Inlägg från: Rigmor Mortis |Visa alla inlägg
  • Rigmor Mortis

Känner ni några ekonomiska idioter

Absolut. Någon som köper dyra konsertbiljetter (ofta för konserter utomlands så resan tillkommer) och sedan gnäller över hur dyrt det är med MAT.
    En som måste ha det senaste (dvs när det fortfarande är dyrt) och köper det på avbetalning. Till exempel en TV, 40" plasma som då kostade över 20 000. Han betalar fortfarande av på det.
    Samma person kan vara så snål så han väntar flera månader med andra inköp, till han hittar det en tia billigare på Ebay

• Rigmor Mortis

Morbid Mistress skrev 2009-01-09 14:58:23 följande:

Rökare
    Haha, bäst i tråden

Min egen dummaste affär var att köpa en fabriksny bil.
  • Rigmor Mortis

Walk on by skrev 2009-02-02 09:04:10 följande:

nassepånken skrev 2009-02-01 23:39:37 följande:
    Jag kan inte tänka mig något mer korkat än att köpa en gammal urkass osäker bil för 5000 spänn bara för att det var allt man hade råd med.
    Inte ens om ditt jobb hänger på att du har en bil?
  • Rigmor Mortis

Walk on by skrev 2009-02-03 14:35:04 följande:

EKJ76 skrev 2009-02-02 19:48:53 följande:
    Första gången jag sett någon som värderat att ha ett jobb över sitt liv.
    Inte första gången jag ser någon läsa inlägg som fan läser bibeln.
  • Rigmor Mortis

Walk on by skrev 2009-02-03 14:37:56 följande:

EKJ76 skrev 2009-02-03 14:36:38 följande:
    Till syvende og sidst var det det du menade, dessutom drar jag till med att om man köper en bil för 5000:- och inte vet hur man mekar med den och det är allt man har råd med, då är man också en ekonomisk idiot.
    Ponera att du är arbetslös och dina a-kassedagar håller på att rinna ut. Du får ett erbjudande om jobb, dessvärre ligger det en bra bit bort och det går ingen kollektivtrafik dit. Någon erbjuder dig ett lån på femtusen spänn och du hittar en bil för just den summan. Du hittar INGA andra jobb och har du ingen bil kan du inte ta jobbet. Är du då en idiot om du köper bilen? Jag har aldrig sagt att du ska behålla bilfan i tid och evighet, köp gärna en bättre bil för första lönen.
  • Rigmor Mortis

Jag har faktiskt gått med vinst på en 5000-kronorsbil (en sådan som jag skrev om i mitt hypotetiska jobb-som-hänger-på-bil-inlägg), jag körde den ett par månader och sålde den för 10 000. How's that for "ekonomisk idiot"?

• Rigmor Mortis

EKJ76 skrev 2009-02-03 19:47:43 följande:

Jag har faktiskt gått med vinst på en 5000-kronorsbil (en sådan som jag skrev om i mitt hypotetiska jobb-som-hänger-på-bil-inlägg), jag körde den ett par månader och sålde den för 10 000. How's that for "ekonomisk idiot"?
    Hallå Walk on by, jag undrar vad du tycker om detta? Du kan passa på att svara på inlägg 115 också när du ändå håller på.
  • Rigmor Mortis

Walk on by skrev 2009-02-05 09:46:06 följande:

EKJ76 skrev 2009-02-03 15:01:42 följande:
    Jag sitter inte alltid här, vilket vissa verkar tro. För det första pratar du om en månads lösning, vilket inte är tillämpningsbart på ekonomisk idioti, vilket borde säga sig själv eller hur? Sen ditt andra inlägg så ja, om man aldrig gjorde vinst på andra idioter hade vi inte haft bilhandlare. Antingen sålde den första ägaren bilen för billigt, eller så hade du reparerat den så du kunde sälja den för mer, eller så sålde du den til en idiot som inte kan marknadsvärdet på bilen.
    Sitter inte alltid här, men du svarade jävligt fort när jag påminde dig.
    Första ägaren sålde för billigt, jag sålde till bilhandlare. Och det står ingenstans att man måste behålla bilen ett längre tag för att "få" kallas ekonomisk idiot, det gällde att köpa en bil för 5000 för att man inte har råd med mer PUNKT.
    Jag kan för övrigt inte kalla det ekonomisk idioti att behålla den längre tid heller om fallet är som i mitt hypotetiska inlägg 115 (det är inte så jävla lyckat att lägga hela första lönen på en bil), låt mig kopiera in det igen:

Ponera att du är arbetslös och dina a-kassedagar håller på att rinna ut. Du får ett erbjudande om jobb, dessvärre ligger det en bra bit bort och det går ingen kollektivtrafik dit. Någon erbjuder dig ett lån på femtusen spänn och du hittar en bil för just den summan. Du hittar INGA andra jobb och har du ingen bil kan du inte ta jobbet. Är du då en idiot om du köper bilen? Jag har aldrig sagt att du ska behålla bilfan i tid och evighet, köp gärna en bättre bil för första lönen.
  • Rigmor Mortis

Walk on by skrev 2009-02-05 10:32:14 följande:

Walk on by skrev 2009-02-05 10:30:25 följande: Fortfarande så tycker jag att det är idioti att sätta ett jobb framför sin egen säkerhet, sitt liv men det är tydligen bara jag.
    Men vem har sagt att du måste köpa ett trafikfarligt vrak? Min 5000-kronorsbil var en VW Passat.. jag skulle faktiskt hellre krocka i den än i många nyare bilar.
  • Rigmor Mortis

Walk on by skrev 2009-02-05 10:30:25 följande:

Svar på #127(07:48 --> 09:46.... om det är fort så vet jag inte...)
    Med tanke på att ursprungsfrågan ställdes i förrgår och du svarade två timmar efter att jag påmint dig.. jo, det är ganska fort.
Svar på tråden Känner ni några ekonomiska idioter