• AmZz

När kommer föräldrapenningen?

Hur lång tid tog det för er från att ni begärde föräldrapenning till att den blev utbetald?

Försäkringskassan är ju måttligt sega när dom själva ska betala ut något, men om jag hade varit skyldig dom pengar så ska dom ha det fort som tusan..

• Svar på tråden När kommer föräldrapenningen?
  • Nyfiken gul

Jag ansökte om FP långt i förväg så jag fick pengar när jag skulle.

Skickade in ansökan om FP samtidigt som jag ansökte om Havandeskapspenning. Båda ärendena blev klara samtidigt.

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Fille Fjonkan

Jag fick i slutet av den första månaden jag begärde f-penning för. Märkte med andra ord inte av lång handläggningstid då.

Men vid ett tillfälle senare var de tydligen allvarligt försenade och då fick jag f-penningen ca 1 vecka för sent, trots att jag då hade ett löpande uttag och alltså hade anmält just denna begäran flera månader tidigare. Man kan tycka att saker och ting borde ske per automatik när det väl har registrerats, men så verkar inte vara fallet.

/ Fille med Kisen -03, Tösen -05 & Pysen -07
  • AmZz

Okei. Jag begärde ut min 2/1 och hoppas att den ska komma nu denna månad..

• valkyrian
    AmZz skrev 2009-01-09 14:04:50 följande:
    Okei. Jag begärde ut min 2/1 och hoppas att den ska komma nu denna månad..
    Oj det var lite i senaste laget tror jag dessvärre :( Räknar knappt med det jag anmälde i dec för feb skall komma i feb. Fast just nu är det bara 4 veckors handläggningstid.

www.forsakringskassan.se/omfk/utbet/
    Det är bara i ett lexikon som lön kommer före möda
  • AmZz

Hmm okei. Attans.. Trodde det skulle gå fort eftersom jag gjorde det med e-legitimation via deras hemsida. Men men, får skylla mig själv då. ;P

• Bullan1978

Passar på att fråga dom som har erfarenhet:

Jag har ansökt om att få föräldrapenning fr.o.m. 26/2.

Jag undrar NÄR pengarna kommer? Vet att det skall betalas ut till mig den 27 varje mån. beroende på vilket datum jag är född.

Jag behöver föräldrapengarna för att klara räkningarna i februari mån. Bör jag i så fall ansöka om Föräldrapenning från ett tidigare datum för att få pengar den 27/2 ???

Någon som har en aning???

• Mewz
    Svar på #6
    FP betalas ut i efterskott med brytpunkt den 20:e. Dvs, det du tar ut mellan 21/1 + 20/2 ska komma i februari.
  • emsss1987

Jag ska gå sjukskriven (vet inte hur länge). Ska jag ändå skicka in de papprena man fick hemskickade efter att man skickat in moderskapsintyget? Ifall det tar lång tid eller får man utbetalning direkt om man skickar de, för det vill jag ju inte?
    Eller ska jag skicka in från och med jag vill ha pengarna

Och det står ju att arbetsgivaren ska fylla i ett papper, jag är inte anställd längre, men har ju jobbat det senaste året och ska ju därför inte ha lägsta, hur gör man då?
    Tack på förhand om någon vet =)=)

• Zondra

Själv så har jag A-kassa just nu och har BF den 23/1. Har inte begärt någon FP än, för tänkte att det görs väl när jag vet att barnet är fött? Eller får man inte pengarna i tid då? Borde jag begära nu, from. 23/1? Tycker det är synd att slösa på FP dagar så länge jag har A-kasse dagar bara....
    Vad säger ni? Hur hade ni gjort?

• toxxt

Zondra skrev 2009-01-12 18:34:30 följande:

Själv så har jag A-kassa just nu och har BF den 23/1. Har inte begärt någon FP än, för tänkte att det görs väl när jag vet att barnet är fött? Eller får man inte pengarna i tid då? Borde jag begära nu, from. 23/1? Tycker det är synd att slösa på FP dagar så länge jag har A-kasse dagar bara.... Vad säger ni? Hur hade ni gjort?
    För att du ska få FP måste du skicka in moderskapsintyg . sen fylla i papper om föräldrarpeningen.Det kan börja gälla från den dagen du får. för då ringer du dom och anmäler att lillen har kommit.
    Då börjar dina dagar att gälla.
    Då bryter dom a-kassan.
  • Bullan1978

Mewz skrev 2009-01-12 12:34:31 följande:

Svar på #6FP betalas ut i efterskott med brytpunkt den 20:e. Dvs, det du tar ut mellan 21/1 + 20/2 ska komma i februari.
    Tack för svaret!
    Då får jag alltså inte några pengar förrän i mars eftersom jag begärt Föräldrapenning EFTER den 20:e februari. Inte bra för mig.

Min föräldrapenning är inte fastställd än. Har väntat i snart 4 veckor. OM jag ändrar och söker f.p. från ett ännu tidigare datum, förlängs handläggningstiden ytterligare då??
  • myda

Det står på hemsidan att ändringar i föräldrapnning har en handläggningstid på 4 veckor....så dom lägger säkert på massa tid där då.

• tant janet

nu skäms jag...
    3:dje barnet o kommer fasen inte ihåg hur man gjorde med FP..
    ´moderskapsintyget är inskickat, och har fått hem papper ang FP, men jag fattar ändå inte..

vad behöver jag mer göra?har inte skickat in papprena för det går väl lika bra att göra via nätet?

på FKs hemsida står det att moderskapsintyget fungerar som anmälan om FP, men då behöver jag ju inte skicka in papprena??

Åh hoppas nån kan svara:=))))

• Zondra

toxxt skrev 2009-01-12 18:38:57 följande:

Zondra skrev 2009-01-12 18:34:30 följande:
    För att du ska få FP måste du skicka in moderskapsintyg . sen fylla i papper om föräldrarpeningen.Det kan börja gälla från den dagen du får. för då ringer du dom och anmäler att lillen har kommit.Då börjar dina dagar att gälla.Då bryter dom a-kassan.
    Moderskapsintyget är inskickat och min sgi är uträknad. Jag antar att det bara är att anmäla FP via deras hemsida då,när jag fött barnet, så börjar det gälla från den dagen?
  • Bullan1978

myda skrev 2009-01-12 21:18:42 följande:

Det står på hemsidan att ändringar i föräldrapnning har en handläggningstid på 4 veckor....så dom lägger säkert på massa tid där då.
    Okej, tack för svar! Det var vad jag misstänkte, att om jag gör en ändring skulle handläggningstiden ta ännu längre tid... Suck...

Åh, jag sitter i en sån dum sits! Jag får bara in en 15%-lön i februari och inget annat. Tycker det är dumt att börja studera i 6 veckor för att sedan ta ett studieuppehåll när det är dags att bli mamma. Det är ett krux hur jag ska kunna försörja mig fram till första utbetalningen av föräldrapenningen den 27 mars.

What to do...?
  • valkyrian
    Bullan1978 skrev 2009-01-13 00:23:11 följande:
    Okej, tack för svar! Det var vad jag misstänkte, att om jag gör en ändring skulle handläggningstiden ta ännu längre tid... Suck... Åh, jag sitter i en sån dum sits! Jag får bara in en 15%-lön i februari och inget annat. Tycker det är dumt att börja studera i 6 veckor för att sedan ta ett studieuppehåll när det är dags att bli mamma. Det är ett krux hur jag ska kunna försörja mig fram till första utbetalningen av föräldrapenningen den 27 mars. What to do...?
    Ring FK, det du ansökt innan är ju en separat ansökan så om du söker för tid innan bord einte det påverka det du redan har sökt... Och du borde hinna få pengar i feb om du gör anmälan nu för det är 4 veckors handläggingstid...
    Det är bara i ett lexikon som lön kommer före möda
  • loppisengirl

Jag ringde till FK och fick pratat med en tanta där som svarade på alla mina frågor. Bra tips faktiskt eftersom det är helt omöjligt (mer eller mindre) att förstå någonting som står på deras hemsida.

Lycka till

Svar på tråden När kommer föräldrapenningen?