• LHUF

hur göra med mat/ dricka när hon har feber och är förkyld?

Behöver råd.

Min dotter har varit förkyld sedan i fredags och haft feber några dagar sedan slutade febern men kom tillbaka igår igen uppe på 39.6.

fram till i går åt hon mat också men jag gav henne extra att dricka iom febern.

Igår ville hon inte äta så hon drack mest välling och mjölkersättning hela dagen.

Hon är lite rörig i magen men det kan ju bero på både förkylningen, febernedsättande tabletter. vet inte om man skall kalla det diareé men det är löst. hon har haft 1 sådan blöja idag. Hon kissar i varje blöja så det är ingen fara med det.

Men skall jag ge henne lunch och middag om hon vill ha eller skall hon dricka majsvälling för magens och feberns skull? Känns som magen blir lite rörig av vällingen också.

Så svårt att veta hur man skall göra, man skall ju gå på allmäntillståndet när dom är så här små men hon leker och är ganska pigg.

• Svar på tråden hur göra med mat/ dricka när hon har feber och är förkyld?
  • Lilla Mimsan

Under förkylningar har vår dotter bara velat ha välling. Funkat bra tycker jag. Får i sig den superviktiga vätskan och så är det ju näring i välling..  Och bajset kan bli slemmigt mm pga förkylningen

• LHUF

ja hon äter ju välingen men det känns som magen aldrig kommer bli ok om hon bara fortsätter med välling, tycker hon blir gasig och rapig.

Men om jag ger mjölkersättning till maten så får hon ju i sig mer vätska då med.

usch vad jaf hatar när barnen är sjuka

• 4u2

erbjud henne att äta det hon vill,men var noga med att hon får i sig dryck.
    Maten är inte så viktig när man är sjuk.
    vi vuxna är ju inte alltid sugna på mat när vi är sjuka vi heller.

Dryck/vätska är däremot jätteviktigt!
    om hon inte vill dricka heller så ge isglass. Undvik mjölkprodukter och rent vatten om hon är dålig i magen.
    rent vatten gör barn mer illamående.(gäller barn med magsjuka ej friska barn)
    När tarmen är ur lag behövs salter och framför allt fett i maten.

ge febernerättande enl förskrift på förpackningen.

• LHUF

ja hon är inte magsjuk för då hade det kommit mer och oftare, hon hade en vända för jul med vatten diaree´r.

hon dricker vällingen och ersättningen och glass/barnjuice/saft vill hon inte ha då hon är lite för liten för att förstå det.

Men om nu febern fortfarande är under 38 idag så är det väl ingen fara med vätskan även om hon är förkyld?

• 4u2

nej så länge hon kissar och är opåverkad så är det helt ok med det hon får i sig.

LHUF skrev 2009-01-08 12:22:37 följande:
    ja hon är inte magsjuk för då hade det kommit mer och oftare, hon hade en vända för jul med vatten diaree´r. hon dricker vällingen och ersättningen och glass/barnjuice/saft vill hon inte ha då hon är lite för liten för att förstå det. Men om nu febern fortfarande är under 38 idag så är det väl ingen fara med vätskan även om hon är förkyld?
  • Flickan och kråkan

Ger du suppar eller flytande febernedsättande. Vår pojke blev heltokig i magen av ipren-supparna. Hann inte pröva flytande om det hade gjort magen bättre.

Vi gav det som gick hem vid feber. Mat är ju inte så intressant när man är sjuk. Fick ofta i honom lite vanlig mat efter febernedsättande verkat. Det är ju vätska i det med....och så så mycket vätska det bara gick. Är det kiss i varje blöja är det ingen fara. Inte längre än 6 timmar mellan kiss sa de till oss.

• Groda78

När vår son var magsjuk och varken ville äta eller dricka (vi gav vätskeersättning och bröstmjölk) så sa dom på sjukvårdsupplysningen att chips och cocacola (hans favoriter) var jätte bra att ge (salt,fett och socker). Blev väldigt överaskad, men sonen blev nöjd =).

• saris2008

Ge henne det hon vill ha bara hon får vätska i sig, vi vuxna är heller inte särskilt hungrig av oss när vi är sjuka. Min kille åt bara frukt och drack vatten i 2 dar förra veckan.

• LHUF

Groda78 skrev 2009-01-08 12:31:01 följande:

När vår son var magsjuk och varken ville äta eller dricka (vi gav vätskeersättning och bröstmjölk) så sa dom på sjukvårdsupplysningen att chips och cocacola (hans favoriter) var jätte bra att ge (salt,fett och socker). Blev väldigt överaskad, men sonen blev nöjd =).
    hur gammal var han då?
  • LHUF
    Flickan och kråkan skrev 2009-01-08 12:27:36 följande:
    Ger du suppar eller flytande febernedsättande. Vår pojke blev heltokig i magen av ipren-supparna. Hann inte pröva flytande om det hade gjort magen bättre. Vi gav det som gick hem vid feber. Mat är ju inte så intressant när man är sjuk. Fick ofta i honom lite vanlig mat efter febernedsättande verkat. Det är ju vätska i det med....och så så mycket vätska det bara gick. Är det kiss i varje blöja är det ingen fara. Inte längre än 6 timmar mellan kiss sa de till oss.
    Jag ger suppar och jag misstänker att det är dom hon blir knasig i magen av. För hon bajsar inte så mkt mellan varven utan en stund efter hon fått supparna. Har flytande alvedon hemma som jag skall testa om hon har feber igen. Men på henne har ipren bättre effekt vid hög feber och det har jag inte som flytande..
  • Flickan och kråkan
    LHUF skrev 2009-01-08 12:38:48 följande:
    Jag ger suppar och jag misstänker att det är dom hon blir knasig i magen av. För hon bajsar inte så mkt mellan varven utan en stund efter hon fått supparna. Har flytande alvedon hemma som jag skall testa om hon har feber igen. Men på henne har ipren bättre effekt vid hög feber och det har jag inte som flytande..Samma sak här. Ipren hjälpte bättre men bajsade alldeles för tätt inpå suppen gavs - väldigt löst var det. Alvedonsupparna gick ofta bättre ur bajssynpunkt men tog inte så bra på febern. Vi fick i och för sig helt andra doseringar vad gäller alvedon av läkarna än bipacksedeln så då hjälpte det bättre. Köpte hem flytande ipren men hann som sagt aldrig pröva innan febern gick ner. Får testa nästa gång....hoppas det dröjer. Inget kul med sjuka barn. Hoppas tösabiten kryar på sig snart
  • LHUF
    Flickan och kråkan skrev 2009-01-08 12:45:59 följande:
    Samma sak här. Ipren hjälpte bättre men bajsade alldeles för tätt inpå suppen gavs - väldigt löst var det. Alvedonsupparna gick ofta bättre ur bajssynpunkt men tog inte så bra på febern. Vi fick i och för sig helt andra doseringar vad gäller alvedon av läkarna än bipacksedeln så då hjälpte det bättre. Köpte hem flytande ipren men hann som sagt aldrig pröva innan febern gick ner. Får testa nästa gång....hoppas det dröjer. Inget kul med sjuka barn. Hoppas tösabiten kryar på sig snartja fick också andra doseringar( av läkare på barnakuten) än vad som stod på förpackningen men försöker hålla mig till lägsta nivå så länge det går. Hon hade 39 igår kväll och fick ipren men dev hjälpte iaf. idag ligger tempen än så länge på 37.7 så jag hoppas den inte rusar iväg högt idag.
  • LHUF

4u2 skrev 2009-01-08 12:24:42 följande:

nej så länge hon kissar och är opåverkad så är det helt ok med det hon får i sig.
    Menade nog att om hon inte har ngn feber idag så är det väl ok med mat. men även se till att hon får i sig vätska.
  • FruGabrielsson

vår dotter brukar bara äta fullkornsvälling när hon e sjuk.. saft erbjuder vi henne med..

• LHUF

nu hade on bara 36.9 när hon vaknade så hin fick en halv burk mat och sedan lite ersättning efter. kissade ned hela mig så vätska får hon iaf

• Groda78
    Svar på #9
    Han var ungefär ett år!
Svar på tråden hur göra med mat/ dricka när hon har feber och är förkyld?