Inlägg från: Walk on by |Visa alla inlägg
  • Walk on by

Känner ni några ekonomiska idioter

Leone i Västerås skrev 2009-01-11 19:15:18 följande:

Nej, jag vet att jag INTE betalar ränta, precis som jag också skrev i mitt ursprungliga inlägg. För mig innebär kreditkortet enbart fördelar. Jag får poäng på varenda krona, extra försäkring/ garanti  och prisgaranti på vissa varor. Det får jag inte om jag använder mitt vanliga bankkort.
    har du american express då? FÖr visa har ju tyvärr inte poäng på sina kort.
  • Walk on by

En tjej och hennes kille tog ett lån på 1,2 mille där killen var provanställd, och hon inte hade jobb för att köpa en lägenhet, nu blev han av med sitt jobb och hennes jobb hänger löst igen. Smart va med en månadskostnad på boendet på ca 12-13 tusen?

• Walk on by

brokig skrev 2009-01-29 20:24:50 följande:

Walk on by:"En tjej och hennes kille tog ett lån på 1,2 mille där killen var provanställd, och hon inte hade jobb för att köpa en lägenhet, nu blev han av med sitt jobb och hennes jobb hänger löst igen. Smart va med en månadskostnad på boendet på ca 12-13 tusen?"Konstigt att banken lånade ut pengar till dem under de förutsättningarna? Ska precis själv låna i den storleksordningen till en bostadsrätt och kommer då att hamna på en månadskostnad runt 5200 kr (avgift plus ränta). Förstår inte alls hur man kan komma upp i 12-13 tusen med ett så litet lånebelopp idag?Nyfiken gul: Fast på vissa orter går det verkligen inte att få tag på hyresrätt och man tvingas köpa något trots att det kommer att bli riktigt dyrt.
    VI har ett lånebelopp på 1,2 och betalar 7600:- ränta och amorteringar och har inte ens månadsavgift, du har väl en bättre ränta. Och nej jag fattar inte hur banken kunde låna ut heller men jag har sett lånepapprena så de lånade ju till allt. De har en avgift på på ca 3-4 tusen (hittat på nätet)
  • Walk on by

ming skrev 2009-01-29 21:31:19 följande:

Jag fattar inte heller, vi har ett lån på något mer än så, och vi har fullt belånat och ändå kommer vi inte upp i några 12-13 tusen per månad, utan det är bra mycket lägre, inklusiva driftkostnad.Det kan ju vara så att Walk on by egentligen inte visste vad boendekostnaden blir utan endast gissade.
    Eller så är det så att månadsavgiften finns på nätet, och även vad bostäderna kostade och jag sett lånepapprena. Men nu var detta i mars.
  • Walk on by

nassepånken skrev 2009-02-01 23:39:37 följande:

Jag känner många som lånar pengar för att köpa bil! kan inte tänka mig något mer korkat.
    Jag kan inte tänka mig något mer korkat än att köpa en gammal urkass osäker bil för 5000 spänn bara för att det var allt man hade råd med.
  • Walk on by

EKJ76 skrev 2009-02-02 19:48:53 följande:

Walk on by skrev 2009-02-02 09:04:10 följande:
    Inte ens om ditt jobb hänger på att du har en bil?
    Första gången jag sett någon som värderat att ha ett jobb över sitt liv.
  • Walk on by

blå fisk skrev 2009-02-02 22:10:35 följande:

Walk on by skrev 2009-02-02 09:04:10 följande:
    Fast det finns ju ganska många steg mellan en fabriksnybil och en bil för 5000 kronor. Alltså man kan få en bra bil som går som den ska och som är krocksäker för betydligt mindre än vad en ny bil kostar.
    vilket jag inte sagt något om, jag har inte nämnt att man måste köpa en fabriksny bil.
  • Walk on by

EKJ76 skrev 2009-02-03 14:36:38 följande:

Walk on by skrev 2009-02-03 14:35:04 följande:
    Inte första gången jag ser någon läsa inlägg som fan läser bibeln.
    Till syvende og sidst var det det du menade, dessutom drar jag till med att om man köper en bil för 5000:- och inte vet hur man mekar med den och det är allt man har råd med, då är man också en ekonomisk idiot.
  • Walk on by

EKJ76 skrev 2009-02-03 15:01:42 följande:

Walk on by skrev 2009-02-03 14:37:56 följande:
    Ponera att du är arbetslös och dina a-kassedagar håller på att rinna ut. Du får ett erbjudande om jobb, dessvärre ligger det en bra bit bort och det går ingen kollektivtrafik dit. Någon erbjuder dig ett lån på femtusen spänn och du hittar en bil för just den summan. Du hittar INGA andra jobb och har du ingen bil kan du inte ta jobbet. Är du då en idiot om du köper bilen? Jag har aldrig sagt att du ska behålla bilfan i tid och evighet, köp gärna en bättre bil för första lönen.
    Jag sitter inte alltid här, vilket vissa verkar tro.
    För det första pratar du om en månads lösning, vilket inte är tillämpningsbart på ekonomisk idioti, vilket borde säga sig själv eller hur?

Sen ditt andra inlägg så ja, om man aldrig gjorde vinst på andra idioter hade vi inte haft bilhandlare. Antingen sålde den första ägaren bilen för billigt, eller så hade du reparerat den så du kunde sälja den för mer, eller så sålde du den til en idiot som inte kan marknadsvärdet på bilen.
  • Walk on by
    Svar på #127
    (07:48 --> 09:46.... om det är fort så vet jag inte...)
  • Walk on by

Walk on by skrev 2009-02-05 10:30:25 följande:

Svar på #127(07:48 --> 09:46.... om det är fort så vet jag inte...)
    Fortfarande så tycker jag att det är idioti att sätta ett jobb framför sin egen säkerhet, sitt liv men det är tydligen bara jag. Jag respekterar din åsikt, men du verkar inte respektera min och dessutom så svär du, en nivå jag allra helst inte bemödar mig med.
  • Walk on by

EKJ76 skrev 2009-02-05 10:35:25 följande:

Walk on by skrev 2009-02-05 10:30:25 följande:
    Med tanke på att ursprungsfrågan ställdes i förrgår och du svarade två timmar efter att jag påmint dig.. jo, det är ganska fort.
    Ja, min syster har legat på intensiven så det är inte så lätt att hålla kontinuitet i svarsfrekvensen men jag ska komma ihåg det till nästa gång.
Svar på tråden Känner ni några ekonomiska idioter