• Xgirl83

Låta 14-månaders sova på madrass på golvet? Hjälp med sömnproblem

Vår dotter på snart 14 månader är sedan 5-6 månader tillbaka jätteorolig med sömnen. Hon verkar livrädd för spjälsängen. Hon somnar i vår famn (eftersom det absolut inte går att lägga henne i sängen vaken, hon skriker hysteriskt) men ofta vaknar hon i panik så fort man är på väg att lägga ner henne i sängen eller så vaknar hon efter en kort stund. Får hon sova mellan oss, vilket hon nu gör varje natt, så är hon lugn. Problemet är att detta tär på oss föräldrar och även på vårt förhållande. Någon av oss måste ju varje kväll mellan kl 19-22 sitta i soffan med henne i famnen, och sedan sover hon ju mellan oss varje natt. 22-22.30 tar jag med henne till vår säng eftersom jag går och lägger mig då.

Jag satt och sökte lite här på forumet nu, och läste att några haft barn som inte gillat spjälsängen och därför alltid haft dem på madrass vilket har fungerat bra för dem. Det var gamla trådar så jag kunde inte fråga vidare där. Jag undrar lite hur det fungerar rent praktiskt? Sover de i eget rum eller i föräldrarnas? Hur vet man att de inte kryper iväg och hittar på hyss? Vill gärna veta lite allt möjligt om detta.

Annars undrar jag om någon har andra tips för oss? Vi börjar bli desperata.

• Svar på tråden Låta 14-månaders sova på madrass på golvet? Hjälp med sömnproblem
  • santanas

Vi har inte sonen på madrass men däremot får han komma upp framåt morgonsidan (runt 04)-05  när han vaknar och då äter han välling, leker i vår säng och förhoppningsvis somnar om en stund igen. Vi stänger vår sovrumsdörr då han är hos oss så att om han går ner från sängen så finns det inte så mycket hyss att göra eller framför allt inga farliga saker.
    Ni har inte helt enkelt tänkt på att köpa henne en "riktig" säng, hon kanske klarar det bättre. Vår son är 15 månader och vi väntar en till så vi har tänkt att investera i en låg juniosäng med skyddsbräda till så att han kan komma själv till oss när han vaknar och lillasyster kan få spjälisen.

• violis

En del barn bara AVSKYR att vara "instängda" och får panik/raseri utbrott mm..ett alternativ då (för att slipppa ha barnet mellan sig) är att byta till en växa säng/junior säng med "trilla ur skydd" (tappade helt vad det heter)alltså en extra kant på sängen som förhindrar åtminstonne delvis att man trillar ur.
    Man "måste" inte sova i spjälsäng bara för att man är under 3 år-MEN när man kan ta sig ur själv krävs ju att hemmet är "barnsäkrat" även när mamma och pappa sover...men vad väljer man helst en glad och trygg unge som somnar glatt i sin egen säng och kanske stiger upp i "ottan" eller ett barn som gallskriker och inte vill somna+ sover i föräldrarnas säng så ingen sover bra?

• Xgirl83

Tack för era tips! Jag byter gladeligen till juniorsäng om det skulle hjälpa. Fast då vill vi nog testa med madrass först för att se om det över huvud taget hjälper. Hoppas detta är orsaken, då finns det ju nåt att göra åt iaf. Men som ni säger, det gäller väl helt enkelt att hemmet är väldigt barnsäkert då. Hennes rum är på övervåningen och utöver hennes rum är där bara vårt sovrum och ett litet allrum. Så det är ju inte hela huset som måste göras såpass barnsäkert. Men jag är rädd att hon t ex drar ur kontakter och på så sätt kan pilla i uttagen. I de tomma uttagen har vi ju petskydd.

• santanas

Vi har också sovrummen uppepå så det gäller också att alltid komma ihåg att fälla ner grinden till trappan ifall s-rumsdörren skulle gå upp.

• Finbus

Vi har plockat bort benen på våran säng och sedan sover sonen med oss i sängen. Han gillar närhet och sover bra när han får vara hos oss. Vår son är snart 16 månader. 

• Xgirl83

Finbus skrev 2009-01-10 16:34:37 följande:

Vi har plockat bort benen på våran säng och sedan sover sonen med oss i sängen. Han gillar närhet och sover bra när han får vara hos oss. Vår son är snart 16 månader. 
    Jag är helt med dig, problemet är bara att detta gör så att vi inte orkar vara bra föräldrar. Vi känner oss hemska. Får ingen stund för oss själva eller för att umgås och nu har vi kommit till en punkt då det börjar kännas ohållbart. Vi har hela tiden försökt ha tålamod och haft inställningen att "hon behöver närheten just nu" och att det löser sig av sig självt så småning om.

Vi har inga ben på sängen men den är ändå hög nog att jag inte vågar låta henne sova i sängen själv på kvällarna.
  • Lisabettan

Storasyster sov på madrass från det att hon var 10 mån till hon var 15 mån. När hon var 10 mån så lyckades hon klättra ur spjälsängen så vi tordes inte ha henne där. Innan hon var 15 mån tyckte vi det kändes riskabelt att pröva med växasäng. Vi lade en madrass på golvet i hennes rum (en av extra-madrasserna vi haft till gäster). Där bäddade vi ner henne och hon sov gott. Vaknade hon på natten så satt hon kvar på madrassen och grät/skrek till vi kom. Vi stängde alltid dörren ifall hon skulle ge sig ut på upptäcksfärd, men det gjorde hon som sagt inte.

• Mammatilltvåprinsar

Xgirl83 skrev 2009-01-10 15:09:47 följande:

Tack för era tips! Jag byter gladeligen till juniorsäng om det skulle hjälpa. Fast då vill vi nog testa med madrass först för att se om det över huvud taget hjälper. Hoppas detta är orsaken, då finns det ju nåt att göra åt iaf. Men som ni säger, det gäller väl helt enkelt att hemmet är väldigt barnsäkert då. Hennes rum är på övervåningen och utöver hennes rum är där bara vårt sovrum och ett litet allrum. Så det är ju inte hela huset som måste göras såpass barnsäkert. Men jag är rädd att hon t ex drar ur kontakter och på så sätt kan pilla i uttagen. I de tomma uttagen har vi ju petskydd.
    Ja, alla mammors (mest vi som tänker på det) skräck men enligt bvc måste de sticka in typ två strumpstickor exakt samtidigt för att få en stöt:)
  • MalinEddie

Vi samsov tidigare med vår dotter. Då brukade vi natta henne i vår säng och sedan lämna rummet när hon somnat. Men detta har ni säkert provat? Då hade vi några timmar tillsammans innan vi gick och la oss med henne. Jag förstår att det tär på er, det är självklart viktigt att ha lite tid för varandra också. Hoppas ni hittar en lösning.

• 19Maria80

Vi hade madrass på golvet till vår kille när han var runt ett år, som övergång mellan spjälsäng och stor säng (skippade växa-säng, för de vi kollade på var så smala att en vuxen inte skulle kunna ligga bredvid sonen och eftersom det är så vi nattar kändes det inte aktuellt).
    Han gick aldrig upp och lekte själv, utan ropade antingen på oss eller gick in till oss på egen hand för att gosa med oss i stora sängen. Supermysigt att vakna av små fötter som kom tassandes! Om dagarna har han inga problem alls med att leka på egen hand, tvärtom, men han har alltid sagt till oss så fort han vaknat.

Svar på tråden Låta 14-månaders sova på madrass på golvet? Hjälp med sömnproblem