Låta 14-månaders sova på madrass på golvet? Hjälp med sömnproblem
Vår dotter på snart 14 månader är sedan 5-6 månader tillbaka jätteorolig med sömnen. Hon verkar livrädd för spjälsängen. Hon somnar i vår famn (eftersom det absolut inte går att lägga henne i sängen vaken, hon skriker hysteriskt) men ofta vaknar hon i panik så fort man är på väg att lägga ner henne i sängen eller så vaknar hon efter en kort stund. Får hon sova mellan oss, vilket hon nu gör varje natt, så är hon lugn. Problemet är att detta tär på oss föräldrar och även på vårt förhållande. Någon av oss måste ju varje kväll mellan kl 19-22 sitta i soffan med henne i famnen, och sedan sover hon ju mellan oss varje natt. 22-22.30 tar jag med henne till vår säng eftersom jag går och lägger mig då.
Jag satt och sökte lite här på forumet nu, och läste att några haft barn som inte gillat spjälsängen och därför alltid haft dem på madrass vilket har fungerat bra för dem. Det var gamla trådar så jag kunde inte fråga vidare där. Jag undrar lite hur det fungerar rent praktiskt? Sover de i eget rum eller i föräldrarnas? Hur vet man att de inte kryper iväg och hittar på hyss? Vill gärna veta lite allt möjligt om detta.
Annars undrar jag om någon har andra tips för oss? Vi börjar bli desperata.