• gosungar

NEC, stomi

Min dotter opererades för NEC (nekrotiserande enterokolit) när hon var fem dagar gammal (född v 28), stomin lades tillbaka när hon nästan nått 2kg-sträcket. Söker andra föräldrar vars barn gjort samma operation. Hur har era barns viktuppgång varit efteråt? Har de problem med avföringen? Andra komplikationer?

• Svar på tråden NEC, stomi
  • Lm71

Hejsan! Jag har inte riktigt samma historia som dig,men min yngste son fick stomi i samband med en e-coli-sepsis, som man tror orsakades av ngn form av enterocolit, dock troligen inte Nec. Han föddes med gastroschisis & blev vid en månads ålder svårt sjuk i denna sepsis, det var då stomin lades. Man lade ner stomin när han var 7,5 månad. Vikten var det inget problem med efter nedläggningen, tvärtom, så var det då han började växa på sig ordentligt. Fram till 2 års ålder hade han en hel del besvär med magen, framförallt vid infektioner, samt att han bajsade väldigt ofta 4-8ggr/dag. Nu är han snart 3 år & bajsar ca 3ggr/dag. Magen kan visserligen ff spöka en del, men inget vi lägger ngn större vikt vid. Han har periodvis (numer) hård mage, trots att han bajsar 3ggr/dag, men längre tillbaks så hade han även långa perioder (månader) med lös avföring. Hur är det med din tjej idag? Hoppas allt är bra...

• 78 anna

Hej !
    Min tjej är oxå född i v 28 ( är 15 månader nu ) och hade en konstaterad nec vilket resulterade i att det blev en stomi som de la ner då hon var en månad och elva dagar. Kommer ej ihåg vikten. Vi har haft en väldig tur trots allt krångel i början för magen fungerar perfekt och allt har sett bra ut på efterkontrollerna och röntgen. Min lilla tjej har gått upp i vikt jättebra och har passerat kurvan för barnen född i samma månad. Inga komplikationer alls. det enda som kirurgen sa var att när hon kommer upp i tonåren så får vi höra av oss om det blir "diken" mellan ärren på magen som behöver åtgärdas. Hör gärna av dig om du undrar ngt mer !
    / anna med Busfröt Emma på 11 kg..

• gosungar

Hej,

tack för era svar. Skönt att höra att det gått bra för era små efter op! Min dotter är nu 10 månader och väger 6 kg, 62 cm lång. En liten men mycket pigg och glad myspropp. Hon är väldigt trög i magen, bajsar bara var 7-10 dag trots helammning. Har provat med smakportioner en längre tid men pärlan är inte alls sugen på att smaka.
    Anna, har din tjej mer än ett ärr? Hur är op gjord? Min tjej har ett diagonalt ärr på vänster sida om naveln.

• 78 anna
    Svar på #3
    Emma har två ärr på magen. Det översta ärret blev då de lagade hålen på tarmen vid första op och då passade de på att ta ductus samtidigt. Så hon har ett ärr på bröstkorgen oxå. Stomin gjordes en vecka senare och sen hamnade under det första ärret vid naveln. Båda ärren på magen ligger horisontellt. Magen har funkat bra var lite trög i början när vi startade med mat. Får oftast katrinplommonpuré varje dag till gröten i förebyggande syfte. Har din tös fått behålla hela tarmen eller har de tagit ngn bit av den ?
    Kram anna
Svar på tråden NEC, stomi