• extraliten

Tips för att få mer bröstmjölk??

Är det någon som har tips eller huskurer på hur man kan få till mer bröstmjölk??

Har en son född i v. 27+6, föddes den 11/11 och sedan dess har jag pumpat för fulla muggar för att ha nåt att ge honom. Nu närmar det sig hemsjukvård, och jag är så himla ledsen över att jag bara fåt mindre och mindre mjölk för varje dag =( Spelar ingen roll ifall jag pumpar var 3:e timme, eller bara 3-4 ggr om dagen, det är totalt lika mycket på ett dygn i alla fall.
    Igår fick jag dessutom min mens, så det känns som att jag är på väg att bli av med mjölken helt, vilket gör min väldigt ledsen...

Är det någon som också fått mindra mjölk men lyckats få fart på den??

Alla tips tas tacksamt emot!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-11 17:50
    Har dessutom börjat amma honom, vilket enligt de allra flesta skall få fart på det ännu mer, men icke. Han är så nöjd och får allt i sig det lilla som finns, men nu känns det mer som att anledningen till att han inte får i sig mer än han gör att att det inte FINNS mer, inte att han inte skulle klara av att suga i sig det...

• Svar på tråden Tips för att få mer bröstmjölk??
  • Krabbolina

drick massor!
    Jag själv producerar mycket mer mjölk om jag klämmer i mej en lite extra vatten om dagen. Alltså jag har en flaska som ska vara tom när jag lägger mej, förutom den flaskan så dricker jag som vanligt.

• AannaH

Min bm rekommenderade anis o fänkålste. Tyvärr gjorde jag aldrig det för jag gav upp istället

Robin -97 Nemo -05
  • Senap

Nattamma nattamma nattamma sa BVC till mig - så pumpa på natten.
    Drick mycket.
    Hypofysen (som kontrollerar mjölkproduktionen) stimuleras av att barnet rycker och drar i bröstet så simulera det genom att massera bröstvårta och dra och ryck lite.

My sugar is raw
  • lilja26

jag hade precis samma problem. Jag hade nästan ingen mjölk kvar en period under sjukhus tiden. Jag fick ett särsillt nässpray och rekomendationen att pumpa en extra gång på natten. Detta funkade för mig och mjölken produktionen kom tillbaka.

• lilja26

lilja26 skrev 2009-01-11 18:11:19 följande:

jag hade precis samma problem. Jag hade nästan ingen mjölk kvar en period under sjukhus tiden. Jag fick ett särsillt nässpray och rekomendationen att pumpa en extra gång på natten. Detta funkade för mig och mjölken produktionen kom tillbaka.
    jag fick också tillbaka min mens under denna period
  • flaxa

Luzern-te från hälsokosten! Jag dricker 1-2 liter om dagen sedan 6 månader och märker skillnad i mjölkmängd om jag glömmer. Jag hade ingen mjölk när min dotter kom och min BVC-sköterska tipsade mig om att låta henne snutta ofta och byta bröst var 5:e min för att stimulera produktionen. Jag antar att du är fullproppad med förmaningar redan, men det tåls att upprepas: vila, drick mycket, varva ner!
    Jag vet inte hur det är med prematurbebisar men jag fick rådet av BVC att komplettera med bröstersättning då dotter gick ner för mycket innan mjölken kom igång.
    Framför allt tror jag att vården har så pass bra koll på din lilla son att de säger till om du behöver vara orolig.
    Lycka till!

• gosungar

Prova att byta bröstpump om det är möjligt, olika modeller stimulerar på olika sätt. Jag hade också samma problem med minskad mängd bröstmjölk. När bytte pump dubblades mjölkmängden
    Lycka till!

• Senap

Ja, pumpa ofta ofta ofta.
    Titta på sonen och tänk på sonen när du ska pumpa. Min mjölk rann till mkt mer när jag var bebisfokuserad.

My sugar is raw
  • Umetjejen79

När jag skulle börja amma på heltid gick sonen ner i vikt och sov 2 dygn. Vi kontrollvägde 5 mål i rad och han fick bara i sig mellan 8-25g mjölk per mål. Under 2 veckor försökte vi klara att amma utan sond, men han orkade inte suga i sig tillräckligt. Jag fortsatte att gå och pumpa direkt efter han hade ätit för att hålla igång produktionen för han åt så lite. Det var otroligt pressande att se honom vägas och gå ner i vikt och jag fick allt mindre mjölk. Då började jag dricka amningste från hälsokostaffären och produktionen ökade mycket, jag hade aldrig tidigare fått ut så mycket som då. Trots att jag fick mycket mjölk fick vi ge honom mjölk i nappflaska i en månad innan han orkade äta tillräckligt från bröstet. Jag gav honom bröstet och sen nappflaska och sen pumpade jag för att hålla igång produktionen. Jag ville så gärna att något skulle bli normalt så jag kämpade verkligen för att få amningen att fungera och det gjorde den till slut. Det var värt allt slit.

Lycka till och hoppas det löser sig.

• knäppisen

Du har fått jättemånga bra tips. Men du, om du bara tycker det känns stressande o mjölken inte rinner till så finns det ersättning att ge också. Det är svårt att få igång amningen med ett så mkt förtidigt fött barn. Att du lyckats pumpa i två månader är du värd all respekt och beröm för.
    Lycka till, hur du än väljer att göra.

• Jessica1

Som flera tidigare redan sagt vila, ät ordentligt och drick massor. Special theét har du ju redan fått tipps om (har ej testat det själv men hört att det är bra. Men det jag fick höra var att även mjölk och lättöl var bra för produktionen.

Min mjölk minskade i mängd när jag var i din fas. Men ökade drastikst när lille fick kraft att suga ordentligt. Finns ingen bättre stimulans. Så fortsätt att pumpa... Ge inte upp ännu... Jag har lyckats helamma min son och delammar honom nu även om han föddes tidiagare pga havandsskapsförgiftning (född 27+5 nu 8 månader).

Men du det viktigaste är faktiskt är att din lilla baby faktiskt skulle växa och bli stor även om du matar med ersättning!

Svar på tråden Tips för att få mer bröstmjölk??