Inlägg från: humbela giz what ever u call me |Visa alla inlägg
  • humbela giz what ever u call me

FiskAkuten V.1

Då öppnar vi Fisk akuten för oss alla akvarister, blivande akvarister och vetgiriga wannabe akvarister.

Här tipsar vi varandra om boktips, sjukdommar, skötsel what ever allt som har med våra akvarium att göra.
    Ingen kan allt men tillsammans kan vi jävligt mycket
    Så var inte blyga smyg akvarister nu, kom ut ur garderoben och häng med oss

Jag är ingen expert men jag äger en fiskbok

Nåja vad är väll en bal på slottet.........
  • Svar på tråden FiskAkuten V.1
    Pfyrix skrev 2009-01-11 18:27:59 följande:
    Kolla alltid vilken storlek det BLIR på fisken innan du köper den. Allt för ofta ser man folk som inte visste att den blev stor och stora fiskar äter oftast små fiskar.
    Kolla den uppgiften på fler ställen än personalen på zoo. skulle jag vilja tillägga
    Pfyrix skrev 2009-01-11 18:36:22 följande:
    humbela giz what ever u call me skrev 2009-01-11 18:31:37 följande: Om inte personalen verkar bra på fisk så brukar oftast artbestämmningen inte stämma iallafall så det hjälper inte alltid. Så, handla alltid från en seriös akvariebutk eller zoobutik med en bra utbud på både fisk och tillbehör (litet magert utbud tyder oftast enligt min erfarenhet på att de som jobbar där inte är så intresserade.=)

Nja har man tur så har imazo och akvarieteknik märkt leveransen korrekt åt butiken (vilket händer sällan, spec från AT grrrrrrr gröna räkor= en salig blandning asg lorca ja det var allt utan lorca hahahaha)

Jag är så otroligt lyckligt lottad som har våran lilla butik här i solle.
    En riktig akvarist som driver den, pricis som det ska vara
    Hoppas bara fler fattar att det inte är värt att åka 12 mil till djurmagazinet utan gynnar vår lilla butik......
    Ger inte mycket för stora kedjor och flachiga butiker som bara vill sälja.
    Jag letar mig till dom där flummiga källarlokalerna med sparsam inredning

Håller med dom andra...... 200 är lagomt "lek" kar
    Så vida man inte fasnar för ciklidern då *skrattar*
    Och ja kolla golvet, jag hatar mitt vardagsrumsgolv, det svajar *svär*
    Så just nu leker jag struts, spricker det så spricker det för vågskvalp när man går: jepps det är det.

Ni kommer ihåg hemförsäkringen va
    (Kolla så det täcker ev vattenskador och kolla om det täcker akvariumet...... kanske måste man ha en tilläggsförsäkring på karet, i bland behöver man tillägg om man har "för mycket" vatten *hmpf kanman ha det?*)

ghaaaaaaaaaaa VB dag...... varför kommer dom dagarna alltid när man är tung i baken och helst surfar på FL?

Måste dra igång ett kar till i dag oxå, gix är smart......eller inte
    Pust nå ja bara å sparka sig i röva och dra fram hinkar och hävert då.
    Hmmm slang hade ju vart att föredra men hmmm då har jag nog halva beståndet av räkor och boror i avloppet. *mutter*

Här är det inte glada miner för stunden.
    Min galaxy hona har magrat något kopiöst.
    Är bara att innse att det är nedräkning men karantänad och medicineras just nu med lite "humbug" i maten och costapur i vattnet.
    Har lånat en heeeeeeeel bra bok http://www.tmc-publishing.com/books/book-38.htm av min underbara akvariebutik, rekomenderar den varmt. Dock svindyr som alltid när det kommer till bra akvarieböcker.
    sjuk galaxy ingen vacker syn men hon äter och simmar som vanligt så ja vem vet vem vet..... just nu så är det fet mat och medicin som sagt.
    Vill ju gärna få ett hum om vad orsaken är och om det går att bota och framför allt: Kan hela mitt fiskbestånd i det akvariumet vara smittat.
    Så vi får se vad som händer..... tyvärr min enda hona oxå så det är lite extra motigt att ta fram saxen.

annars så puttrar allt på som vanligt i mina kar, har gått emot min akvaristiska förnuft totalt och köpt......guppyn
    2 honor och en hanne....... guppyn? Jag? nå ja alla får vi blackouter i bland *asg*

Nu ska jag krypa upp i soffan med den lånade boken och granska den från pärm till pärm innan jag beslutar om den är värd pengarna (räknar med 600-900 kr för den.)
    Hade gärna velat ha en bok med malar men sjukdomsboken ligger nog lite högre på önskelistan, just nu iaf

m.cory
    flachar med mina nya corys oxå "fick" 3 st ( 2 hannar och 1 hona) ska vara metall men nu när dom bott in sig så tror jag mer och mer på en korsning.
    Ska bli intressant iaf att se om dom tänker föröka sig....dom hade lagt massa med rom alldeles innan jag norpa dom.
    Så ja bara att avvakta. (hmmm skum mini bilden blev,)

Enligt FLlagen så får jag va OT mer kladdkaka till folket
Svar på tråden FiskAkuten V.1