• xxJessikaxx

Varför blir min tårtbotten äcklig, kompakt med hårda kanter

Ja som ni ser. Följer ett helt normalt tårtbottenrecept med potatismjöl, vetemjöl, socker, ägg och bakpulver. Samma visa varje gång, den blir inte bra!
    Nån gång har jag gjort en vanlig sockerkaka, de blir i af godare, men jag VILL få till en fluffig, jämn tårtbotten. Nån som har ett mirakelrecept eller tips på hur jag kan få den bättre?

• Svar på tråden Varför blir min tårtbotten äcklig, kompakt med hårda kanter
  • lunkentuss

pensla med lite mjölk på bottnarna så mjuknar dom :)

• ExAnimo

Jag brukar ta stark saft, som jag droppar med sked runt kanterna på bottnarna efter jag monterat ihop alla lagren med vaniljkräm och sylt.

Min sidfot känns som ett hån just nu. GOD JUL & GOTT NYTT ÅR
  • Linnselusan

Ja, alltså när man gör dom så e det ju superviktigt att man Vänder ner mjölet i den supervispade fluffiga socker smeten..så även när mjölet är i, att den fortfarande e fluffig..
    Det e väl det enda jag kan komma på..=)

• Tigerunge

Prova ett annat recept. Testa en annan ugn. Vispa inte ner mjölet utan blanda försiktigt ner det sist.

• xxJessikaxx

Tack för alla tipa. Testa en annan ugn går dock bort och de flesta recepten är ju likadana, kan diffa på nåt ägg eller så, men det kanske är avgörande i slutändan?
    Däremot har jag ju inte vänt ner mjölet direkt utan vispat smeten som om den vore en sockerkaka typ. Min är det fyra ägg i, kan det va det som gör den nästan pannkaksliknande och väldigt kompakt?

• Mysanochmimer

Jag använder det här receptet:

4 ägg
    2½ dl socker
    3 dl vetemjöl
    ½ dl potatismjöl
    1 msk bakpulver
    1 dl kokande vatten.

Brukar också tyckta att kanterna känns hårda men dom mjuknar alltid efter att hela botten legat inplastad en stund medans den fortfarande varit ljummen.

• Sexymala

Jag vispar alltid ned mjölet! På lägsta iofs, men min botten blir mjuk och fluffig! Så jag tror inte att det är problemet, men som med mycket annat inom bakning är det väldigt individuellt och beror på många faktorer, framför allt kanske ugnen! Jag tror att din botten TS står inne för länge. Men jag vet inte... Har du ströbröd på kanterna? det kan göra kanterna hårda. Prova istället med "krage" runt kanterna på formen.

Ta bakplåtspapper, mät på höjden på kanten på formen, Lägg till några cm och klipp ut remsor i den bredden. För mig brukar det nog räcka med två remsor. Sedan blöter jag dem (remsorna) så att de blir mer följsamma. Sätt dem runt kanten i formen och "fäst" med lite smör eller olja, så att pappret sitter fast runt kanten och i skarvarna. Häll sedan i smeten i formen och in i ugnen (jag brukar ha 175 grader i ca 40 min) Vänd sedan upp bottnen direkt när den är klar, ta bort pappret och täck över med något. Jag brukar lägga över formen igen, men det är viktigt (tror jag) att få bort pappret runt kanterna, annars sjunker den ihop.

Lång beskrivning, ifall du inte visste hur man gjorde

• xxJessikaxx

Sexymala, ok, du vispar? Nej, på mitt ex:s svärmors recept som jag följer, för hennes bottnar blev alltid så goda, skall man bara smöra formen så jag gör det. Det där med bakplåtspappret låter ju som en idé. Så då ska den vila då man tagit ut den och helst typ plastas in eller så?
    Min ugn ÄR knäpp, när jag gör pepparkakor till ex blir de fortare färdiga på ena sidan av ugnen, så den är urkass, men jag orkar inte låna en ugn av nån, och sonen fyller tre i morgon så det är lite dåligt med tid till det.

Mysanochmimer, jag har bara 1 dl vetemjöl och 1 dl pot.mjöl men inget vatten och tycker alltid att det dessutom blir för lite smet/botten, ser att du har mer mjöl och vatten.
    Kanske testar jag igen med det receptet och trixar lite med bakpapper...får kanske köpa en skitäcklig färdig botten att ha i reserv

• Sexymala

xxJessikaxx skrev 2009-01-10 11:11:45 följande:

Sexymala, ok, du vispar? Nej, på mitt ex:s svärmors recept som jag följer, för hennes bottnar blev alltid så goda, skall man bara smöra formen så jag gör det. Det där med bakplåtspappret låter ju som en idé. Så då ska den vila då man tagit ut den och helst typ plastas in eller så?Min ugn ÄR knäpp, när jag gör pepparkakor till ex blir de fortare färdiga på ena sidan av ugnen, så den är urkass, men jag orkar inte låna en ugn av nån, och sonen fyller tre i morgon så det är lite dåligt med tid till det.Mysanochmimer, jag har bara 1 dl vetemjöl och 1 dl pot.mjöl men inget vatten och tycker alltid att det dessutom blir för lite smet/botten, ser att du har mer mjöl och vatten.Kanske testar jag igen med det receptet och trixar lite med bakpapper...får kanske köpa en skitäcklig färdig botten att ha i reserv
    Ja, jag vispar ned mjölet. Har funkat på alla bottnar jag gjort och det är endel

Så kanterna är inte med ströbröd? Då kanske inte krage hjälper, men det är värt att prova. Sticker du bottnen och kollar om den är klar? Gör det efter ca 30 min. Är stickan torr då, vänta några min till. Bottnen får ju inte vara degig

Har du gjort många bottnar i den ugnen? Man får liksom lära känna sin ugn! 40 min funkar för mig, för dig kanske det skall vara 35 eller 45. Prova dig fram! Jag förstår att det är tajt nu, i värsta fall får du väl köpa bottnar! De duger, med lite gott mousse på så!
Svar på tråden Varför blir min tårtbotten äcklig, kompakt med hårda kanter