• xxJessikaxx

Varför blir min tårtbotten äcklig, kompakt med hårda kanter

Ja som ni ser. Följer ett helt normalt tårtbottenrecept med potatismjöl, vetemjöl, socker, ägg och bakpulver. Samma visa varje gång, den blir inte bra!
    Nån gång har jag gjort en vanlig sockerkaka, de blir i af godare, men jag VILL få till en fluffig, jämn tårtbotten. Nån som har ett mirakelrecept eller tips på hur jag kan få den bättre?

• Svar på tråden Varför blir min tårtbotten äcklig, kompakt med hårda kanter
  • xxJessikaxx

Ja, det var ju nästa fråga Fyllningen. Blir alltid såååå lös. Provar ibland med grädde och mosade bär, vispar grädden ganska hårt, men väl på så flyter den ut
    Blir aldrig så hög och god fyllning som jag vill ha. Har även köpt färdig vaniljsås som jag vispat hårt men näe...

• Mysanochmimer

Va?
    bara 1 dl av var till 4 ägg?
    Låter konstigt tycker jag :-S

Jag vispar för den delen också alltid i mjölet.
    Mitt tips skulle vara: Testa ett annat recept (om du vill/kan)
    Sänk tempen i ugnen (jag brukar grädda mina bottnar på 150 grader men länrge tid)

xxJessikaxx skrev 2009-01-10 11:11:45 följande:
    Sexymala, ok, du vispar? Nej, på mitt ex:s svärmors recept som jag följer, för hennes bottnar blev alltid så goda, skall man bara smöra formen så jag gör det. Det där med bakplåtspappret låter ju som en idé. Så då ska den vila då man tagit ut den och helst typ plastas in eller så?Min ugn ÄR knäpp, när jag gör pepparkakor till ex blir de fortare färdiga på ena sidan av ugnen, så den är urkass, men jag orkar inte låna en ugn av nån, och sonen fyller tre i morgon så det är lite dåligt med tid till det.Mysanochmimer, jag har bara 1 dl vetemjöl och 1 dl pot.mjöl men inget vatten och tycker alltid att det dessutom blir för lite smet/botten, ser att du har mer mjöl och vatten.Kanske testar jag igen med det receptet och trixar lite med bakpapper...får kanske köpa en skitäcklig färdig botten att ha i reserv
  • xxJessikaxx

Ja, visst låter det lite? Det är nog det som är problemet, eller så har jag skrivit av receptet fel. Dessutom skulle man ha den i nästan 200 g enligt hennes recept. Nog för hög värme också.

• fairyfloss

TS, jag tycker det låter som om din ugn inte är tillräckligt varm så den inte reser sig ordentligt! Om ugnen är kass så kanske du behöver ha lite högre grader än vad den visar. Min ugn är så fast tvärtom. Också kass, allt blev bränt innan jag kom på knepet .

• middes

Jag brukar blanda i filmjölk när jag gör sockerkaka,den blir mjuk och mör då. =)

• Sexymala

Kolla länkarna som finns i denna trådstart www.familjeliv.se/Forum-11-240/m37666966.html

Där finns länkar till recept med mousser och bottnar. (JFL´s blogg (den rosa bilden) - tårtor och mjuka kakor, där någon stans skall finnas ett recept på "monnies tårtbotten" som är superbra. Det är samma som i vår kokbok, fast med andra propotioner)

Om du har "Vår kokbok" kolla receptet på "lätt sockerkaka till tårtbotten2 (tror den heter så) och ja, man har 1 dl vetemjöl och 1 dl potatismjöl till 4 ägg om jag inte minns fel.

• loujac

jag brukar använda rulltårtsrecept, då får du en tunn saftig botten som går lätt att lyfta utan att den går sönder

• xxJessikaxx

OK, tack alla
    Monnies recept som alla har kommenterat positivt är ju så lik min i receptet så vet inte om jag vågar mig på den?
    Ni ser, jag har inte kommit längre men det har varit en del idag så nu ska jag ge mig på denna botten.

fairyfloss, jag tror ugnen är nog varm för den blir nästan bränd på toppen men väldigt platt.

Näe, det får nog blir en sockerkaksbotten i alla fall eftersom det är lite ont om tid. Mellan blir det hårdvispad vaniljcreme och hallongrädde med dajmbitar. Hoppas den går ner iaf

Go kväll

• Sexymala

Om det nu liknar monnies i receptet, så prova att ha mindre gradantal på ugnen. Eftesom den nästan blir bränd. Det skall den ju absolut inte bli! prova 175 grader. Kanske är bäst med säkert kort nu då (sockerkaka) men till vidare baknning. Ge dig inte!! Monnies är den bästa tårtbottnen som finns!!!

• xxJessikaxx

Im back
    Det blev en annan variant på botten som jag hittade på nätet - sockerkaka blir ju liksom inte samma grej.
    Skillnaden var att man skulle vispa ägggvitor och socker för sig först och sen blanda i gulorna med lite smält smör, pot.mjöl, vetemjöl och bakpulver. 175 grader i ca 35 minuter.
    Den blev solgul och helt okej, men jag fick tricksa lite för den blev högst i mitten och lägst ut mot kanterna. Men godkänd i alla fall.

Svar på tråden Varför blir min tårtbotten äcklig, kompakt med hårda kanter