ända in i väggen och den andra rätt ut. tycker det är helt ok. visst det fastnar skräp emellan ibland men det gör det vilket som.

• mrsIce

Har ingen bild just nu, men vi har kapat skivorna på snedden... Dessutom har vi vår spis placerad i vinkeln... Svårt å förklara. Jag ritar en bild i paint å lägger in på mina bilder så får du se på ett ungefär hur jag menar... =)

• mammy
    Svar på #1

ja det är ju det men kapar man den snett kommer det väll ändå fastna skit i mellan. Så som vi har i vår lägenhet nu så går ju bänkskivan rätt av där diskbänken börjar. Undrar bara vilket som blir snyggast. Det lättaste är nog att låta bänkskivan gå ända in till väggen kanske även ur fuktsynpunkt också.

• mammy
    Svar på #2
    vi kommer ju ha vår spishäll lite längre bort annars hade det ju varit en jätte bra lösning och sätta hällen där ju..
  • brawny

Vi har en lång skiva som går "ända in i väggen" (och i den sitter diskhon) och en kortare (där hällen sitter) som går fram till den andra skivan. Vi har skruvat fast skivorna i varandra och silikonat med svart silkon och det fastnar inget där.

• Susanne905

Bild där vi har spishällen i ett hörn finns i bildgalleriet. vi har dock diskhon som vanligt i bänkskivan.. Har gjort en upphöjd liten platå ovanför/bakom spishällen...

• Lineri07

jag skulle låta den gå ända in till väggen.

vad är det för material på skivan?

när jag gjorde om mitt kök hade jag "överlappning" (utåtgående hörn) på ett ställe, i träskiva, där jag silikonade den avkapade biten och sedan satte dem kant i kant. Blev riktigt snyggt och var inget man tänkte på (halvbra bild på detta finns här; www.homepoint.se/index.php&task=album&id=14&Itemid=54&bigimage=653#hp_album )

• mammy

det är bänkskivor från ikea .. det är väll laminat och fanér under

• AnneSophie

Vi hade funderingar på att snedsåga skivorna men när vi hade lagt dom på plats, för att testa hur dom passade, så tyckte jag inte att det behövdes. Så den ena går ända in till väggen. Jag upplever inte att skarven är ett problem, dock har vi skivor i ek. Det kanske inte är lika snyggt att göra så med laminatskivor?

• speedy gonzales

vi har laminat, och sågat på snedden. vi provade ha rakt men då skivan är lite svängd/kurvad i framkant blev det inte så bra. vi har svart silikon i skarven då vi har svart-grå skiva, det har blivit jättebra.

• speedy gonzales

har förresten bild i mitt galleri

• mammy
    speedy gonzales skrev 2009-01-09 22:58:26 följande:
    har förresten bild i mitt galleri
    Får nog teste när man har bänkskivan hemma hur man ska göra då ser man ungefär hur det kommer att bli
Svar på tråden Vinkelkök hur göra med bänkskivan? bilder tack