• Gumman77

Mat efter magsjuka

Hej på er..

Igår morsse åkte jag på vinterkräksjukan för den första gången i mitt 31 åriga liv. Har aldrig haft magsjuka. Både spydde och hade jordens diarreattacker. Vid 18 tiden på kvällen så slutade allt och idag mår jag bra. Känns konstigt i magen men det kan bero på att jag inte har ätit än. Nu till min fråga.mVad ska man äta?? Har svår iBS och magkatarr på råga av allt och jag har ingen aning om vad man ska äta efter en magsjukedag???
    Kan någon ge mig råd?? Kram

• Svar på tråden Mat efter magsjuka
  • Linnselusan

Har haft magkräksjuka i förrgår,,har även magkatarr..
    Jag koka soppa med grönsaker..Det har jag ätit & druckit vatten & proviva..börjar kännas bättre, det viktiga är väl att man äter lite men ofta..

• Gumman77

hm, det kanske man kan göra. Hur gjorde du soppan?

• VeronicaL

Ta det lungt med maten ät bara sånt som är lättsmält för magen och se till att du får i dig mer vätska för det är det kroppen behöver mest. Testa Proviva, fil/yoghurt, blåbärssoppa för den hjälper till att stoppa magsjukan.

• Linnselusan

Gumman77 skrev 2009-01-08 13:43:12 följande:

hm, det kanske man kan göra. Hur gjorde du soppan?
    Jag hackar ner Vitkål, morötter & potatis nån gul lök i stor gryta. sen fyller man upp m vatten så det täcker (&lite till).
    Sen lägger du i grönsaksbuljongtärning & köttbuljongtärning(hade lite kalvfond oxå)..Det m buljongen får du ju smaka av efter hand..& vill du inte äta grönsakerna så blir ju buljongen jättegod i alla fall=)..
    Sen tar jag av den soppan i en annan gryta & lägger i lite nudlar eller korv eller vad man vill..Har bara hört att kokt mat är det bästa för magen nu..
  • Linnselusan

Det plus att man inte ska äta sig proppmätt..

Svar på tråden Mat efter magsjuka