• Nhelia

Flyga med Ryan air och ta med paraplysulky?

Jag ska flyga till London med Ryan air och undrar om någon vet hur deras policy är för att ta med paraplysulky till barn under 2 år.

Måste man ha en transportväska till sulkyn?

Får man ta med sulkyn till gaten och checka in den där och räknas den i så fall som ett handbagage?

Tacksam för svar om någon vet. Jag har inte kunnat utläsa några svar i Ryan airs flyginformation.

• Svar på tråden Flyga med Ryan air och ta med paraplysulky?
  • Hëllef

Till barn under två år får du ta med dig en vagn gratis. Det går bra att ta med vagnen till gaten både på Säve och Skavsta men jag vet inte vad som gäller på andra flygplatser som RyanAir trafikerar. Det beror alltså på flygplatsens bestämmelser, inte flygbolagets. Vi har aldrig haft någon transportväska till vår paraplysulky och det har fungerat fint men risken är ju större att vagnen går sönder. Lycka till!

• Nhelia
    Hëllef skrev 2009-01-11 08:49:33 följande:
    Till barn under två år får du ta med dig en vagn gratis. Det går bra att ta med vagnen till gaten både på Säve och Skavsta men jag vet inte vad som gäller på andra flygplatser som RyanAir trafikerar. Det beror alltså på flygplatsens bestämmelser, inte flygbolagets. Vi har aldrig haft någon transportväska till vår paraplysulky och det har fungerat fint men risken är ju större att vagnen går sönder. Lycka till!
    Tack! Vi flyger från Säve så det var ju jättebra att veta! Kommer sulkyn på bagagebandet sen när man landat då?
  • Hëllef
    Nhelia skrev 2009-01-11 08:57:25 följande:
    Tack! Vi flyger från Säve så det var ju jättebra att veta! Kommer sulkyn på bagagebandet sen när man landat då?Ni lämnar sulkyn vid flygplanstrappan. Har aldrig flugit till London så jag vet inte hur det är där men i Frankfurt får man tillbaka sulkyn vid planet. Får ni inte den där så kommer den på bandet
  • Nhelia
    Hëllef skrev 2009-01-11 09:03:41 följande:
    Ni lämnar sulkyn vid flygplanstrappan. Har aldrig flugit till London så jag vet inte hur det är där men i Frankfurt får man tillbaka sulkyn vid planet. Får ni inte den där så kommer den på bandetDet vore ju toppen om man fick tillbaka den vid planet. Nu slipper jag oroa mig för transportväska i alla fall och det känns skönt. Det är nog så mycket att tänka på när man reser med barn *puh*!
  • Hëllef
    Nhelia skrev 2009-01-11 09:49:55 följande:
    Det vore ju toppen om man fick tillbaka den vid planet. Nu slipper jag oroa mig för transportväska i alla fall och det känns skönt. Det är nog så mycket att tänka på när man reser med barn *puh*!Ja, det är inte riktigt lika smidigt som innan man hade barn
  • Little J

Jag har aldrig stött på denna "2 års gräns" med RyanAir. Vi flyger regelbundet med dom och har gjort det även sen dotter fyllt 2 år utan några problem (eller att det skulle kosta extra) att ta med paraplyvagnen till gaten eller checka in den.

Hëllef skrev 2009-01-11 08:49:33 följande:
  • Vinterbaby

Iblan och ibkland inte får man vagnen vid landning men sist frågade jag väskpersonalen vid stegen och då fick jag den.

• Pe eS

Jag har flugit med min nu 9 månader gamla dotter ett flertal gånger mellan Göteborg-Säve och London-Stansted. Man fäller ihop vagnen och lämnar den vid den främre ingången precis innan man stiger på planet. På Stansted lägger de vagnen vid främre trappan på planet.
    Har man otur har vagnen fått blivit lite omtömlad och smutsig... Har funderat på hur de gör om det skulle regna men har aldrig behövt få veta.. än.. :)
    Om ni checkar in infant equipment hämtar man den på bandet för "outsized baggage".

• Nhelia

Pe eS skrev 2009-01-12 23:07:41 följande:

Jag har flugit med min nu 9 månader gamla dotter ett flertal gånger mellan Göteborg-Säve och London-Stansted. Man fäller ihop vagnen och lämnar den vid den främre ingången precis innan man stiger på planet. På Stansted lägger de vagnen vid främre trappan på planet. Har man otur har vagnen fått blivit lite omtömlad och smutsig... Har funderat på hur de gör om det skulle regna men har aldrig behövt få veta.. än.. :) Om ni checkar in infant equipment hämtar man den på bandet för "outsized baggage".
    Tack för svaret! Ja, vi får väl räkna med att sulkyn kan bli lite oömt hanterad
  • Hëllef

Little J skrev 2009-01-12 20:51:32 följande:

Jag har aldrig stött på denna "2 års gräns" med RyanAir. Vi flyger regelbundet med dom och har gjort det även sen dotter fyllt 2 år utan några problem (eller att det skulle kosta extra) att ta med paraplyvagnen till gaten eller checka in den.
    På hemsidan benämns barnvagnar som "infant equipment" - därav mitt svar ovan - men det är ju jättebra om man får ta med vagn även till större barn. Själv har jag inte råkat ut för det ännu eftersom min dotter bara är 1,5 år.
Svar på tråden Flyga med Ryan air och ta med paraplysulky?