• Devilish

Han skall precis flytta från sambon - när är det okej att träffa hans son första gången?

Jag träffade M första gången 1992 när vi jobbade på samma ställe under några månader, vi träffades några gånger efter det på luncher bland annat, sedan tappade vi kontakten och han ringde mig i oktober för att kolla läget.

Efter en lunch, telefonsamtal och ett flertal kaffekoppar insåg vi att känslorna av intresse fanns kvar, nu vet vi att det är VI som gäller .

I månadsskiftet skall han flytta från sambon som har en son på 9 år med (flyttat hade han gjort ändå även om vi inte fått kontakt igen, för övrigt). Min tanke är att sonen får komma in i de nya rutinerna och bo in sig hos sin pappa innan han träffar mig.

De ska ha honom varannan vecka och min fråga är - när är det okej att presentera mig? Inte nödvändigtvis som flickvän utan som bara vän till en början? Mars-april kanske?

Vi planerar att flytta ihop till sommaren dessutom (om allt går bra med sonen förstås, vi utgår ifrån honom).

God fortsättning allihop =)

• Svar på tråden Han skall precis flytta från sambon - när är det okej att träffa hans son första gången?
  • Kajee

Samma erfarenhet som jag har.

Förstagången skrev 2009-01-09 20:56:05 följande:
    Med egen erfarenhet av att presentera en ny pojkvän försina barn så nära inpå en separation är inte att rekomedera och då inte ens som "bara vän" barn är mycket smartare än så och genomskådar er utan att ni vet, dom känner av vibbarna mellan er garanterat. råder dig till att låta dom få stabilisera sig ensamma förstoch sen efter några månader ev ses ute i en park å leka lite, fika på stan lite sådär neutralt innan ni ses i sonen och pappans borg ;)Alla barn e ju olika och reagerar olika också så det är såklart bara en erfarenhets rekomendation.Lycka till!!
  • Tessa606

Jag träffade min sambos son på vår andra "dejt" och det gick bra MEN i ert fall hade jag nog tagit det lugnt, det kan lätt bli så att både grabben o mamman utser dig till syndabock och det är ju inte den starten ni vill ha... Hur tar pojken det hela, att mamma o pappa ska flytta isär?

• Myndighetschefen

Sonen kommer garanterat att förstå att du är pappans flickvän oavsett om du presenteras som kompis eller avstår från tafsande.

Jag ser inga problem med att du kan presenteras om några månader, men jag måste nog säga att ni bör vänta med att planera att du flyttar in redan under sommaren. Det känns som alldeles för tidigt efter en separation. Det borde ni två kunna vänta med, ni har ju fortfarande varandra.

Min killes son är bara 3 år och förstod redan samma dag att jag är pappas flickvän, även efter att han inte presenterat mig som hans tjej och både han och biomamman kommit öeverens om att inte prata om mig som pappas flickvän. Så barn förstår verkligen mer än vad man tror.

• Devilish

Hans son tar flytten bra, har fått se pappas nya boende och har fått välja vilket rum han vill ha. Det är klart att han kanske inte har insett vad som skall ske förrän det är verklighet.

Till en början kommer jag vara där varannan vecka, alltså då sonen är hos mamman.

Självklart skall M prata med mamman först så att de får diskutera om vad som är vettigt. Jag vill inte dundra in för fort.

• mormor 1965

Träffa mannen i början när han är barnfri, säger jag. Låt barnet vänja sig med att umgås med pappa i lugn och ro, nu först, efter separationen! Ha inte bråttom med att flytta ihop. Jag flyttade ihop med min sambo efter att vi umgåtts i ett år, båda har barn sen tidigare. Efteråt önskar jag att vi väntat ännu mer. Minst ett år till. Jag vet vad jag talar om!

• timri

Vi tog det väldigt lugnt, umgicks då jag var barnledig. Efter ca 9 månader träffade han mina tjejer för första gången.

Kändes bra att ta det så lugnt, separationen var turbulent, ville att barnen skulle ha lugn och ro utan att någon ny kom in i bilden alldeles för snabbt. Inget jag har ångrat att vi väntade så pass länge med det.

Mitt råd är att inte ha för bråttom.

• NollSjuTjugo
    Svar på #15
    mormor 1965 skrev 2009-02-08 17:58:47 följande:
    Träffa mannen i början när han är barnfri, säger jag. Låt barnet vänja sig med att umgås med pappa i lugn och ro, nu först, efter separationen! Ha inte bråttom med att flytta ihop. Jag flyttade ihop med min sambo efter att vi umgåtts i ett år, båda har barn sen tidigare. Efteråt önskar jag att vi väntat ännu mer. Minst ett år till. Jag vet vad jag talar om!
    Jag håller absolut med. Själv väntade jag 2,5 år innan jag och min nya kille flyttade ihop. Min dotter tog separationen mellan hennes pappa och mig väldigt hårt. Hårdare än vad jag förstod från början...barn är bra på att dölja känslor.
    Jag är glad att vi väntade så länge, för nu har de (dottern och bonuspappan) en stabil och bra relation som har fått växa fram under lång tid innan det blev dags att leva under samma tak.
    Dessutom sågs vi som "vänner" i början, men flickan min genomskådade oss direkt. Och då har jag ganska många manliga vänner men det är det där med vibbar...dom känner det.
    Hursomhelst önskar jag er lycka till vad ni än bestämmer er för att göra!!
  • With a devilish smile
    Kajee skrev 2009-01-08 15:57:53 följande:
    Barn är smartare än vad man tror. Att för en 9-åring presentera dig som "vän" genomskådar dom. Ta det lugnt. Skaffa en ordenligt stabil relation först. Och vänta med att träffa sonen.
    Min bonusdotter fattade inom loppet av 2 sek att jag inte bara var pappas kompis fastän vi inte rörde varann eller titta på varann på ett sådant vis :P
    Men det tog också 2 sek så tog hon mig i handen , då dög inte pappa lika bra.

Men hälsa på som "en vän" , han kanske listar ut det men ja.
    Om ni har planer att flytta ihop i sommar kanske april blir för på ,
    oftast är barn väldigt öppna för nya människor ,
    men iallfall.
    Ängla 081028
  • Devilish

Tack för alla svar =). M har nu flyttat och jag har varit hos honom i en vecka, bara vi två, vilket var väldigt skönt. Vi fick chans att prata lite mer om framtiden.

Han vill att jag träffar sonen som hans kompis nästa vecka, lite mat och en film. Det kan vara för tätt inpå separation och flytt, men M känner sin son bäst och dessutom verkar det som att sonens mamma och mormor redan har pratat om mig inför sonen... lite galet, tycker jag.

• husmorsan

hej! Från det att min man separerade från sitt ex tog det ett halvår innan jag träffade hans barn. Varför vänta så länge? För barnens skull, och för att vi bodde 10 mil ifrån varann. Vi träffades varannan helg när han var barnfri och det var så romantiskt och rikigt längta.

• Luttan01

Jag träffade min sambos barn efter ca 1½ månad. Första gången träffades vi ute på en aktivitet, han med barnen och jag med syskonbarn, som en lekträff för barnen. Andra gången var jag och en kompis till över och fikade. Sen började jag träffa dem själv, bara tog en fika och pratade, såg om de accepterade mig. När vi såg att det fungerade så pratade pappan med barnen om att han tyckte om mig osv. Det var aldrig några problem men vad vi än tog för steg (sova över osv) så pratade vi med barnen om vad de tyckte osv
    Hoppas det går lika bra för dig

Svar på tråden Han skall precis flytta från sambon - när är det okej att träffa hans son första gången?