• Xgirl83

Låta 14-månaders sova på madrass på golvet? Hjälp med sömnproblem

Vår dotter på snart 14 månader är sedan 5-6 månader tillbaka jätteorolig med sömnen. Hon verkar livrädd för spjälsängen. Hon somnar i vår famn (eftersom det absolut inte går att lägga henne i sängen vaken, hon skriker hysteriskt) men ofta vaknar hon i panik så fort man är på väg att lägga ner henne i sängen eller så vaknar hon efter en kort stund. Får hon sova mellan oss, vilket hon nu gör varje natt, så är hon lugn. Problemet är att detta tär på oss föräldrar och även på vårt förhållande. Någon av oss måste ju varje kväll mellan kl 19-22 sitta i soffan med henne i famnen, och sedan sover hon ju mellan oss varje natt. 22-22.30 tar jag med henne till vår säng eftersom jag går och lägger mig då.

Jag satt och sökte lite här på forumet nu, och läste att några haft barn som inte gillat spjälsängen och därför alltid haft dem på madrass vilket har fungerat bra för dem. Det var gamla trådar så jag kunde inte fråga vidare där. Jag undrar lite hur det fungerar rent praktiskt? Sover de i eget rum eller i föräldrarnas? Hur vet man att de inte kryper iväg och hittar på hyss? Vill gärna veta lite allt möjligt om detta.

Annars undrar jag om någon har andra tips för oss? Vi börjar bli desperata.

• Svar på tråden Låta 14-månaders sova på madrass på golvet? Hjälp med sömnproblem
  • Xgirl83

Tack för era svar! Så skönt att ni förstår.. Vi testade idag att palla upp med täcken och kuddar i vår säng (jag tycker egentligen den är lite hög för att hon ska sova själv där), och det gick inte att natta henne direkt i sängen (då skulle hon bara leka som hon gör på morgnarna), så hon fick somna i vår famn som vanligt men sedan la vi upp henne där utan problem. Hon sov mellan 20-22.30 innan hon vaknade vilket är rätt bra för att vara henne. Men jag hade såklart hoppats att detta skulle vara lösningen och att hon inte skulle vakna i panik alls. Men det var ju åtminstone lättare att söva om henne på plats, jag bara låg bredvid henne några minuter så sov hon igen. När hon sover i spjälsängen kan man bara lugna henne om man tar upp henne, och då kan man inte lägga tillbaka henne förrän hon somnat om på annan plats (om man har tur då). Så det kanske ändå är en bättre lösning att hon sover i vanlig säng eller madrass så att vi ligga bredvid henne när hon ska somna om.

• MalinEddie

Vad skönt att det går framåt för er.
    Det är ju jättebra att ni nu kan lägga henne ifrån er och att hon då sover vidare och att ni sedan kan natta om i sängen om hon vaknar. Jag tycker det låter som en bättre lösning att låta henne sova i en större säng (eller hos er) så ni kan ligga brevid när det behövs och strunta i spjälsängen.

Xgirl83 skrev 2009-01-10 22:59:18 följande:
    Tack för era svar! Så skönt att ni förstår.. Vi testade idag att palla upp med täcken och kuddar i vår säng (jag tycker egentligen den är lite hög för att hon ska sova själv där), och det gick inte att natta henne direkt i sängen (då skulle hon bara leka som hon gör på morgnarna), så hon fick somna i vår famn som vanligt men sedan la vi upp henne där utan problem. Hon sov mellan 20-22.30 innan hon vaknade vilket är rätt bra för att vara henne. Men jag hade såklart hoppats att detta skulle vara lösningen och att hon inte skulle vakna i panik alls. Men det var ju åtminstone lättare att söva om henne på plats, jag bara låg bredvid henne några minuter så sov hon igen. När hon sover i spjälsängen kan man bara lugna henne om man tar upp henne, och då kan man inte lägga tillbaka henne förrän hon somnat om på annan plats (om man har tur då). Så det kanske ändå är en bättre lösning att hon sover i vanlig säng eller madrass så att vi ligga bredvid henne när hon ska somna om.
  • P2007

Ett tips på att höra om dottarn går upp är ju att sätta en liten pingla på dörren (ovanför, mellan sockel och dörr i ett snöre) och sen ha det något öppen bara så när dörren öppnas pinglar det helt enkelt
    För inne i rummet finns väl inte mycket farligheter.

• Mandi74

Vart har ni spjälsängen? I hennes rum eller i ert sovrum?

Det är mänskligt att tänka vist och handla dåraktigt
  • majjaanders

vi har dottern på en madrass på golvet hon är 10 månader o började protestera mot spjäll sängen när vi sänkte den.

hon ligger på samma madrass som hon hade i sin säng, hon ligger själv i sitt rum o när hon vaknar på natten så kryper hon ut mot vårt rum o gråter tills vi kommer o möter henne halvvägs, vi har satt grind för trappan så hon inte tar sig ner för trappen, o ser alltid till att det inte finns nått farligt framme innan vi lägger oss,,, hon sover mycket bättre nu. o det e väl det som är huvudsaken.

• JessieN

Vad roligt det var att läsa allas svar. Har själv funderat på hur vår dotter ska sova. Vi skippade spjälsängen, den ville hon inte ha. Hon sover i en växasäng (extra bred) med höga kanter. Den har vi bredvid vår säng. Ibland klättrar hon över till oss. Det är helt ok. Nu sover hon hela nätterna.

• 19Maria80

TS, vi hade samma problem med spjälsängen på slutet - det gick inte att söva honom där utan att bokstavligt talat behöva krypa ner själv till honom och lägga sig där

Så madrassen tyckte vi var ett bra alternativ, då kunde vi ligga bredvid honom, både när han skulle sövas och om han behövde sövas om nån gång på natten. Funkade bra för alla parter, han sov som en stock.

Sen köpte vi den här sängen från Ikea, www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90018675 ,och målade den själva, den är väldigt låg och i början hade vi madrassen han legat på innan, på golvet nedanför. På så vis landade han mjukt om han trillade ur. Det gjorde han ett par gånger, men eftersom sängen var så låg och det låg en madrass där och tog emot honom brukade han inte ens vakna av "fallet"

• violis

Hoppas verkilgen att det löser sig för er, det där med att växa sängar är så smala beror nog allt på var man letar..har två st här hemma och man får plats att ligga riktigt hyggligt bervid barnen i båda...nu är detta lite äldre modeller men ena madrassen köpte vi på IKEA och det var inte sååå länge sedan..tror att de är 80 breda. En fördel med växa sängarn jag har är att de är så djupa så det är ingen risk att barnet faller ur.
    Hoppas verkligen att ni hittar en lösning som funkar för er för det är SÅ viktigt att man får sova och ha sängen för sig själv ibland också!

• Xgirl83

Hej igen! Tack för så många bra svar. Jag har nu fått tipset om att det finns något som heter nattskräck och har läst mycket om det nu och även pratat med min kollega vars son hade det som liten. Verkar som att det är det vår dotter har, kombinerat med att hon inte gillar spjälsängen. Känns som en stor aha-upplevelse för oss. Så vi kommer testa madrass på golvet (men först får hon ligga i vår säng några nätter till) och om det fungerar köpa någon juniorsäng framöver. Sedan de här uppvaknandena hon har när hon vaknar i panik och är väldigt svårtröstad verkar vara just nattskräck. Det är besläktat med att gå i sömnen, i övergången mellan djupsömn och ytligare sömn kan de få "anfall" då de verkar jätterädda, ledsna eller arga. De ser vakna ut sover egentligen och är inte medvetna om vad som händer, och är heller inte kontaktbara.

Om någon vill läsa mer: www.eckerberg.se/nattskrack.html

Mandi74: Vi har den i hennes rum, så vi skulle kunna testa att sätta in den hos oss. Problemet är att hon ändå inte har sällskap av oss förrän hon sovit några timmar då vi går och lägger oss.

• Xgirl83

P2007: Smart tips med pinglan!

• Xgirl83

Och angående nattskräck så sker det oftast just 1-3 timmar efter insomnandet, då övergången från den första och djupaste djupsömnen sker. Det förklarar varför hon oftast inte har sådana uppvaknanden under senare delen av natten då hon ligger mellan oss (som vi tidigare har tolkat som att hon är trygg så länge hon ligger mellan oss).

• Mandi74
    Xgirl83 skrev 2009-01-11 20:57:59 följande:
    Hej igen! Tack för så många bra svar. Jag har nu fått tipset om att det finns något som heter nattskräck och har läst mycket om det nu och även pratat med min kollega vars son hade det som liten. Verkar som att det är det vår dotter har, kombinerat med att hon inte gillar spjälsängen. Känns som en stor aha-upplevelse för oss. Så vi kommer testa madrass på golvet (men först får hon ligga i vår säng några nätter till) och om det fungerar köpa någon juniorsäng framöver. Sedan de här uppvaknandena hon har när hon vaknar i panik och är väldigt svårtröstad verkar vara just nattskräck. Det är besläktat med att gå i sömnen, i övergången mellan djupsömn och ytligare sömn kan de få "anfall" då de verkar jätterädda, ledsna eller arga. De ser vakna ut sover egentligen och är inte medvetna om vad som händer, och är heller inte kontaktbara.Om någon vill läsa mer: www.eckerberg.se/nattskrack.htmlMandi74: Vi har den i hennes rum, så vi skulle kunna testa att sätta in den hos oss. Problemet är att hon ändå inte har sällskap av oss förrän hon sovit några timmar då vi går och lägger oss.
    Min son vägrade sova i son säng i sitt rum, så vi flyttade in det i mitt sovrum. Den stod precis intill min säng, i början somnade jag honom i min säng och la över honom i hans säng när han somnat, sen la jag honom i hans säng och la mig jämnte i min säng och det gick jätte bra.
    På nätten om han vaknade behövde han bara sträcka ut handen så var jag där.
  • Xgirl83

Mandi74: Jo vi har testat att både ligga och sitta bredvid henne med en hand inne hos henne (fast då med spjälsängen inne hos sig) men hon jagar upp sig så väldigt så fort hon läggs ner i spjälsängen, så hon är inte mottaglig för att bli tröstad och lugnad direkt i sängen. Det verkar tyvärr inte fungera för vår tjej.

• Mandi74
    Xgirl83 skrev 2009-01-11 21:05:27 följande:
    Mandi74: Jo vi har testat att både ligga och sitta bredvid henne med en hand inne hos henne (fast då med spjälsängen inne hos sig) men hon jagar upp sig så väldigt så fort hon läggs ner i spjälsängen, så hon är inte mottaglig för att bli tröstad och lugnad direkt i sängen. Det verkar tyvärr inte fungera för vår tjej.
    Jag skulle testa att låte den stå jämnt er säng och lägga henne där på dagarna till att börja med. Vart sover hon på dagarna nu?
  • Astrud

Nu har ju jag bara en liten knatte på 6 månader så jag kanske kommer med ett helt korkat förslag. Ni kan inte ta bort ena sidan av spjälsängen och sätta spjälsängen alldeles nära er säng. Då är ju eran säng som ett stopp men ändå inte lika högt som spjälsidan.
  • Xgirl83

Astrud skrev 2009-01-11 21:15:18 följande:

Nu har ju jag bara en liten knatte på 6 månader så jag kanske kommer med ett helt korkat förslag. Ni kan inte ta bort ena sidan av spjälsängen och sätta spjälsängen alldeles nära er säng. Då är ju eran säng som ett stopp men ändå inte lika högt som spjälsidan.
    Det är inte alls något dåligt förslag, jag är så tacksam för allt. Tyvärr går det inte att montera bort en sida på hennes säng. Kanske hade det hjälpt lite.

Mandi74: Nu sover hon utomhus i vagnen eftersom där sover hon hur tryggt och bra som helst. Jag går en liten sväng så hon somnar.
  • Faster M

Vår son har inte haft problem med nattskräck och han har inte varit svår att söva i sin egen säng. Problemet för oss var att han alltid ville komma och sova i vår säng på natten. Det var ok för oss... Men snart ville han komma över tidigare och tidigare på natten/kvällen. Dessutom är han en "hårpillare" som vi tyckte var sååå gulligt i början, men som sedan blev lite av ett helvete. Han låg i vår säng och pillade oss i håret nätterna igenom och det drev oss till vansinne! När han var ca 1½ (lite äldre än din tjej iofs) så introducerade vi madrass på golvet bredvid vår säng. Lite protester blev det, men det visade sig ändå bli en bra kompromiss. Han är en "trygghets-tankare" och vill vara nära fortfarande nu när han är 3½, till skillnad från sin lillasyster (1 år) som sovit i sin egen säng hela nätterna från 7 mån (!!!).

Fördelen med madrass på golvet är att man kan ligga bredvid vid sövandet eller om barnet vaknar och barnet trillar inte av högt uppifrån. Jag tycker att madrass på golvet är en toppen-idé. För vissa barn funkar 5mm, vissa sover bra av sig själv och vissa barn sover "dåligt". För mig är det viktigaste (precis som det verkar vara för er) att ALLA i familjen sover bra hur man än löser det. Jag har hört om föräldrar som madrasserar golvet i hela sitt sovrum och om det passar bäst så är det det bästa...

Gällande det här med att ta av en sida på spjälsängen så hade vi också en spjälsäng där det inte gick att göra så, men vi tog bort en sida ändå och skruvade fast en regel som höll ihop sängen. Detta funkade kanon när dottern var 0-6 mån.

Hoppas ni hittar en bra lösning för er! Kram

Svar på tråden Låta 14-månaders sova på madrass på golvet? Hjälp med sömnproblem