• sarismaris

Sluta med blöja på natten! Hur gjorde ni??

Vår dotter, 3 år, slutade med blöja på dagen i somras, men har det fortfarande på natten. Idag sa hon själv att hon bara ville ha trosor på sig inatt, och självklart fick hon det! Jag la plastad frotté i sängen, och lovade att ha lampan på badrummet tänd inatt ifall hon skulle vakna å va kissnödig. (Hon har sitt rum på nedre plan, och vi och lillasyster sover uppe)
    Men jag undrar: hur har ni andra gjort när barnen slutat med blöja på natten? Har ni bara låtit dom vara hela natten, eller har ni väckt dom å tagit dom till toa sent på kvällen? Blev det mycket blöta sängkläder i början..? Hur lång tid tog det innan de var "säkra"? Och hur gamla var era barn?

Tacksam för svar!

Towa 051125 & Ella 080413
  • Svar på tråden Sluta med blöja på natten! Hur gjorde ni??
  • ElinOlsson

Min son bestämde sej nu, strax före 4-årsdagen, att han skulle sova som pappa - i kallingar.

Vi har lagt dubbla lager plast/lakan, så är det bara att skala av ett lager om/när det händer en olycka. Då slipper man krångla och bädda om mitt i natten. Allt i sängen går att tumla (inte kudden då), så tvättar jag en snabbtvätt och tumlar => klart snabbt och redo för en ny natt.

Sonen är torr i perioder om nätterna. Än så länge kissar vi honom innan vi lägger oss och det verkar som om det behövs. Han är inte säker än och han har sovit utan blöja i ca 2 månader. Mycket tvätt i perioder då, men det känns som om han vill sova utan blöja, så får han det. Han är ju såpass stor nu.

Lycka till!

• Jennyrockar

Isaac slutade med blöja i somras (3år då) å ca 2 veckor efter att ha varit utan helt på dagtid sa han att han ville sova tan blöjja oxå.

Vi va noga med att ge välling i soffan , vänta ca 45 min, kissa på toa å SEN gå å lägga sej.
    Vi har inte haft en enda olycka nattetid än så länge!!

• Dora

Min dotter var 3,5 när hon slutade på natten. Hade då varit torr dagtid i några månader. Vi tog bara av den och bäddade i plastfrotté. Hade nya lakan lättillgängligt så det smidigt skulle gå att byta på natten. Vi väckte henne inte för att kissa henne på natten. Jag tror att det är bättre att barnet får lära sig att vakna själv när det är kissnödigt. Kissar man i förebyggande syfte så hinner hon ju inte bli nödig.
    Vi skippade även pyjamasen för att det skulle bli mindre blött.
    Och i samma veva slutade vi med välling på kvällen.

• Dora

Ska tillägga att det gick väldigt bra. Inte många "olyckor" alls.

• sarismaris

Ok, olika sätt alltså.. Ja vi får väl prova oss fram å se vad som funkar! Välling slutade vi med i somras.

• ElinOlsson

Någonstans har jag läst (säkert här ) att det finns ett hormon som måte bildas. Detta hormon reglerar urinet nattetid och man kan såklart inte påskynda utvecklingen av detta.

Lycka till i natt - prova er fram är nog det bästa sättet!

• Busbellan
    ElinOlsson skrev 2009-01-10 20:16:03 följande:
    Någonstans har jag läst (säkert här ) att det finns ett hormon som måte bildas. Detta hormon reglerar urinet nattetid och man kan såklart inte påskynda utvecklingen av detta. Lycka till i natt - prova er fram är nog det bästa sättet!
    Du har helt rätt. Oftast är anledningen till att ett barn kissar på natten det hormonet, eller att signalerna mellan hjärnan och urinblåsan inte är rillräckligt utvecklade så barnet vaknar inte när han/hon behöver kissa

Min dotter var blöjfri dagtid vid 2 år och natten vid 6,5 år. Hon fick ta tabletter som innehåller just det hormon som hennes kropp inte börjat producera. Hon åt tabletterna ca 2-3 mån sen hade kroppen kommit igång av sig själv
    Mamma till Nora, August och Ella
  • sarismaris
    Nogula skrev 2009-01-10 20:19:48 följande:
    Du har helt rätt. Oftast är anledningen till att ett barn kissar på natten det hormonet, eller att signalerna mellan hjärnan och urinblåsan inte är rillräckligt utvecklade så barnet vaknar inte när han/hon behöver kissa Min dotter var blöjfri dagtid vid 2 år och natten vid 6,5 år. Hon fick ta tabletter som innehåller just det hormon som hennes kropp inte börjat producera. Hon åt tabletterna ca 2-3 mån sen hade kroppen kommit igång av sig själv
    Ok, känner igen att jag läst nåt sånt också. Ja då kan man egentligen inte göra så mycke mer än att testa då! Tack alla för tipsen och infon!
  • Blå Flygare

Vi slutade med blöja i somras när hon var 2 år. Efter bara 2-3 dagar bestämde hon sig för att ha trosor på natten "Ja, ja" tänkte jag, "hon kissar väl på sig och så ber hon om blöja efter det, finns ju plastad frotté i sängarna." Men nä, inte en olycka på en hel vecka Så hon visste väl själv bäst

Hon dricker välling och vi är noga med att hon ska gå på toa innan läggdags. I början gick hon på toa på natten när hon vaknade och kom över till oss. Ibland påminnde vi henne om det, men ofta vaknade hon för att hon var kissnödig. Nu har hon helt slutat kissa på natten även om hon kommer över till oss, och hon håller sig länge på morgonen med
    Fast de första par månaderna hände det ett fåtal olyckor på natten (men fler på dagen).

• Mamma 0406

Vi tog bort blöjan när vi märkte att blöjan var mer eller mindre torr på morgonen och hade varit så ett tag. Vi tog henne på pottan sent på kvällen/natten en gång sedan inget mer. Det gick väldigt bra, hon kissade bara några enstaka gånegr i sängen. Tänker köra samma princip på sonen, alltså vänta tills vi ser att blöjan inte är så väldigt våt längre.

• sarismaris

Ja då va första natten utan blöja avklarad! Inga olyckor! Glad 
    Satte henne på toa innan jag la mej igår kväll, sen kom hon upp till oss tidigt i morse (hon brukar göra det) och då följde jag också med henne på toa.
    Vore så skönt om detta fortsätter att gå hyfsat smidigt!

• Tjohalia

min dotter var ungefär 2,5 år när honslutade med blöja på dagen, det gick fort och efter en vecka hade hon inga fler olyckor. Nån vecka senare slutade hon även på natten eftersom hon började hålla sej hela netten och helt enkelt var torr på morronen. Men där fick vi bakslag efter nån vecka och hon började pinka i sängen var och varannan natt och då fick hon börja igen, sen efter 1-2 månader började blöjan vara torr igen på morronen och då slutade vi igen och den gången gick det bättre. I början tog vi upp henne på toaletten innan vi gick och la oss, hon märkte knappt nåt utan jag sa bara försiktigt att nu bär jag dej till toaletten så du får pinka, och sen bar jag i säng henne igen. Efter ett tag märkte vi att det inte behövdes utan hon klarade sej hela natten.

JOLINE 050414 * ALEX 070309
  • Caffreys

Min dotter tvärvägrade att ha blöja på natten när hon var runt 2-2½ så vi bara slutade.

Jag såg till att hon gick på toaletten innan och att hon inte drack jätte mycket precis innan sänggående. Endel olyckor hände men då var det oftast vid tillfällen när hon druckit mycket innan hon la sig.

• Ina79

Min kille är 4,5 och kissar fortfarande på sig på dagtid en hel del, därav har jag inte brytt mig ta bort natt blöjan. Men de där tabletterna man kan ta för att reglera hormonet på natten, vad heter dom? För jag vill ju gärna pröva några nätter utan blöja på natten. Normalt sett är hans blöja dygnfull av kiss på morgonen. Förstår inte hur det kan komma så mycket under natten.

• Busbellan
    Ina79 skrev 2009-01-11 22:01:55 följande:
    Min kille är 4,5 och kissar fortfarande på sig på dagtid en hel del, därav har jag inte brytt mig ta bort natt blöjan. Men de där tabletterna man kan ta för att reglera hormonet på natten, vad heter dom? För jag vill ju gärna pröva några nätter utan blöja på natten. Normalt sett är hans blöja dygnfull av kiss på morgonen. Förstår inte hur det kan komma så mycket under natten.
    De heter minirin, men vi fick inte de utskrivna förren dottern var 6 år ungefär.
    Mamma till Nora, August och Ella
  • Fifiluran

Sonen har inte haft blöjan dagtid efter i somras men vi får allt påminna han när vi ser att han börjar stampa å ha sig Då går han för de mesta på toan å kissar. Somnar han under dagen (tex trött efter lång dag på förskolan) så händer de ibland, mer sällan nu än innan, att han kissar på sig när han sover och har slappant av ordentligt.
    Men på natten vill han fortfarande ha blöjan.
    Han blir 4 i april.

• ericas mamma

Dottern har vart blöjfri helt sen ca3 v tillbaka nu. Var hon själv som ville sova utan blöja en natt, och sen har hon vart utan. Inga olycker på nätterna men om dagarna kan det komma ibland. Hon blir snart 3år

Erica 060202 Loke 080626 www.ericasmamma.blogg.se
  • inkka

Vår treåring slutade med dagblöja i somras. För några veckor sen slutade hon med nattblöjan med. Det har varit svårt tidigare för hon dricker ofta mycket vatten på kvällen. Men, så fort hon fick sova i trosa så vaknar hon om hon blir kissnödig. En gång har en olycka har hänt. Hon har en potta i sitt rum (eftersom vi inte har någon toa på den våningen vi sover på).

Har hört att det är bra om barnet får sova helt naken om baken i början, för då känner de tydligare att de inte har blöja. Vi tyckte dock vi har det lite för kallt för det.

Vet flera som tagit upp barnet och satt det på toan innan de själva går och lägger sig. Det kan säkert funka. Inte för oss dock, Lilly kissar aldrig på begäran.

• sarismaris

Inatt blir tredje natten utan blöja! Inga olyckor än. Sätter henne på toa sent på kvällen och hon kissar då en skvätt. Sen går vi på toa direkt hon vaknar på morron. Har funkat i två nätter, så vi kör på så ett tag till!

• Familjen Mattsson Blom

Va duktiga era små är :)
    Vi har funderat ett tag på det här med att sluta med nattblöjan. Men HUR ska jag få henne att INTE dricka så mycket på kvällen? Hon vill så gärna dricka på kvällarna innan hon lägger sig. Lite därför vi inte har påbörjat något med att skippa blöjan på natten.

Men jag skulle vilja testa dock... finns faktiskt nån gång jag glömt blöja men då har hon ju kissat ner hela sängen.

Hur ska man börja? Kanske ska fråga om hon vill testa först :) och sen se vad hon säger och tycker. Har ju skydd... kanske får skaffa flera skydd med.

Samtidigt så känner jag att hon är "bara" 3,5 år så det finns ju gott om tid och bli av med blöjan om natten.

Ha en trevlig kväll.

Svar på tråden Sluta med blöja på natten! Hur gjorde ni??