• Joona

Stor knöl gjorde att min halsmandel sprack igår

Det gör så förbaskat ont.

Jag har haft en liten "utväxt/knöl/plopp" på en halsmandeln sen ett år tillbaka och jag har haft ont i halsen i stort sett jämt och nu i höstas ungefär 5 av 7 dagar i veckan. Riktigt ont så jag knappt kunnat äta och svälja saliv. Så gissa om jag blev glad när jag upptäckte ZYX halstabletten.

Så under hösten har den här blivit större och större, jag har sökt läkare flera gånger men inte fått hjälp eller svar.

Så igår fick jag världens obehagskänsla i halsen och det började göra riktigt ont,så jag kollar med en ficklampa och det är nu ett öppet ser brevid knölen och knölen är så stor att den når till den där "spenen" som hänger i gommen.

Vad kan det vara?

Alla öron, näsa, hals läkare är stängda istan nu!

Och på vårdcentralen har jag aldrig fått hjälp!

Kan man åka till akuten?

Vårdcenralen ringer tillbaka kl 8.40.

• Svar på tråden Stor knöl gjorde att min halsmandel sprack igår
  • Joona

Halsböld tror jag inte att det är, då ska det tydligen bukta inåt, detta står ju rätt ut.

Känns så fånigt att åka till akuten med en halsmandel.

• Joona
    Svar på #7
    Jaha, ok!

Konstigt att läkare inte reagerat när jag påpekat knölen då!
    Det kan man ju tydligen läka ut med antibiotika.
  • Joona

Usch, inte kunnat sova inatt, haft så ont och grubblat!
    Spottar blodblandad saliv!

• Joona

Jag hoppar in i duschen, ifall jag inte får någon läkartid, så måste jag åka till akuten.
    Skriver vad som sker!

• Joona

Nu har jag fått tid kl 9.30

Till samma läkare som tidigare avfärdat mig, så nu hoppas jag han fattar att jag behöver hjälp.

Smittar halsböld?

• Joona

Sådär!
    Jag har halsfluss och fick antibiotika men han såg på knölen och nämnde inget om någon halsböld. Däremot ska jag få en remiss till Öron, Näsa, Hals på sjukhuset.

Han tyckte att knölen var oroväckande och undrade varför jag inte sökt tidigare. Doohh

Det var inte själva knölen som sprack utan ett sår sprack upp brevid pga. dess storlek.

Brukar man ha en sänka på 21 när man har halsfluss?

• Joona

Men jag får ju inte en remiss förrens, ja.. tidigast nästa vecka eller om 6mån? (med tanke på vårdköer).

Tycker ni ändå att jag borde åka till akuten eller skaffa en ÖNH-läkare redan idag?

Jag kan ju ändå inte opereras förrens halsflussen är väck.

• Joona

Jag hoppas också jag får komma till en kunnig läkare snabbt!
    Genom google har man ju kunnat läsa om olika diagnoser och som sagt knölar är ju inte sammanknippat med någe positivt.

Nu har jag hunnit fått i mig 4 kåvepenin, så snart borde det väl lägga sig.

Vet ni hur stark dos man brukar få vid halsfluss? Jag fick på 1gram, 3 tabletter om dagen i 10 dagar.

• Joona

Hej

Jag har faktiskt inte åkt in! Har svarat bra på antibiotikan, så smärtan har avtagit!

Knölen är kvar och jag hoppas jag får remissen snart!

• Joona

Jo visst fan är jag nervös, tror själv att jag har tonsillcancer, har suttit och gråtit över eländet varje gång läkare avfärdat mig!

Fått tid till ÖNH den 2 feb

• Joona

Jag ska berätta hur det går!

Ja vi håller tummarna nu!

• Joona

Hej på er!

Tror ni jag blev frisk?

Nehee

Jag åt kåvepenin i 10dagar, sen efter 3 dagar så fick jag ont i halsen igen, gick till läkaren och det var återigen streptokocker. Så nu sitter jag här sjuk och dan, knölen är kvar men ingen halsmandel har spräckts ännu...

Så nu har jag fått en dunderkur, på 218kr, lagom billigt och bra

Ska fortfarande till ÖNH den 2feb.

• Joona

Ska till läkaren idag, usch usch, lite jobbigt!

Vet inte om sista kuren bet, ser fortfarande väldigt svullen ut och lite vit fläckig!

• Joona

Hej!
    Läkaren tog sig en titt och sa att det är ingen cancer utan en svullnad som kommit av ärrbildningar efter många halsinfektioner.

Ska operera bort halsmandlarna om 6-7månader. Spelar ingen roll hur många halsflusser jag får innan dess man kommer inte före kön.

Det känns ju bra men man känner ju ändå, hur vet hon något om den knölen? Men så är det man får lita på en läkare!

Nu hoppas jag att jag blir frisk sen blir det 7-10 dagar med riktigt ont i halsen, burr, ryser!

Någon som har lust att berätta hur en sådan op går till och hur ni mådde efteråt?

Kram från mig, tack för allt erat stöd!

• Joona

Ja visst gör den! Tänkte också på det där med 3mån!
    Lustigt att de inget sa om det!

Rutiningrepp=rysligt, jag har den ovanan att skaffa mig komplikationer.

• Joona

Tack, vad skönt att höra!
    Brukar de sy igen? Jag läste någonstans att de inte alltid syr igen såret.

Svar på tråden Stor knöl gjorde att min halsmandel sprack igår