• Rullan71

Skulle ni lägga in heltäckningsmatta...?

Hallå!

Jag och min sambo funderar på att lägga in heltäckningsmatta på källarplan, eftersom att det är så kallt på golvet där nere (vi använder källarvåningen som ett vanligt våningsplan).
    Har velat fram och tillbaks om vi ska lägga klickgolv eller heltäckningsmatta.

Nån som har heltäckningsmatta och skulle kunna råda oss.

Längtar efter svar!

• Svar på tråden Skulle ni lägga in heltäckningsmatta...?
  • Vasen

Hu nej, känner jag som är uppvuxen under den hemska epok då det skulle vara heltäckningsmattor i varenda rum, möjligtvis köket undantaget. Kan ni inte ha riktigt golv och skaffa sköna, varma tofflor?

• Karisma

ja det skulle jag kunna göra.

Vi har inte matta idag i källaren, men funderar på att ha det. Gäller bara att plugga på först exakt hur man ska göra så inte mattan blir förstörd eller så.

Killen är inne mkt på minhembio tror jag det heter och där finns flera som lägger in heltäckningsmatta deras biorum.

vi funderade tidigare på att ha i sovrummen uppe då det är så golvkallt där. Men det blev lite för dyrt för oss och sen är ungarna så små än, får bli när de är äldre istället. (dessutom problem med en katt som kissar inne)

På affärn såg vi en ljus beigematta som hade legat inne i butiken i ett års tid, den såg inte skitig ut alls, även fast folk gått med ytterskor på den. Enligt han som jobbade där så var den ljusare helt ny, men att det var bara att ta en mattvätt så såg den ut som innan igen. Vi såg som sagt inte ens att den var smutsig.

/kristina

• SilverEmma

Efter att vi rivit ut heltäckningsmatta i ett helt hus vi nyss flyttat in i så kan jag bestämt säga att jag ALDRIG kommer att lägga in det i mitt boende...galet mycket skit i den mattan...inte ens i källanren skulle jag vilja ha det! Hellre klickgolv & vanliga mattor isåfall...

• Mummy

Vi har lagt in det i sovrummet och det är en lyxigare känsla än med ett vanlig golv.

• Rullan71

Oj, vad mycket delade meningar....!

Hoppas ju på att mattorna idag, är av en annan kvalité, än vad mattorna var på 70-talet, då det var inne med heltäckningsmatta.

Plus att det ju finns smidiga maskiner att hyra, för att göra rent mattorna, vilket kanske inte var så vanligt förr.

Vi får se, tror ju att det skulle ge en mysigare känsla i källaren. Vi kommer isåfall lägga den i hallen och i ett allrum.
    I dotterns rum är det klickgolv och i badrum och tvättstuga är det klinkers. Badrummet har golvvärme, men i tvättstugan och dotterns rum är det svinkallt på golvet.

Förrådsutrymmena får vara som dom är, med cementgolv.

• Rullan71

Någon som lagt in matta för typ ett år sen, eller nåt. Som har erfarenhet av hur dom är idag?

• Karisma

Jag skulle inte tveka om jag var du. Bara att lägga in. Är ju som du säger bättre kvalitet nu på mattorna och sen kanman ju hyra speciella maskiner.

I barnensrum var jag åxå lite osäker på att lägga in om de skulle få magsjuka och inte hinna till toan. Kändes äckligt att ta bort. En 4åring kräks när den behöver, inte nödvändigtvis på toan. Men visst allt går ju rengöra.

Se bara till att ni tar en matta med bra kvalitet och inte en som är billig bara för att den är just billig. Den mattan vi tittade på tror jag skulle gå på 15 000:- för 15kvm.

Vi tog ut heltäckningsmatta från hela övervåningen när vi flyttade in i huset. Förra ägaren rökte inomhus och de satte sig ju direkt i mattan. Den var inlagd på 70-talet.

När vi gör om vårt sovrum så blir det absolut heltäckningsmatta, känns lyxigt.

/K

• Dott

Håller oxå på o fixar källaren o vi kommer definitivt lägga in en heltäckningsmatta. Helst vill jag ha en så amerikansk typ av matta,,,riktigt tjock o mjuk o gå på...

• Rullan71

Ja, jag skulle nog inte heller lägga in matta i barnens rum. Skulle nog kännas lite ofräscht, man vet ju aldrig vad som händer.

• Rullan71

Dott skrev 2009-01-09 09:59:49 följande:

Håller oxå på o fixar källaren o vi kommer definitivt lägga in en heltäckningsmatta. Helst vill jag ha en så amerikansk typ av matta,,,riktigt tjock o mjuk o gå på...
    Är det inte väldigt svårt att hålla en sån matta ren...?
  • Balehead

Karisma skrev 2009-01-09 09:57:05 följande:

I barnensrum var jag åxå lite osäker på att lägga in om de skulle få magsjuka och inte hinna till toan. Kändes äckligt att ta bort. En 4åring kräks när den behöver, inte nödvändigtvis på toan. Men visst allt går ju rengöra.
    Just detta frågade jag om när vi skaffade vår heltäckningsmatta till sovrummet. Tydligen är mattorna behandlade så att att de inte suger upp något alls. Så kommer det spya på mattan så torkar man först upp det man kan, och blir det något kvar så dammsuger man bort det när det torkat. Äldsta dottern (7) ska snart få göra om i sitt rum, och jag hoppas att hon vill ha heltäckningsmatta. Det är verkligen supermysigt!
  • Rullan71

Ni som nyligen har köpt matta, vad kostar den per kvadrat ungefär, med lim och så...?

Svar på tråden Skulle ni lägga in heltäckningsmatta...?