• bella11

geggigt öga

hejsan alla, har en enkel fråga!

sitter här med min son på 4 dagar, och hans ena öga geggar mycket o hela tiden, är detta något ja bör oroa mig för eller är det helt normalt? det är gult och lite varigt.

Erik kom den 5 jan 2009!!! sååååå lycklig!!!
  • Svar på tråden geggigt öga
  • bomman

Det är jättevanligt på nyfödda. Tvätta med bomullsrondell utifrån och in.

Även om det skulle vara ögoninflammation så gäller samma sak. Tvätta med vatten.

Min son som är 4 månader har precis haft ögoninflammation och då fick jag dessa råd.

• bella11

hej igen. efter ha tvättat rent i morse ha ögat varit super fint hela dagen, har kommit lite nu ikväll igen men mkt bättre än igår. phu nu känner ja mig lugnare!!!

• Lysmasken

Min tös som var då 8 dagar när hon fick ögoninflammation fick faktiskt ögondroppar mot detta, en ren tur för vi träffade ammningsmot å då kallade hon på en läklare.

I första hand använd ljummet vatten med en bomullsrondell el något annat.
    Annars är det droppar som gäller, Kloramfenikol 0,5% (5mg/ml) på recept.

• Willeboy08

Ammar du? Isåfall är ett tips att droppa lite bröstmjölk i ögat. Det hjälper mot allt!

• Tezzan1981

Willeboy08 skrev 2009-01-11 09:29:28 följande:

Ammar du? Isåfall är ett tips att droppa lite bröstmjölk i ögat. Det hjälper mot allt!
    när jag prövad detta blev det värre *?*
  • Willeboy08

Tezzan1981 skrev 2009-01-11 10:15:16 följande:

Willeboy08 skrev 2009-01-11 09:29:28 följande:
    när jag prövad detta blev det värre *?*
    okej, konstigt...provade du mer än en gång så de inte bara var en slump att de blev värre just då?
  • bella11

har testar bröstmjölk, o nu masserar ja lite vid ögat. det blir bättre och bättre!!

• Willeboy08

Så bra! Förresten grattis till din lille son!

• Emmajohanss0n

Om ögat inte är rött så är det inte inflamation utan som så många andra skriver : trånga kanaler.

Min son har haft så sen han föddes, på båda ögonen och han är 10 veckor

Idun 2006 - Loke 2008
  • galnevale

vår dotter år också kladdig i ena ögat. de har tagit odling på henne och det visade inget. Förmodligen tårkanalen som är tät.
    skulle tvåtta utifrån och in med vatten/koksaltslösning på en bomullstuss.

• bella11
    Willeboy08 skrev 2009-01-12 12:37:50 följande:
    Så bra! Förresten grattis till din lille son!
    tack tack...

ja det blir bättre hela tiden så nu kan ja va lugn. man blir ju lite nojig. allt är så nytt.
Svar på tråden geggigt öga