Trehjuling eller cykel till 3-åring?
Vi har en treåring som aldrig kört en trehjuling själv eftersom hon har varit för kort och inte riktigt nått till pedalerna.
Nu fyller hon snart tre (och når pedalerna)och jag tänkte köpa en trehjuling (metall) som är lite större än de allra minsta modellerna. Samtidigt så vill jag inte att hon ska vara ensam om att ha en trehjuling om nu alla andra har en cykel...... Vill tillägga att vi bor i lägenhet och i stan, vilket gör det mer lämpligt att ha en trehjuling för det går inte lika fort.
Jag vet att det är många som ger sina 3-åringar cykel med stödhjul (och även sparkcyklar)men jag tycker att det är lite för tidigt med tanke på deras utveckling, det känns som idag ska man stressa med allting.
Varför inte låta barnen lära sig cykla på en trehjuling tills de är lite äldre än 3 så att de har utvecklats lite mer både mentalt och fysiskt? Jag tycker det verkar mer säkert med en trehjuling, har jag fel? Vad har ni för erfarenheter? Hur länge hade era barn trehjuling och när var det dags för cykel med stödhjul och sparkcykel (det finns sparkcyklar från två års ålder vilket jag tycker är mycket kontstigt eftersom de generellt inte kan stå på ett ben då)? Tacksam för råd!