• MikkisPikkis

LUGN 2 åring...*dåligt samvete*

Ska jag ha ångest?
    Min lilla tös på 2 år har ngn period där det enda (nästan) hon gör är att kolla film på tv:n lr sitta i soffan och läsa.
    Hon är såå lugn hela dagarna. Har varit i kankse en vecka. Och hon leker "riktigt" om jag "startar" henne- men blir dock inte länge då heller.

Min man säger att jag ska njuta medans det är såhär. Att det är en period och inget att bry sig om.

Vi har en liten kille på 2 månader som tar mkt tid och min man jobbar massor förtillfället så jag är själv med barnen mestadels.

Har jätte dåligt samvete men ska jag ha det? Lr passa på och njuta...?

• Svar på tråden LUGN 2 åring...*dåligt samvete*
  • Teskedsmamman

Har hon haft en trotsig/aktiv period innan?!?! Kan vara så att hon har gått ur trotsperioden....

Kan också vara så att hon har gått in i en lugn period.... blir den för långvarig kanske man ska reagera... Sedan är det ju inte bra om hon tittar för mycket på tv heller, utan försök aktivera henne lite iaf...

Fråga BVC om du är orolig...

• LadyMarmalade

njuuuut

de lugna perioderna tenderar till att bli korta och skulle den vara lång???

ja då är det bara att tacka och ta emot

• Mumin

Johanna är oftast sådan, hela hon är en ganska lugn tös, gillar tv'n, (den förbaskade tv´n, den är hon alldeles för förtjust i!) böcker och leker rätt mycket för sig själv. Jag får dåligt samvete om jag sitter och läser eller löser korsord medan hon leker ensam. Jag tror att hon är självständig helt enkelt. Men hon har ett fasligt humör och trotsar rätt rejält så hon är nog helt normal. .

Jag tror inte att du behöver oroa dig. Är hon bara frisk så är det säkert ingen fara. Hon har inte varit sjuk nyligen? Johanna var ovanligt lugn (ville bara sitta still, sova och vägrade leka med andra barn på dagis) i våras efter en influensa och det visade sig att hon hade något virus i kroppen som gjorde henne trött och aptitlös. Två dagar med penicillin och hon blev som vanligt.

Lycka till!

• MikkisPikkis

Hon har inte varit sjuk och äter bättre nu än innan.
    Hon har "sommarlov" från dagis så det kanske också hänger ihop med att hon är lugn.

Ja, hon trotsar och bråkar annars så hon mår allt bra...

Antagligen så är det en lugn period som hon har kommit in i. Den går nog snat över---

• Mumin

Ja, då ska du passa på och njuta av din lugna tös!
    Min har varit helt vild av ilska idag, hon skrek så mycket så hon fick näsblod och då började jag också lipa .

• giz

njuuuuuuuuuuuuuuut min 2 åring är i världens trots just nu men innan så var hon cool så det kan vara lugnet före stormen

Svar på tråden LUGN 2 åring...*dåligt samvete*