• Severus

Vilken IQ har du? (länk till test)

Tar självklart snabbtester med en nypa salt, men tycker ändå de är rätt roliga att göra, just för att de går snabbt.
    http://www.mensa.se/content/view/138/51/#

Länken går till mensas hemsida och de har ett test som tar max 10 minuter att göra.

Själv är jag nöjd med "resultatet", som blev bra trots barn och tv i bakgrunden
    "Ditt IQ beräknas vara 126, eller mer", blev mitt resultat.

Våga Vägra Östrogen
  • Svar på tråden Vilken IQ har du? (länk till test)
  • Eisa
    EllieMay skrev 2009-01-13 22:31:13 följande:
    men ni som e så smarta, hur 17 klurar man ut figurerna. Lite svårt att förstå då jag ar dyslexi så är inte trög och har lågt IQ men det blandar sig bara.
    Det finns ju ett mönster i dem. Ser du t.ex att prickar vandrar från höger till vänster från bild till bild?
  • linslus80

Jag fick 126, eller mer... Tycker sådana här tester är roliga. Det handlar dock mycket om att lära sig ett tänk, att kunna se mönster. Går helt klart att öva upp!

• quilla

122. Jag är supernöjd, har alltid undvikit att göra sådana tester för jag har varit för rädd för resultatet...

• lollisen

126 eller mer... Säger egentligen inte ett skit eftersom det är ett snabbtest..

• Lalalong

Jag fick också 126 eller mer.

Men jag måste säga att det var ju ett väldigt väldigt väldigt enkelt IQ-test, så jag tror inte att detta test säger så mycket om min IQ egentligen. Det finns betydligt svårare test på nätet, som nog kommer närmare sanningen. 
    (¯`°?.¸ edeslatt.blogspot.com ¸.?°´¯)
  • Suzy QX

132 fick jag, men jag tycker det är ett dåligt sätt att visa iq på egentligen. Bara man knäckt koden för hur man ska titta på figurerna är det lätt få höga resultat. Då tycker jag Högskoleprovet är mer rättvisande.

• Lalalong
    Suzy QX skrev 2009-01-20 16:13:04 följande:
    132 fick jag, men jag tycker det är ett dåligt sätt att visa iq på egentligen. Bara man knäckt koden för hur man ska titta på figurerna är det lätt få höga resultat. Då tycker jag Högskoleprovet är mer rättvisande.
    Hur vet du att du fick 132?
    Den visade ju bara upp till 126... då stod det "126 eller högre". Eller menar du på något annat test?
    För övrigt tycker jag det är ett utmärkt sätt att visa IQ på eftersom det mäter just IQ. Det är kanske inte det ultimata sättet att mäta intelligens eftersom det finns olika (minst 7, därom tvistar de lärde) intelligenser och IQ är bara en av dessa. Sådana här test används för att mäta IQ och inget annat. 
  • Lalalong

Jag ska lägga till

Detta testet tyckte jag var alldeles för lätt. Jag har gjort testprov på mensa.se tidigare och de har varit mycket svårare. Jag tror därför kanske att just detta testet inte är det bästa att utgå i från om man vill mäta sin IQ. 
    Men frågorna som sådana är just sådana frågor som mäter IQ, och det är därmed inget fel på typen av frågor. Det var så jag menade. 
  • Suzy QX

Jag har gjort mensatest tidigare. Med något års mellanrum. Brukar ligga i spannet 130-133. (första för 10 år sen) De har då ändrat testet om det inte visar annat än 126 och högre. Men som lalalong sa finns bättre test.

Där även sifferkombinationer, språktest osv finns med.

• Lalalong
    Suzy QX skrev 2009-01-20 19:00:52 följande:
    Jag har gjort mensatest tidigare. Med något års mellanrum. Brukar ligga i spannet 130-133. (första för 10 år sen) De har då ändrat testet om det inte visar annat än 126 och högre. Men som lalalong sa finns bättre test. Där även sifferkombinationer, språktest osv finns med.
    Nej alltså ett riktigt test visar ju vad du har. Men jag menar att just detta testet, som länkades till, och som du avfärdade, där kunde man inte få mer än "126 eller över". Det var därför jag undrade. 
    Och test där sifferkombinationer och språktest (som illustrerad vetenskap t.ex. som det finns en annan diskussion om här på FL just nu) är ju inget test som mäter just IQ. Utan mer ett allmänbildningstest. Och det har ju inget med just IQ att göra utan mäter andra intelligenser också. 
    Jag vill bara klargöra det eftersom du skriver "som lalalong sa så finns bättre tester". Det var inte riktigt det jag menade. För att testa IQ finns det svårare tester ja, men de ser i stort sett likadana ut. 
    Det finns ingen bättre _typ_ av tester för att mäta IQ. 
  • Suzy QX

Tycker nog ändå att intelligens är så mycket mer än att se ett mönster i figurer. Finns till och med böcker som tränar en att klara just sådana test. De är ju oftast uppbyggda på rätt liknande sätt och lösningar.

Allmänbildning om huruvida man kan årtal, geografi osv var inte det jag menade heller. Mer läsa text och finna svar eller kluriga matematiska gåtor (som inte kräver att man läst hög matte) utan bara har ett logiskt tänkande mm är nog vad jag menar med mer rättvisande iq. Något som de även tar hänsyn till när de beräknar iq utomlands då de där (exempelvis med barn) tar med frågor om vad gör du om du hittar en plånbok på marken? Fö används det även i sverige med såkallade wisc test för barn med misstänkt handikapp (typ AS mfl) Fast där tas även viss allmänbildning med (från vilket djur kommer skinka, vem var carl von linné)

• Lalalong
    Suzy QX skrev 2009-01-20 19:37:28 följande:
    Tycker nog ändå att intelligens är så mycket mer än att se ett mönster i figurer. Finns till och med böcker som tränar en att klara just sådana test. De är ju oftast uppbyggda på rätt liknande sätt och lösningar. Allmänbildning om huruvida man kan årtal, geografi osv var inte det jag menade heller. Mer läsa text och finna svar eller kluriga matematiska gåtor (som inte kräver att man läst hög matte) utan bara har ett logiskt tänkande mm är nog vad jag menar med mer rättvisande iq. Något som de även tar hänsyn till när de beräknar iq utomlands då de där (exempelvis med barn) tar med frågor om vad gör du om du hittar en plånbok på marken? Fö används det även i sverige med såkallade wisc test för barn med misstänkt handikapp (typ AS mfl) Fast där tas även viss allmänbildning med (från vilket djur kommer skinka, vem var carl von linné)
    Fast jag skrev ju det i mitt första inlägg. Det är kanske inte det bästa testet att använda för att se mäta intelligens eftersom det finns 7 (minst) intelligenser och IQ är bara en av dessa. Man använder dessa test för att mäta IQ. Vill man mäta andra intelligenser får man använda andra test. Jag tror att vi är helt överens egentligen, förutom att du tror att jag tror att hög IQ är samma sak som att vara intelligent. 
  • Mimmian

fick "126 eller mer", måste dock hålla med flera andra att testet säger väldigt lite om IQ. Det enda det visar är ju att man har en förmåga att se samband i olika mönster.

• Lalalong
    Mimmian skrev 2009-01-20 20:40:52 följande:
    fick "126 eller mer", måste dock hålla med flera andra att testet säger väldigt lite om IQ. Det enda det visar är ju att man har en förmåga att se samband i olika mönster.
    Och det är precis det som IQ mäter
    Däremot säger det lite om hur intelligent du är eftersom det finns 7 (minst) intelligenser och IQ är bara en av dessa intelligenser. 
    IQ är samma sak om logisk intelligens och förmågan att se mönster och se hur mönstret fortsätter är ett utmärkt sätt att mäta den logiska intelligensen (IQ) på. 
  • Fågelholk

126 eller över, blev lite stressad på slutet dock så jag var tvungen att semi-chansa på två stycken (hann inte få ett hundraprocentigt mönster), vilket kändes drygt. Det skulle vara intressant att göra det "riktiga" mensa-testet då alla IQ-test jag gjort över Internet gett mig ett snitt på 155.

Illustrerad vetenskap har ett IQ-test som baseras på Visuell, Språklig, Minne, Logiskt tänkande och matematik. Skitkul test tycker jag, mycket roligare än de vanliga mönster-endast-testen. Rekommenderas verkligen om ni har lite tid över: www.illvet.se/htm/IQTest/sv/index.html

• Fågelholk

snitt på 135 menar jag, haha. 155 kändes lite väl mycket när jag tänkte efter.

• Erese

Roligt att testa...provade båda testen och ligger på medel i IQ. Men jag fick endå över snittet på varje kategori i testet från Illustreradvetenskap.

Roligt att veta att man inte är hur dum som helst i alla fall :)

• chupachup

126 eller mer
    det stod att man inte kunde ha bättre så det här var ju kul! fast så här lätta kan väl inte riktiga iq test vara? nån som gjort ett?

• Kaxelina

119 fick jag men det var många jag gissade på också.

Svar på tråden Vilken IQ har du? (länk till test)