• Icis86

Får jag ingen ersättning??!!

Hej!

Jag satt och läste lite i mitt facks kollektivavtal
    (if metall)
    Där stod det att "föräldralön utges under EN månad om arbetstagararen har varit anställd i ett men ej två år i följd"

Jag har varit anställd i ett år och då undrar jag:
    får jag betalt för en månad under min mammaledighet?
    Är föräldralön och föräldrapenning samma sak?
    Finns det möjlighet till annan "ersättning" än just föräldralön/föräldrapenning och barnbidrag??

Är helt lost.. Hjälp snälla

• Svar på tråden Får jag ingen ersättning??!!
  • Anonym

Nej,
    Det är försäkringskassan som betalar ut din ersättning, men en del företag har en liten extra penning som du kan få under din ledighet om du har varit anställd länge nog.

Ex så kommer jag få upp till 80% av försäkringskassan, men 4 månader har jag rätt från mitt företag till upp till 95% lön (beräknat på att man tar ut hela veckor då).

• jeaxx77

Som Anonym skrev så är föräldralön något som företaget betalar ut och har ingenting med din föräldrarpeng från föräskringskassan att göra. Pengarna från FK baseras på tidiagre års inkomst.
    Föräldralönen kan du se som en bonus, i ditt fall under en månad

• Smulan 79

Står det hur mycket av din månadslön du får? Har för mig jag fick 6000:- och för mig gällde 3 månader.

• Lainan

Om jag inte är helt fel ute så betalas 10% av lönen ut till de som är föräldralediga och arbetar på ett företag som har kollektivavtal med IF Metall. Under hur många månader vet jag inte, men har du varit anställd mellan 1 och 2 år, låter det rimligt med 1 månads föräldralön.

Dvs, har du 20'000 i lön, betalar företaget ut ca 2'000 kr (sen skatt på det)

Svar på tråden Får jag ingen ersättning??!!