FiskAkuten V.1
Kolla alltid vilken storlek det BLIR på fisken innan du köper den. Allt för ofta ser man folk som inte visste att den blev stor och stora fiskar äter oftast små fiskar.
Kolla alltid vilken storlek det BLIR på fisken innan du köper den. Allt för ofta ser man folk som inte visste att den blev stor och stora fiskar äter oftast små fiskar.
humbela giz what ever u call me skrev 2009-01-11 18:31:37 följande:
humbela giz what ever u call me skrev 2009-01-11 18:50:32 följande:
Diwa skrev 2009-01-11 18:51:00 följande:
mamma.. håller med casham. runt 200 liter är ett ganska bra "litet" akvarium som man kan göra mycket kul med. Vårat minsta är 230 liter (juwel panorama) och går att ha mycket kul i. Allt är ju beroende på plats och typ av golv.. =P
Superteddybear.
just oscar är en typisk "åååå så liten och söt fisk" samma med stora malar och hajar.. :)
Min bror gav min far två små raringar i födelsedagspresent. Supersöta. Min far var inte lika glad när han genast kände igen sina påfåglar (oscar), dom åt upp allt annat sen.. *lol*
Själva har vi 5 fullvuxna älskar påffar och skulle gärna ha albinovarianten.
kassandey
Tja..... fisktips
Fjärilsciklider är ju himla trevliga, apostigramma också (med risk för felstavning..*s*)
(går oftast vid botten)
Stimfisk, tja finns ju en uppsjö av tetror som är trevliga. Själv är jag svag för kardinaltetra och blodfenstetra. Lite större tetra så gillar jag kongo, hanarna blir så otroligt vackra men blir en hel del större och kan stressa lite.
Mosaicguram och månskensgurami för att få in lite storlek men ändå vacker färg och roligt beetende (även honung, lakrits och dvärggurami är vackert och gör sig bra i ett sällskapsakvarium)
Bilbukar vid ytan (om man har bra täckglas)
sen en bunt roliga malar lite överallt.. =) (med fina färger som är fina när dom kommer fram men inte nödvändigtvis behöver synas hela tiden).
Det är mitt tips (finns ju så mycket att välja på). :)
Har själv guramis, tetror (fast dom går som foderfisk i dagsläget) en hel uppsjö olika roliga malar osv och det ger ett roligt och aktivt akvarium.
Att vi sen satte in rovfisk på tillväxt är .. tja typist oss..*flinar*
blåciklider är ena jäklar på att leka. Våran lilla hona (8-9cm) sätter alla stora cikliderna på plats och lyckas trots tidigare extremt överbefolkat akvarium få till frisimmare... Helt otrolig verkligen!
Roligaste simmarna jag fått har varit på diskusen (trots rejält befolkat malakvarium och oerfaren hane) och fjärilsciklider.
Så grattis alltid kul med små äggisar!
kassandy..
bilbukar bor tillsammans med diskus i vilt tillstånd. Men vad jag förstått är dom inte allt för knussliga. Å klarar du diskus så .. :D
Hmmm otur med gurami ärinte så kul dom är ju så vackra. =)
Hmm praktbotia glömde jag... Lattjo firre.. =)
Hmmm i malväg skulle jag nog (om man tycker malar är roliga) så skulle jag satsa på ex L333 eller typ royal pleco (finns många olika) eller kanske L114. Fina fiskar som gör sig i fast dom ibland är lite anonyma. =)
Flytta scalarerna istället? Då är ju diskusarna på hemmareviret. (dels matning och hävda sig) sen är ju dom känsligare för stress vilket du slipper.. :).
Bilbukar är en stimfisk. Riktigt smart byggd fast kan ju ha sina nackdelar i akvarium..*ler*
nä med dom förutsättningarna vill man ju inte direkt byta åt andra hållet. =)
*ler*
har också två akvarium som behöver rensas.. *suckar* fast den stora får gubben ta när han kommer hem. Orkar inte bajssuga den, får så jäkla ont i ryggen när jag inte kommer åt ordentligt pga magen.
Fast lilla tanke behövs rensas, ser förjäklig ut. *suckar*
+ att alla neon och kardinal vi köpte tog slut på 3 dagar. Vi trodde dom skulle räcka minst 1 vecka. *muttrar*
Någon har dessutom bitit av Labans rumpa (black ghost), misstänker prakt botia. Enda jag kan komma på som har kraft nog i munnen för ett sånt rakt snitt.
Kan säga att det finns värre.. ;)
När vi flyttade tog det 3 timmar att packa fisken. Största fisken då fick åka med säkerhetsbälte i förarstolen. Mal på +65cm och en omkrets på drygt 30-35cm.. ;) om han hade snurrat i påsen hade han inte kunnat vända på sig själv.. *ler*
Lite tröst så..*ler*
hmmm du vet att dom inte är helt bra att knipa med händerna?!
Gör som vi gjort med våra taggiga malar. Ta en plastförpackning (ex glass eller liknande) gör hål i den överallt (typ durkslag) fånga malen med den. Fungerar perfekt utan skador å annat trassel. Vi har använd sånadär plastförpackningar man har till vindruvor för att fånga botier och våra taggiga malar. (Adonismalen ser ut som han svalt en kaktus). Dom fastnar även i malhåvar. Men i plastburken.. Inte problem! :D
Tyckte själv att det blev lite lättare efter jag kommit på det. Ibland ska man ha en ljus stund.. *lol*
Jaha då satte sig barracudan i sig en fisk som nästan är lika stor som han själv.. Jäkel till att äta det där. Men vi får dom INTE att något annat än levande fisk.. *suckar* Dom kommer bli dyra i drift. :-P