• Lila syren

Har du testat bakmaskin?

Jag funderar på att köpa en bakmaskin men vet inte så mycket om dem. Vad gör man? Tillsätter man bara ingredienserna och programmerar eller måste man knåda degen själv? Blir brödet gott? Är den värd pengarna? Vilket märke är bäst? Snälla berätta allt ni vet!

• Svar på tråden Har du testat bakmaskin?
  • Queen70

man öser i ingridiensrena i maskinen sen sköter det sig själv. resultatet blir som ett pyttigt formbröd med helt ok smak.

• Lila syren

Låter bra att slippa knåda degen. Tack för svaret!

• MILFilicious

Gillar man, som jag, att ha långa naglar är bakmaskin jättebra!

• Queen70

nackdelen är att man inte får så jättestor variation på brödet eftersom maskinen ofta inte klarar så tunga degar, om man gillar att som jag ha mycket, frön, frukt och nötter å så i brödet.

• Lila syren

Aha.. Jag vill helst kunna göra bröd med fullkorn och kanske solrosfrön etc.

• Queen70

Kanske är annorlunda med modernare bakmaskiner dock. Den jag använt är typ 15 år gammal.

Lila syren skrev 2009-01-11 02:13:04 följande:

Aha.. Jag vill helst kunna göra bröd med fullkorn och kanske solrosfrön etc.
  • MBert

Jo visst är bakmasin toppen. Man kan visst göra tunga degar med frön och nötter i! Och man kan variera sig i det oändliga. Det enda man inte kan variera är formen, men skulle man vilja så är det i så fall bara att låta maskinen göra degen och så bakar man ut den till annat, limpor eller bullar.

Det finns en tråd om bakmaskin här på Mat&Bak där du kan få svar på många av dina frågor.

• mina fina barn

Jag köpte en bakmaskin idag på Media Markt. Den kostade 995:- och har 12 olika program och två brödstorlekar. Den heter "Severin". Den är på 600 watt, vilket de flesta modellerna var på, det fanns dock några som hade lägre watt. Har precis laddat den och får se imorgonbitti hur brödet blir. :)

• JaAz1980

Jag har en Kitchen Aid - LOVE IT! Den klarar det mesta men ar ju lite dyr i Sverige..

• MBert
    JaAz1980 skrev 2009-03-20 17:55:14 följande:
    Jag har en Kitchen Aid - LOVE IT! Den klarar det mesta men ar ju lite dyr i Sverige..
    Finns den även som bakmaskin? Är det inte "bara" en köksassistent där man fixar deg och annat? Bakmaskinen gräddar ju även brödet, dvs. man laddar den med ingredienser på kvällen, sätter den på timer och har nybakat bröd på morgonen!
  • JaAz1980

Uups:) joo - det ar en koksmaskin:) Men den ar himla bra;)

Svar på tråden Har du testat bakmaskin?