• Sweety

Se hit folk med Sodastream

Har precis fått mammas och pappas Sodastream som man gör kolsyrat vatten. Pappa förklara hur man använde den men minns ej. Har köpt en tub med kolsyra.

Hur sätter man fast den där bak på maskinen? Avlägsnar man bara den vita korken och skruvar fast den där bak, är det allt?
    Blandar man bara till sitt vatten och sprutar i kolsyra, eller är det något annat man ska göra innan?
    Tacksam för svar :0)

• Svar på tråden Se hit folk med Sodastream
  • Nyfiken gul

Japp - du skruvar i patronen baktill. Går bara att göra på ett sätt.

Sen häller du vatten i flaskan upp till markeringen, sätter fast flaskan och trycker på knappen . Färdigt!

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • K med lilla E

Fast du måste kolsyra vattnet INNAN du smaksätter det!

• Sweety

Vatten upp till markeringen, sätter fast den och trycker på knappen, OK
    Hur många gånger på knappen?

• Nyfiken gul
    Sweety skrev 2009-01-09 13:44:04 följande:
    Vatten upp till markeringen, sätter fast den och trycker på knappen, OK Hur många gånger på knappen?
    tills du fått rätt mängd kolsyra - det får du avgöra själv hur mycket kolsyra du vill ha i ditt vatten.
    Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • ingra

Du ser ju hur det bubblas i flaskan. Testa med ett par ggr så märker du så småningom hur kolsyrat du vill ha det.

• Sweety

K med lilla E skrev 2009-01-09 13:43:42 följande:

Fast du måste kolsyra vattnet INNAN du smaksätter det!
    Jaha, måste man? Okey. Då får jag fulla på med nytt med bara vatten först :0)
  • elvinaOstefan

ett tipps, tvätta inte falskorna i diskmaskin/varmt vatten och tryck inte för länge på knappen, våran exploderad

Devin, det finaste vi har ♥
  • Zimlis
    Sweety skrev 2009-01-09 13:46:05 följande:
    K med lilla E skrev 2009-01-09 13:43:42 följande: Jaha, måste man? Okey. Då får jag fulla på med nytt med bara vatten först :0)
    Jupp annars kommer det spruta läsk överallt. Likadant när du häller i smaksättningen - häll i SAKTA, annars är risken stor att du får en "läskkanon" *hänt mej nämligen*
  • Moster apa

men det tar ju typ 4 tryck innan den börjar liksom braka och låta och som jag har förstått det så är det först då vattnet kolsyras, jag brukar väl köra en 4 "brak"-tryck.

• Småtokig
    Moster apa skrev 2009-01-09 13:50:15 följande:
    men det tar ju typ 4 tryck innan den börjar liksom braka och låta och som jag har förstått det så är det först då vattnet kolsyras, jag brukar väl köra en 4 "brak"-tryck.
    Vi får aldrig våran att låta så det är inte nödvändigt.
    ♥Albin 20070116 ♥
  • Sweety

elvinaOstefan skrev 2009-01-09 13:46:33 följande:

ett tipps, tvätta inte falskorna i diskmaskin/varmt vatten och tryck inte för länge på knappen, våran exploderad
    Märkte det när jag testa själv på egen hand Men då hade inte heller skruvat fast flaskan, för jag visste inte hur man använde den hihi
  • emma enhörning

Vattnet kolsyras redan vid första trycket... När den pruttar (som vi alltid sagt) är det "normalkolsyrat", sedan kan man välja om man vill ha mer eller mindre bubblor! En smaksak!
  • Sweety

Jaa, kände att det braka till, innan dess så hände det inget med smaken på vattnet. Så det måste nog braka till ett annat gånger som du säger innan det blir bra kolsyra :0)
  • Sweety

Har testat nu och tycker att det blev riktigt gott, smakar precis som läsk :0)
    Använder funlight som smaksättning så det ska bli extra nyttigt.
    Tack för hjälpen allihopa.!!

• skorpionen80

elvinaOstefan skrev 2009-01-09 13:46:33 följande:

Fast det gäller bara plastflaskorna ;) Glasflaskorna kan man diska i maskin, jättebra!
  • LaFontaine

Jag kör med tre brak för att få vattnet som jag vill ha det. När ja häller i smaksättningarna vinklar jag flaskan. På så vis slipper jag läskexplotionen sm kladdar ner hela diskbänken (jodå, det händer fortfarande då och då )

• elvinaOstefan
    skorpionen80 skrev 2009-01-09 14:33:11 följande:
    elvinaOstefan skrev 2009-01-09 13:46:33 följande: Fast det gäller bara plastflaskorna ;) Glasflaskorna kan man diska i maskin, jättebra!
    åh viste inte att de fans iglas, ska genast kolla efter det imon! :D
    Devin, det finaste vi har ♥
  • Tjoflöjt

Fast glasflaskorna passar väl bara en speciell sorts apparat väl (den där s-tdyra designade)?

• skorpionen80
    Tjoflöjt skrev 2009-01-10 08:52:23 följande:
    Fast glasflaskorna passar väl bara en speciell sorts apparat väl (den där s-tdyra designade)?
    Mmm, de passar bara penguin, eftersom man inte kan skruva fast dem. Men det är ju en sak man kan ha med i beräkningen när man köper SodaStreamer. Och sen har jag inte sett att TS skrivit vad hon har för någon, har hon en annan en pingvinen?
Svar på tråden Se hit folk med Sodastream