geggigt öga
hejsan alla, har en enkel fråga!
sitter här med min son på 4 dagar, och hans ena öga geggar mycket o hela tiden, är detta något ja bör oroa mig för eller är det helt normalt? det är gult och lite varigt.
hejsan alla, har en enkel fråga!
sitter här med min son på 4 dagar, och hans ena öga geggar mycket o hela tiden, är detta något ja bör oroa mig för eller är det helt normalt? det är gult och lite varigt.
Ögoninflammation. Smittar som bara den och därför ska du om det går se till att han inte gnider runt geggan. Men det är svårt med så små barn. Torka bort geggan med bomullstuss och destillerat vatten mot tårkanalen och bort.
Det låter nästan som ögoninflammation! Besvären brukar avta inom några dagar. Ofta räcker det med att tvätta rent med ljummet vatten.
Behöver inte vara infl utan bara tårkanalen som är outvecklad.Köp supranettes servetter på apotket å tvätta med min tös har haft det i omgångar hon är 4veckor .Sen masserar jag lite i ögonvrån varje gång jag ammar för att stimulera tårproduktionen.Våtservetterna är jättebra kan rekomendera dom kan användas från nyfödd.
tänkte bara tillägga att min bm sa att det kan pågå tills de är 6 mån. först då tårkanalen är utvecklad helt.
min son fick sån gegga i ena ögat när han var 3 dagar gammal... och det höll sig endast i ena ögat.
Det berodde på trängd tårkanal, och brukar försvinna när dom är ett par månader.
Det smittar inte som ögoninflammation, har dom ögoninflammation brukar det ju gärna sätta sig i båda ögonen.
Vi hade oturen att han hade kvar det i 1½ år innan vi fick tid för operation i halmstad.
Jag vet många barn som haft just trängd tårkanal som sedan har försvunnit av sig själv efter ett tag...
Jag tror mer på att det är det, om det bara håller sig till ena ögat.
min son hade oxå mycket gegga i ögonen i början och BM sa att det var tårkanalen som inte var färdigutvecklad o därför blev de så, ta bara en bomullsrondell med vatten på o torka lite lätt.
Min son hade så de 3 första veckorna ungefär och det var låtkanalen som var trång på honom. Tvättade med ljummet vatten och masserade lite lätt med lillfingret d'är inne vid ögat där man har glasögon.
tack för era svar, efter ha observerat vad som hänt under natten ser de bättre ut o det är bara i ett öga. tror de är som många skriver här att det är tårkanalen som inte är utvecklad.
men vad ger man nyfödda mot ögoninflammation?? är väl bara tvätta med vatten eventuellt koksalt lösning? eller nån som har erfarenhet?
bella11 skrev 2009-01-10 09:50:52 följande:
Låter som att tårkanalen inte är riktigt redo än, har samma "problem" med vår son som är 5 veckor nu.. Helt normalt, bara torka bort & vänta på att det blir bättre.. Använd ordentligt fuktad bomull & var försiktig så du inte petar i ögat när du gör rent..