Teckenspråk för bebisar
Någon som vet något om teckenspråk för bebisar? Var kan jag lsa om det? Någon bok i ämnet att rekomendera?
Någon som vet något om teckenspråk för bebisar? Var kan jag lsa om det? Någon bok i ämnet att rekomendera?
Kolla in www.teckna.se
å villken toppen sida
Tack det där var ett jätebra tips! Ska lusläsa den!
Lillchippen: Nyfiken som jag är, Kan du själv teckenspråk? Jag kan teckenspråk och är det något så titta in i mitt krypin och fråga på. Är ganska insatt i den världen om inte så kanske jag kan slussa dig vidare.
Några böcker som mina kompisar rekommenderar men som jag ännu inte fått tag i själv, kanske ni har bättre tur:
Sigh with your baby, Garcia Joseph.
Teaching your baby to sigh, Heller Lora.
Sigh with your baby; how to communicate with infants before they can speak, Garcia W Joseph.
Kan ej teckenspråk alls. Men jag har hört att man kan använda tecken med ens bebis för utvecklingen av deras språk. Och några andra jag talat med säger att det fungerar jättebra. Visst min dotter är lite ung än kanske men jag är bara väldigt intresserad av vad det gäller.
Lillchippen: Jag ska oxå börja med teckenspråk min dotter, dels för språkutvecklingen och dels för att hon kommer att vara i kontakt med andra barn genom mig. Jag är helt säker på att det fungerar. Vi kan ju försöka hålla kontakten och se hur det går för varandra, vore kul att ha en annan mamma och bolla idéer med när det gäller inlärningen.
Lycka till!
Kan också teckenspråk....
Mysan 77
Vad är det för skillnad på de olika Sign with Your Baby-böckerna (av Joseph Garcia). Jag är nämligen på gång med att beställa men det finns så många olika alternativ (bla. ett referensex. av Sign with Your Baby) så jag är i nuläget osäker på vad jag vill ha. Har du varianten med DVD/VHS (och är de isåfall bra)?
Mycket tacksam för svar!
/boolie
Boolie
Tyvärr har jag inte alls någon erfarenhet av böckerna med teckenspråk. Min kompis rekommenderade dom men jag har inte sparkat iväg mig för att köpa dom ännu. Dels för att jag kan teckenspråk och det är egentligen bara nyfikenheten som gör att JAG vill läsa dom. Min kompis pratar varmt om boken, dvd har jag inte hört något om. Det kan vara så att den är gjord till döva så allt är på teckenspråk utan tal, kolla upp!
Lycka till!
Bara en liten kommentar. Väljer man att använda utländska källor (vilket i sig inte alls är fel) bör man veta att det inte är samma tecken som används i Sverige. Hade man inte tänkt sig någon användning utanför familjen har det förståss ingen betydelse, om de nu inte lär ut nått annat på förskolan...
På mina barns förskola lär sig alla barn stödtecken (alltså att teckna vissa ord), så för oss var/är det ett självklart val att använda svenska tecken. Det finns bra video/dvd på svenska också, t.ex. www.butiken.sit.se/Detail.asp
Vill man ha barnböcker med tecken kan man köpa dem på www.teckenforlaget.info eller låna dem på biblioteket. På biblioteket kan man behöva fråga efter dem, men det brukar alltid finnas några med stödtecken och ibland någon på teckenspråk (sistnämnda följer inte svensk grammatik, men tecknena är desamma).
Bra med många tips tycker jag. Själv hade jag ju mest tänkt att använda tecknen inom familjen. Och en liten hjälp på traven för talet skull.
Teckenspråk och kroppsspråket går handihand. En del tecken är lika världen över men de är endast ett fåtal. Håller med Mamma till tre kottar
Och visst är det en bra hjälp på traven även om det är inom familjen Lycka till!
Hej hej tipsar om Min första teckenbok och Min andra teckenbok som finns att beställa av Sveriges Dövas Riksförbund www.sdrf.se/sdr. Jag har nyss beställt dem för att ge i julklapp till två småkillar runt ett år gamla. Hoppas på att de och deras föräldrar ska titta i dem tillsamans och teckna tex MAT, HUND, VATTEN, PAPPA, MAMMA osv. Jag tror att man kan börja teckna hur tidigt som helst. Har en kompis som bor i USA och hon tecknar med sin son och han är nu 7 mån. Hon har använt sig av böcker som hon köpt i USA, men som någon tidigare nämnt så är det inte samma tecken i andra länder som i Sverige. Jag pluggar, precis som mysan 77, till lärare i teckenspråk. Om ni har frågor så är ni välkomna att ställa dem
Här är Tigerungens kompis i Usa! Ja, vi tecknar md vår son. Har gjort det i ca. två månader nu. Han tecknar inte själv än, är ju bara 7 månader, men han förstår direkt när jag tecknar ÄTA och VATTEN. Hålle rjust nu på med TACK och BYTA BLÖJA.
Jag använder boken av Dr. Joseph Garcia och gillar den verkligen.
Om man vill lära sig stödtecken (alltså inte teckenspråk) så finns Teckenhatten! www.teckenhatten.com
Ekorren.
Hej alla som vill teckna med era små! Gå in på www.ur.se/teckensprak så får ni lära er teckenspråk av kändisar. Här finns även info å länkar om babytecken.