• godisgumman

Tillsvidare anställd 1 feb och gravid i v 8

Hur sjutton gör jag? Jag tänkte vänta till och med v 12 innan jag säger något det blir slutet på feb tror jag. Kan de säja upp mig ändå då? (jag är medlem i unionen och akassa) Om jag blir diskriminerad pga min graviditet vem vänder jag mig till då?
    Jag tar gärna emot all info jag kan få
    tack på förhand

• Svar på tråden Tillsvidare anställd 1 feb och gravid i v 8
  • BettanB

Förstår inte: Varför väntar du inte bara tills pappren är underskrivna och berättar sen?

Nosce Te Ipsum
  • BettanB

Alltså; om du får en fastanställning kan de självklart inte sparka dig för att du blir gravid.

*Bettan-allmänt-förvirrad-på-lördagmorgon*

Nosce Te Ipsum
  • Fru T

en tillsvidareanställning är ju det samma som fastanställning.. dom får inte sparka dig bara för att du är gravid...
    berätta när du är redo..

Åh vad jag längtar
  • godisgumman

Jo alltså jag tänker inte vara dum och säja något nu heller. :)
    Men när jag väl gör det så vill jag vara garderad inför vad som kan hända. Vi vet ju hur det går till ibland....

• BettanB

Du behöver förresten inte säga ett smack så tidigt om du inte vill. Två månader innan du går på föräldraledigt räcker.

Nosce Te Ipsum
  • Jessisca

har du provanställning nu ts? Isf sitter du rätt säkert ändå, för om dom vill säga upp en efter provanställning har man rätt att få veta det en månad innan (ist för tre månaders uppsägningstid som det är annars). Men vänta så länge du kan/vill.

• BettanB
    Svar på #9
    Nu får du bestämma dig? En månad eller två?
    Det måste bero på kollektivavtal då för hos oss, och många andra, vet jag att det är två veckor som gäller efter provanställning. Samma sak med uppsägningstid; hos de flesta regleras det av kollektivavtal och hos många beror uppsägningstiden på hur länge man varit anställd.
    Nosce Te Ipsum
Svar på tråden Tillsvidare anställd 1 feb och gravid i v 8