• Fröken  Svår

Varför så liten förståelse för bonusmammor?

Jag är själv uppvuxen i ett hem med en pappa som inte var "min" och nu har jag själv en son som inte är "min".
    Så jag anser att jag ser saker från båda håll.
    Vad jag har förstått under de fem åren som jag har hängt här på FL är att bonusmammor har nästan bara skyldigheter och får sällan (eller aldrig) någon förståelse.

Jag har tex följt trådar där en bonusmamma är ledsen/arg/besviken över att hon inte får medverka vid skolmöten, uppträdande osv.
    Alltid blir det mothugg om att barnet HAR två föräldrar osv.
    Men om man vänder på det- när någon skriver en tråd om att BARNET vill men bonusmamman känner sig obekväm då är det helst plötsligt KRAV på att gå dit.

Jag har läst trådar där bonusmamman vill se mer rutiner, regler och där det inte funkar hos mamman men får oftast till svar att det är minsann upp till MAMMAN och PAPPAN- men bor inte även bonusmamman i familjen? Lika mycket som barnet?

Bonusmammor SKA säga jag älskar dig till barnet, trots att de inte alls gör det.
    Bonusmamman får aldrig prioritera sina egna barn men det är däremot helt ok att prioritera bonusbarnet framför dem gemensamma för "det är ju synd om dem som är skilsmässobarn".

Vad jag menar är att även bonusmammor är människor och ahr rätt till en stabil vardag- precis som att jag hade ornat kring MINA barn med min sambo om vi hade gjort slut anser jag att det är en självklarthet att ordna med BONUS om det inte funkar med hans mamma.

Ah, det kan svamlas i det oändliga...men VARFÖR är bonusmammor totalt utan rättigheter? Så var det absolut inte när jag växte upp och heller inte i min nuvarande "blandfamilj".

• Svar på tråden Varför så liten förståelse för bonusmammor?
  • fryxan
    Svar på #32
    bra beskrivet!
    orka orka, eller allt är relativt! som jag brukar säga allt ofta nu, tyvärr.
    här har man ställt upp i ur o skur och med en andra förälder som supit bort barnet, tryckt i chips o glass till frukost osv osv.

sen när barnet väl är här hos oss så följer vi regler med mat o motion, vad hjälper det om man får frt chips dom andra dagarna?
    börja om på noll.
    numera bor han hos oss sen 8 år.
    nu har vi en liten som är ca7 mån ,som jag slits mellan 2 världar.

nästan be om ursäkt för att jag mår bra under min grav o blir lite självisk för min njutning.
    wow mitt barn sparkar i magen!

orka orka! nu har jag lagt lite fokus på min 7 mån oxå, delbar. men min fam verkar ej tycka att det räcker!
  • Zaria
    lyckans jag skrev 2009-02-02 14:40:41 följande:
    Zaria skrev 2009-02-01 19:46:41 följande: i vårat fall så tror jag faktiskt att bonus kommer hit för att träffa oss alla.svårt för en biomamma att se kanske men så är oftast falletbara för att bonusmamman betyder nada ingenting för biomamman så behöver det inte vara så för bonusbarnetnu har jag i och för sig läst många inlägg som du har skrivit och du har det ju inte lätt med bonusmamman till ditt barn så jag kan förstå lite därmen det kanske inte gäller i alla andras fall.jag tror att många biomamman ser sig blinda på vad de själva känner och tycker då måste rimligtvis barnen också känna så.
    Säkerligen finns det fall där barnet gärna träffar bonusmamman också.
    fast i fallet du tog upp ang bonusmamma som får ta hand om bonusen samt nyfödda egna barnet, det var där jag tyckte att bonusbarnen ju har rätt till sin pappa även om bonusmamman med all rätt kanske inte orkar göra så mycket som nyförlöst (med all rätt)
  • Zaria
    lyckans jag skrev 2009-02-02 14:37:01 följande:
    Zaria skrev 2009-01-17 10:44:25 följande: vi har alltid haft två utvecklingssamtal det var faktiskt dagis som gav det som förslag de visste då om att samarbetet inte alls var bra i mellan föräldrarna det är inte meningen att en av föräldrarna ska ha tillgång till detta när varken den ena eller den andra vill gå tillsammans. det blev uppenbart då all information inte nådde båda föräldrarna vi har i och för sig varannan vecka. så ja vi jag och min man går på en tid och biomamman en annan tid har märkt att det är jätte viktigt för henne att gå före oss ja det är väll jätte viktigt för henne att få information först eller ja jag vet inte varför?detta är inte alls något konstigt för lärarna på skolan, de tycker tvärtom att det är bra att bonus har så många som bryr sigjag sitter i och för sig mest och lyssnar vill inte lägga mig i för mycket men då drar fröken in mig i samtalen istället.vi pratar även om annat också.sist när vi var på samtal så skulle vi skriva under vad vi pratat ommin man skrev och helt plötsligt vänder sig fröken till mig och sägerjag tycker att du ska skriva på du ocksåja du läser ju läxor med honom och är med precis lika mkt du ocksåjag har funnits med sen bonus var liten kan jag tilläggajag blev jätte förvånad men GLADja varför inte så jag skrev påsedan har jag insett att min bonus tycker att det är jätte kul att jag är med visar intresse och han att f¨år visa saker även för mig det verkar viktigt för honomnågra gånger har även hans lillasyster varit med.jätte kul tycker storebror som tar lillasyster i handen och ska visa allt han gör och gjort.det här med att vi bonusmammor inte ska närvara är ju vuxna som bestämmer frågar vi barnen så kanske de tycker annorlundaoch TS jag håller fullständigt med dig!!!!!!många kramar
    Jag tror det är stor skillnad på hur familjerna ser ut, hur gamla barnen är,hur länge det finnits en "ny familj" och vilket umgänge man har.

I vårt fall verkar bonusmamman bara vilja bråka, skall med till FR och skickar ett sms "bara så du vet jag skall med också hahahahahah"
    Där blir ju knappast något bättre för att hon följer med.

De har umgänge bara varannan helg, barnet pratar inte ens om henne, frågar man något säger han bara "hon är arg". han g¨år inte heller i skolan ännu så läxor och sådant är inte aktuellt.

jag förstår absolut din situation, och hade mitt barn haft en bonusmamma som du hade det troligtvis kännts rätt att hon skulle vara med på allt som gällde barnet. jag tiog emot min sons bonusmamma med öppna armar men fick bara tillbaka "Fy fan du är så ful och äcklig rätt åt dig att du blev lämnad när du var gravid"

Därav att jag tycker det känns som hon gör bäst i att hålla sig undan från viktiga saker som rör barnet, är det dessutom bara varannan helg får hon ju inte så mycket ansvar över barnet heller.

Som sagt jag tror det är stor skillnad från fall till fall.
    har man varannan vecka och är med barnen mycket och barnen tycker om en skall man självklart få vara med, speciellt om relataionen är bra men har även sett skräckexempel där en bonusmamma tvingade barnen kalla henne mamma från dag 1, skulle sköta allt med dagis från dag 1 (varpå barnen mådde jättedåligt) osv

I mitt fall är bonusmamman bara ute efter att bråka och verkar inte speciellt omtyckt av barnet heller, där känns det mindre motiverat att släppa in henne speciellt som hon gärna "lägger sig i" men inte för barnets skull (hon gillar inte ens barnet.
  • Vildingen
    Vintervirrig skrev 2009-02-02 09:37:57 följande:
    [citat]...Det är för övrigt något konstigt med kvinnor som inte älskar alla under 160 cm som de träffar regelbundet. Det går emot naturlagarna och vad som kännetecknar en riktigt moderlig kvinna. Du ska släppa loss känslorna som du har men håller tillbaka inom dig för då kommer ett kärleksflöde som får det att värka i livmodern efter fler bonusbarn eller åtminstone vilja träffa de du har oftare, exempelvis när deras föräldrar "inte har möjlighet".....helt underbart! Vet precis vad du menar!Men samtidigt får man inte älska FÖR mycket för då försöker man "sno" barnen från Mamman..
  • Zaria
    Vildingen skrev 2009-02-04 14:24:23 följande:
    Vintervirrig skrev 2009-02-02 09:37:57 följande: Men samtidigt får man inte älska FÖR mycket för då försöker man "sno" barnen från Mamman..
    Gör man?

För min del får en bonusförälder gärna älska min son.
  • insolito

lyckans jag skrev 2009-02-02 14:37:01 följande:

Zaria skrev 2009-01-17 10:44:25 följande:
    vi har alltid haft två utvecklingssamtal det var faktiskt dagis som gav det som förslag de visste då om att samarbetet inte alls var bra i mellan föräldrarna det är inte meningen att en av föräldrarna ska ha tillgång till detta när varken den ena eller den andra vill gå tillsammans. det blev uppenbart då all information inte nådde båda föräldrarna vi har i och för sig varannan vecka. så ja vi jag och min man går på en tid och biomamman en annan tid har märkt att det är jätte viktigt för henne att gå före oss ja det är väll jätte viktigt för henne att få information först eller ja jag vet inte varför? detta är inte alls något konstigt för lärarna på skolan, de tycker tvärtom att det är bra att bonus har så många som bryr sig jag sitter i och för sig mest och lyssnar vill inte lägga mig i för mycket men då drar fröken in mig i samtalen istället. vi pratar även om annat också. sist när vi var på samtal så skulle vi skriva under vad vi pratat om min man skrev och helt plötsligt vänder sig fröken till mig och säger jag tycker att du ska skriva på du också ja du läser ju läxor med honom och är med precis lika mkt du också jag har funnits med sen bonus var liten kan jag tillägga jag blev jätte förvånad men GLAD ja varför inte så jag skrev på sedan har jag insett att min bonus tycker att det är jätte kul att jag är med visar intresse och han att f¨år visa saker även för mig det verkar viktigt för honom några gånger har även hans lillasyster varit med. jätte kul tycker storebror som tar lillasyster i handen och ska visa allt han gör och gjort. det här med att vi bonusmammor inte ska närvara är ju vuxna som bestämmer frågar vi barnen så kanske de tycker annorlunda och TS jag håller fullständigt med dig!!!!!! många kramar
    Hej
    Jag är bonusmamma till en liten pojk, hans föräldrar kunde inte samma dag så då tänkte jag följa med för jag finns "nästan" lika mkt i hans liv som hans pappa och vill gärna vara med och se hur han utvecklas för hans bästa. Men dagis sa blankt NEJ. Sen skvallrade de för pojkens mamma som på nåt sätt har nåt emot mig så hon blev förbannad att jag ens försökte gå dit... själv blev jag chockad... förlåt att man bryr sig, som en smäll i ansiktet kändes alltihop...
  • lyckans jag

insolito

dåligt av personalen måste jag säga vad då skvallra har pappan inte samma rätt som mamman i det fallet?
    jag förstår att du kände som du gjorde faktiskt

• lyckans jag

Zaria
    hade jag varit i din situation skulle jag precis känna och tycka som du
    jag är mamma och jag skulle bli fruktansvärt arg och sårad, vad har hon för rätt att behandla dig på det viset.
    jag försvarar ofta mig som bonusmamma och jag försvarar samtliga bonusmammor i mkt för jag vet hur svår och jobbig situation det är ofta,
    men jag försöker även sätta mig in i situationen om det vore jag som var biomamman som bodde själv med våran dotter och min man träffat en ny.
    hur jag skulle känna och tycka då
    svårt i och för sig då jag aldrig varit i den sitsen och hoppas jag slipper det också.
    men man kan ju bara tänka sig in i situationen
    jag skulle bli fruktansvärt sårad och arg om jag blev behandlad på det viset som du blivit,
    förstår inte anledningen antagligen är hon en avundsjuk bitter ,,,,,
    och jag skulle vara fruktansvärt besviken på mitt x om han tillät sin nya hållas på.
    nej det är bra att de bara har umgänge varannan helg då hon inte klarar av att du existerar
    sen vill jag önska dig/er lycka till på familjerätten och DU hon får inte följa med om du inte vill det

• Bite me

Jag kan bara tala för mig och i mina ögon har bonusmamman/pappan valt situationen, valt att bli just bonusförälder, så då måste den personen anpassa sig till det som passar barnet bäst, barnet har oftast inget val, men som vuxen har man ett val. Man väljer att inleda en relation med en annan vuxen person som har ett barn, med det kommer skyldigheter, svårare är det faktiskt inte.

• nika

Bite me skrev 2009-02-04 19:20:56 följande:

Jag kan bara tala för mig och i mina ögon har bonusmamman/pappan valt situationen, valt att bli just bonusförälder, så då måste den personen anpassa sig till det som passar barnet bäst, barnet har oftast inget val, men som vuxen har man ett val. Man väljer att inleda en relation med en annan vuxen person som har ett barn, med det kommer skyldigheter, svårare är det faktiskt inte.
    Ett barn väljer inte sina föräldrar heller men det betyder inte att föräldrarna ska anpassa sig så det passar barnet bäst. Vad ett barn tycker passar bäst kan vara synnerligen olämpligt att understödja.

Skulle de vuxna välja att flytta ihop får alla som ska bo under samma tak jämka sig samman så att alla känner sig nöjda. Svårare är det faktiskt inte. Precis som det inte ska finnas mammor i kärnfamiljer som lever i garderoben med bara skyldigheter och inga rättigheter ska partners till separerade föräldrar med barn inte behöva leva i skugga av andra.
Svar på tråden Varför så liten förståelse för bonusmammor?