• Sara och Maja

Sy hissgardin

Jag har tänkt att sy en hissgardin till sovrummet. Någon som vet någon bra beskrivning som finns på internet. Den behöver egentligen inte ha själva hissfunktionen utan bara se ut som en hissgardin.

En annan fråga är vad man använder för stång till en hissgardin eller annan upphängningsanordning? Ska den hänga inne i fönstret eller utanpå??

• Svar på tråden Sy hissgardin
  • Lillasysters

Här finns en till som har funderingar på att sy egen hissgardin.vad använder jag för tyg.en vän till mig sydde en hissgardin men tyget hon köpte flockar,typ drar åt sig allt osv.

• Butterscotch

Dundermamman skrev 2009-01-11 12:58:34 följande:

Den beskrivningen har jag använt för att sy hissgardiner, det var busenkelt! Vi valde att inte ha någon stång alls, utan fäste gardinen inuti fönstret så att säga (med krokar, fästa i den översta träpinnen och i fönsterramen). Jag skulle tro att det går bra med vilken typ av gardinstång som helst annars.

Ang tyg skulle jag välja ett tyg som inte är alltför tjockt och som har ett vackert fall, så att det ser snyggt ut när gardinen är i uppfällt läge. Vilka tyger som suger åt sig damm eller inte har jag ingen koll på, men sånt kan de ju hjälpa till med i tygaffären.
  • Sara och Maja

Jag har ett ganska stadigt bomullstyg som jag ska sy av. Jag är nog ganska säker på hur jag sy nu. Men jag är mer osäker på upphängningen. Vill inte ha den inne i fönstret. Jag har tänkt ha den utanpå men med en vanlig gardinstång så kommer den ju ut några cm från fönstret och det vill jag inte. Vill ha den hänga mot fönsterlisterna.

Den enda lösningen jag kom på är att sambon får korta av hållarna och böja till dom så att dom kortare.

• Millis09

Jag brukar använda mig av kardborrband som är självhäftande på ena sidan. Den hårda ruggliga undersidan är självhäftande medan den mjuka luddiga undersidan är som vanligt. Den mjuka syr jag på baksidan på gardinen och den självhäftande sätter jag på fönsterlisten, ingenting syns, jätte enkelt! Vill du få bort kardborren från fönsterlisten tar du försiktigt bort den och torkar sedan med aceton.
    Beroende på bredden av gardinen så har jag antingen satt fast ca 10-15 cm i varje ände på gardinen, om den varit lång har jag även satt 10-15 cm i mitten.
    Finns i vad jag vet vit och svart. Finns i färghandlar och tygaffärer. Lycka till!

• mammzen41

Jag köpte en fin liten trälist...borrade hål i den där skruvhålen för min gardin stång satt. Alltså...är det 110cm mellan hålen så ska det vara det på trälisten också...sedan satte jag fast tyget med häftpistol bakom listen. skruvarna sitter nu "osynliga" under gardinen.
    lösningen kom till när jag sydde tunga linnegardiner som föll i golvet av kradborrelösningen.
    listen sitter nära väggen och fönsterlisterna..så det blir ingen glipa..
    hoppas du förstår vad jag menar.

• Lillasysters

Måste man använda en gardinstång.Kan man inte bara tex borra i väggen och sätta två krokar som man hänger upp hissgardinen på.precis som man gör när man sätter dom inne i fönstret?

• Lillasysters

ni som har sytt era egna hissgardiner.har ni bilder på hur det ser ut?Glad

• Millis09

Jätteledsen men vår digitalkamera har gett upp, hade gärna visat annars.

• DonaAna
    Svar på #7
    Jag har satt upp mina i köket med krokar direkt i väggen ovanför fönsterkarmen (med pluggar då), då ligger gardinen nära istället för en bit ifrån väggen.
  • Lillasysters

Det var så jag också hade tänkt att sätta upp hissgardinerna som DonaAnas beskriver.

• Sara och Maja

Vaddå för sorts krokar??

Jag har tänkt använda sådana där svarta krokar som används till runda "ikeastänger". Men jag ska korta av dem lite så att gardinen kommer närmare fönstret.

• Lillasysters

Om du borrar och sätter små krokar i väggen så kan du hänga hissgardinen där.Hoppas att du förstår min beskrivning..haha

• Dundermamman

Såhär är det på mina köpta hissgardiner i köket.... en ring på själva trälisten i gardinens överkant och en krok i väggen

Det är väl det "Lillasyster" menar, tror jag!?

Busenkelt och bra

Vi har kattungar
  • Lillasysters

Dundermamman:Ja precis så,hihi då förklarde jag inte helt fel ändå.

Ha det gott!!!

Svar på tråden Sy hissgardin