• Amandass

Plugga på Distans (Gymnasium) - Hur går det till??

Ja, som jag skrev i rubriken.
    Hur går det till att plugga gymnasiet på distans?

Missar man inte en massa kurser då (valbara kurser)?
    Hur funkar det med t.ex. matten?
    Om jag pluggar på distans i en skola som ligger jättelångt ifrån där jag bor, hur blir det med idrotten då.. och måste jag åka dit många gånger?

Hur har ni som pluggat gymnasiet på distans upplevt det? Bra/Dåligt?

• Svar på tråden Plugga på Distans (Gymnasium) - Hur går det till??
  • LittleMsSunshine

jag har pluggat distans på gymnasienivår.. idrotten gör man inte på komvux, de poängen dras av från ditt slutbetyg sen så att det blir samma som om du hade gått gymnasiet. Du kan fortfarande välja vilka kurser även om du pluggar distans, sen har ju alla kommuner olika kurser men finns inte kursen i din hemkommun får du läsa från en annan.
    Det är ett åar ämnen såsom naturkunskap och språk som du inte kan läsa bara distans..
    Jag har tyckt det vart bra att läsa på distans, men du måste verkligen ha självdiciplin, det är svårare än vad man tror..

• Amandass

LittleMsSunshine - Men jag hade inte tänkt läsa komvux?
    Hade tänkt att läsa distans istället för att gå på ett vanligt gymnasium.
    På vilket sätt är det svårt då, som du har tyckt?

Jag bor i Stockholm och där jag skulle plugga distans,
    det gymnasiet ligger i Kalmar har jag för mig..
    Så dit kan jag ju inte direkt åka ens 1 gång i veckan
    Men när jag mailade med rektorn så lät det inte som några problem.

• LittleMsSunshine

Det jag har tyckt vart svårt med att läsa på distans är att om man kör fast är det inte alltid lätt att få tag i läraren, man har precis lika mycket att göra som om man hade gått på lektioner, vissa verkar tro att det är slappare att plugga på distans. Sen missar man ju det här med lektioner, man har ingen lärare som kan förklara saker och inga klasskamrater.
    Jag ska börja gå på lektioner nu i vår itället för distans, det känns inte als kul längre att sitta hemma och plugga hela dagarna, man känner sig inte supersocial direkt.

Det låter väldigt konstigt att ett gymnasie skulle låta en elev köra ett helt program på distans, då missar man idrotten och språk, en del språkkurserna går ju att göra distans men i de allsa flesta behöver läraren höra hur du pratar.

Svar på tråden Plugga på Distans (Gymnasium) - Hur går det till??