• sökare

Öppna upp väggen mellan kök och vardagsrum.

Detta är en möjlighet som finns i ett hus vi funderar på att köpa och det skulle bli fint.
    Men hur avancerat är "ingreppet"?

Vad kan det kosta att anlita hantverkare (snickare eller..?) för detta?

• Svar på tråden Öppna upp väggen mellan kök och vardagsrum.
  • medea08

Är det en bärande eller icke-bärande vägg?

• sökare

Bärande, men tydligen kan man öppna upp den lite grann om man reglar upp resten..??..??
    Någon som känner till detta?

• Fonzan

vi har gjort så i en lgh vi hade...

Är väggen bärande så måste man ju stötta upp med ngt, sen kolla ledningar osv...

Vad det kostar har jag ingen aning om...nu när vi bor i hus som sambon byggt så har han koll på vart allt är draget, men på vissa väggar då vi ska sätta upp lite tyngre grejer kan det vara svårt att hitta reglarna...då har vi ngn apparat som man typ drar mot väggen och man kan ställa in om den ska söka på reglar eller el osv...tror den är köpt på Bauhaus ( är mammas sambos ).

Jag kanske har helt fel...men detta är vad jag har förstått att han pysslar med ibland, har inte varit så delaktig i själva byggandet...är mest inriktad på inredning...inte lika komplicerat =)

Går säkert att googla på det...min sambo har byggt allt med hjälp av internet..typ...

• Åsa Lund

Om väggen är bärande måste ni kontakta byggnadsnämnden innan ni gör ingreppet

• jlhm

Fonzan skrev 2009-01-10 22:54:55 följande:

Går säkert att googla på det...min sambo har byggt allt med hjälp av internet..typ...
    Jag hoppas sin sambo har mer erfarenhet än det han kan få från Internet då det förekommer ganska mycker felaktig information, information som mer eller mindre kan vara direkt livsfarlig.
Svar på tråden Öppna upp väggen mellan kök och vardagsrum.