• Nyfiken gul

Curlar du dina barn ekonomiskt?

Den här tråden fick mig att börja fundera: www.familjeliv.se/Forum-5-89/m40081411.html

På textv igår kunde man läsa om att antalet vräkta barnfamiljer är det högsta antalet på många år.

Och då väcks frågan hos mig: curlar du dina barn ekonomiskt eller lär du dom redan från början pengars värde och vikten av att ha en god ekonomi?

Jag har sett med egna ögon flertalet av mina kompisar ha noll koll på ekonomin vilket gjorde att samtliga befann sig i skuldfällan och hos kronofogden 1-2 år efter dom flyttat hemifrån - och dom flesta var ändå också sambos!

Jag tycker det är skrämmande!

Och jag fattar inte en del föräldrar som betalar en mobilräkning på 2000 spänn och ÄNDÅ får barnet sitt studiebidrag som vanligt...   Hur tänker man då??

Att sticka till sitt stora barn pengar i tid och otid lär dom inte att hantera sina pengar, tvärtom så lär dom sig bara att det finns att hämta mer pengar hos mamma när dom tagit slut.  Även när dom flyttat hemifrån!!

Är pengarna slut så är dom. Punkt och slut.

Krisa kan alla göra, självklart. Men när man ringer mamma för 3:e gången på tre månader och gråter över hyrespengar då är det något fel som är trasigt!!  Då kan man banne mig flytta hem igen!
    Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Svar på tråden Curlar du dina barn ekonomiskt?
  • lovemyboys

Vi är nog ganska hårda vad det gäller pengar till barnen och ekonomin överhuvudtaget....skulle fullkomligt dööööav skam om jag inte har råd att betala mina räkningar för att jag sumpat bort pengarna på annat,onödigt.......

Grabbarna får månadspeng, och den får dom köpa för, eller spara om de vill köpa något som kostar mer.....är dom riktigt duktiga och sparar till något dyrt dom vill ha, och verkligen kämpar med verenda krona så visst, då kan vi hjälpa dom med en X-tra slant i slutänden.....
    men det är viktigt,tycker  vi, att dom lär sej, att vill man ha någonting så får man spara och betala det, annars ska man inget ha!!

Grabben på 13 år säljer GT varje lör,söndag....jätteduktig, sätter in sina pengar på ett sparkonto...och är ÖVERlycklig när han ser att hans konto "växer"!!!Förvånad

Familjen KALOW....min alles egen..
  • Winnertaco

Nu har jag inga tonåringar än, men jag håller med dig i allt du skriver. Ska man ha tv på rummet får man vackert spara eller jobba ihop pengarna, tex.

Johanna 061223 Ludvig 080909 winnertaco.blogg.se
  • Drömtorpet

lovemyboys skrev 2009-01-09 12:53:19 följande:

Vi är nog ganska hårda vad det gäller pengar till barnen och ekonomin överhuvudtaget....skulle fullkomligt dööööav skam om jag inte har råd att betala mina räkningar för att jag sumpat bort pengarna på annat,onödigt.......Grabbarna får månadspeng, och den får dom köpa för, eller spara om de vill köpa något som kostar mer.....är dom riktigt duktiga och sparar till något dyrt dom vill ha, och verkligen kämpar med verenda krona så visst, då kan vi hjälpa dom med en X-tra slant i slutänden.....men det är viktigt,tycker  vi, att dom lär sej, att vill man ha någonting så får man spara och betala det, annars ska man inget ha!!Grabben på 13 år säljer GT varje lör,söndag....jätteduktig, sätter in sina pengar på ett sparkonto...och är ÖVERlycklig när han ser att hans konto "växer"!!!
    blir glad över ditt inlägg...
  • Nyfiken gul
    lovemyboys skrev 2009-01-09 12:53:19 följande:
    Vi är nog ganska hårda vad det gäller pengar till barnen och ekonomin överhuvudtaget....skulle fullkomligt dööööav skam om jag inte har råd att betala mina räkningar för att jag sumpat bort pengarna på annat,onödigt.......Grabbarna får månadspeng, och den får dom köpa för, eller spara om de vill köpa något som kostar mer.....är dom riktigt duktiga och sparar till något dyrt dom vill ha, och verkligen kämpar med verenda krona så visst, då kan vi hjälpa dom med en X-tra slant i slutänden.....men det är viktigt,tycker  vi, att dom lär sej, att vill man ha någonting så får man spara och betala det, annars ska man inget ha!!Grabben på 13 år säljer GT varje lör,söndag....jätteduktig, sätter in sina pengar på ett sparkonto...och är ÖVERlycklig när han ser att hans konto "växer"!!!
    Bravo!! Sånt gillar jag!
  • lovemyboys
    Drömtorpet skrev 2009-01-09 12:58:44 följande:
    lovemyboys skrev 2009-01-09 12:53:19 följande: blir glad över ditt inlägg...
    Nyfiken gul skrev 2009-01-09 13:00:32 följande:
    Bravo!! Sånt gillar jag!
    TACK, va glad jag blir!!!!!!!!!!!!!!!Generad
    Familjen KALOW....min alles egen..
  • Vicha

Håller med till 100%! Jag tycker det är föräldrars ansvar att lära barnen pengars värde i tid. Det är som ni skriver, alla kan ju ha det svårt en tid o få hjälp men det är ju inget man ska räkna med för att kunna försörja sig...hjälp m pengar allså :)

• lövet2

Nej. Det är fördelen med att inte ha för mycket pengar själv; man kan inte curla de stora barnen ekonomiskt även om man skulle vilja. De får månadspeng tills de börjar gymnasiet, och sedan får de sitt studiebidrag + förstås lönen för sitt eventuella sommarjobb.

• Nyfiken gul
    lövet2 skrev 2009-01-09 13:05:59 följande:
    Nej. Det är fördelen med att inte ha för mycket pengar själv; man kan inte curla de stora barnen ekonomiskt även om man skulle vilja. De får månadspeng tills de börjar gymnasiet, och sedan får de sitt studiebidrag + förstås lönen för sitt eventuella sommarjobb.
    Så sant så sant..
  • Majsan70

Nej det gör jag inte!
    Ringer de te.x. för över 100 kronor så får de betala det xtra själva. Om det så är en tia det handlar om.

De har för det mesta varit mycket duktiga med att hantera sina pengar så jag tror att jag har lyckats ganska bra där.

• Bevabus

Jag och mina föräldrar har en bra kompromiss angående pengarna tycker jag. Jag tar dom inte för givet och jag vet att utgifterna kommer att bli svårare att ta hand om när jag flyttar hemifrån. Men just nu så känns det okej. Föräldrarna tar hand om de allra största utgifterna så som, nya skor, resor osv.
    Men jag betalar mobilen själv (dock så köpte dom ju den åt mig). Och jag betalar alla övriga kläder, småsaker som behövs köpas hem är jag också ansvarig för. Sen en hel del mera såklart men det orkar jag inte skriva nu.

• demokrati tack

Fick nya tider på jobbet för ca 6 mån sen, lönen ökade markant, jätteskönt,
    har alltid haft riktigt taskig ekonomi innan, men som sagt lönen höjdes och jag blev sambo. Klirr i kassan!!!

Kände då att jag har råd att vara lite generösare mot mina barn, det kändes roligt.
    Inte så att jag har överöst dom med pengar, men jag kunde säga ja lite oftare.

Nu ska 19 åringen flytta hemifrån, och jag undrar hur det ska gå.... Hon är inte så ekonomisk, men hon har endå skrivit upp en budget varje mån.

Fast hon gillar att parta en hel del och jag påminner henne om att hon snart ska flytta, och det går alltid mer pengar än vad man tror, när man flyttar...

Känns som att jag curlade för sista gången i lördags,när jag tankade på hennes mobil, o sen tappade hon den. Hon tappade sin mobil senast 1/11... Inte så längesen...

Men så kommer dom där curlingkänslorna fram igen; ska ja tanka på hennes mobil igen? Men, nej det gör jag inte.

Sen en annan sak jag curlar med, jag hämtar o lämnar en hel del, speciellt från o till hennes jobb, jag är ju så nojjig när hon ska hem sent...

Fast nu har hennes 18 åriga syster fått en bil från sin pappa, så nu kan ju hon hämta då

Nä, skämt åt sido, jag måste sluta curla

• kaji

ja och nej, det beror på hur man menar och när.

nej om man ser det såhär:
    våra barn har fått hand om barnbidragen och det mesta av sina utgifter när de börjat sjuan. när pengarna tagit slut så är de slut och jag tror bara det är nyttigt för dem att lära sig att om man gör slut på alla pengar på en gång så blir det jäkligt tråkigt resten av månaden. har de velat ha mer pengar än bar-/studiebidrag har de fått jobba extra.

ja om man ser det såhär:
    barnen har fått ha ganska dyra fritidsaktiviteter och rest mycket utan att själva behöva bidra eller spara.

vi har också köpt lägenhet till vår äldsta och ger henne en summa varje månada att leva på sedan hon flyttde. vi kommer nog att bidra ganska mycket till såväl bostad som försörjning under eventuella studier.

• demokrati tack

saan78 skrev 2009-01-12 09:11:58 följande:

vi har också köpt lägenhet till vår äldsta och ger henne en summa varje månada att leva på sedan hon flyttde. vi kommer nog att bidra ganska mycket till såväl bostad som försörjning under eventuella studier.
    Jobbar inte eran äldsta? Eller h-n studerar?
    Tänker på min kompis lillebror, han är 26 nu, har fått en egen lägenhet, som mamman betalar hyran på..... Han studerar inte..

A det kakkar jag curling...
  • kaji

demokrati tack skrev 2009-01-12 09:42:56 följande:

saan78 skrev 2009-01-12 09:11:58 följande:
    Jobbar inte eran äldsta? Eller h-n studerar? Tänker på min kompis lillebror, han är 26 nu, har fått en egen lägenhet, som mamman betalar hyran på..... Han studerar inte..A det kakkar jag curling...
    vår äldsta är 17, går andra året på gymnasiet.

skulle aldrig bidra till att något av barnen bara ska slappa men studerar de så ser jag hellre att de försörjs av oss än tar studielån och ska de köpa bostad så ser jag också hellre att de får en del av oss än bara tar banklån. det verkar liksom lite onödigt att låna när det inte behövs.
Svar på tråden Curlar du dina barn ekonomiskt?