Inlägg från: kassandy |Visa alla inlägg
  • kassandy

FiskAkuten V.1

humbela giz what ever u call me skrev 2009-01-11 18:31:37 följande:
    Kolla den uppgiften på fler ställen än personalen på zoo. skulle jag vilja tillägga

Håller med...

Ett annat tips är: kolla upp vilka arter du kan ha med vilka...vissa stimfiskar är ett skrovmål åt större fiskar......Vissa malar äter allt de får in i munnen Tro mej, jag talar av egen erfarenhet...gjorde den missen när jag var helt grön på området. Och jag kunde inte förstå varför alla mina Guppysar, tetror och liknande fiskar försvann

De gick med rovmalar, Scalarer och Blåciklider......Ja skratta ni...det var ingen som talade om det för mej från början...men nu vet jag bättre---

• kassandy

Passar väl på att fråga efter tips medans jag ändå sitter här...

Har just nu två större kar, ett på 300 liter och ett på 365 liter. Har Discus i det ena och Scalarer i det andra. Nu funderar jag på att flytta Discusarna frpån det mindre karet och låta dom gå med Scalarena...jag skulle vilja bygga om det andra, 300 liter, till sällskapskar. Nu är det 100 år sen...typ...jag hade sällskapskar.

Har ni ndra några tipps på vad det skall gå i ett sånt så det blir snyggt?
    Tänkte mej några stimfiskar, och nån dvärgciklid kanske...har ni några andra tips??

• kassandy
    humbela giz what ever u call me skrev 2009-01-11 19:03:23 följande:
    Jag är så otroligt lyckligt lottad som har våran lilla butik här i solle.En riktig akvarist som driver den, pricis som det ska vara Hoppas bara fler fattar att det inte är värt att åka 12 mil till djurmagazinet utan gynnar vår lilla butik...... Ger inte mycket för stora kedjor och flachiga butiker som bara vill sälja.Jag letar mig till dom där flummiga källarlokalerna med sparsam inredning
    Vi har ju fått djurmagazinet här, och det är väl det värsta jag ar varit med om. De, här uppe iaf, vet intye vad de håller på med.
    Men vi har även Arken Zoo och Djurkompaniet, och de är betydligt bättre på fiskar, handlar själv mästadelen på Arken. Men Djurkompaniet är lite tuffare med utbudet, de törs ta hem lite udda arter som är mer svårsålda, det gör Arken inte, annat än på beställning.
  • kassandy
    Pfyrix skrev 2009-01-13 11:31:17 följande:
    kassandeyTja..... fisktipsFjärilsciklider är ju himla trevliga, apostigramma också (med risk för felstavning..*s*)(går oftast vid botten)Stimfisk, tja finns ju en uppsjö av tetror som är trevliga. Själv är jag svag för kardinaltetra och blodfenstetra. Lite större tetra så gillar jag kongo, hanarna blir så otroligt vackra men blir en hel del större och kan stressa lite. Mosaicguram och månskensgurami för att få in lite storlek men ändå vacker färg och roligt beetende (även honung, lakrits och dvärggurami är vackert och gör sig bra i ett sällskapsakvarium)Bilbukar vid ytan (om man har bra täckglas)sen en bunt roliga malar lite överallt.. =) (med fina färger som är fina när dom kommer fram men inte nödvändigtvis behöver synas hela tiden).Det är mitt tips (finns ju så mycket att välja på). :)Har själv guramis, tetror (fast dom går som foderfisk i dagsläget) en hel uppsjö olika roliga malar osv och det ger ett roligt och aktivt akvarium.Att vi sen satte in rovfisk på tillväxt är .. tja typist oss..*flinar*
    eckemannen skrev 2009-01-13 14:09:26 följande:
    ett ex boliviansk fjäril ciklidstort stimm kardinal tetrapansarmalar tex typ 2 grupper olika några ancistrusLycka till
    Fjärilarna tycker jag om, så sånna blir det garanterat, troligtvis Blå, Gul och Bolivianer. Apistogramman har jag haft otur med, likaså Gurami, men det är snygga fiskar. De ända Gurami jag har klarat är Honung och Dvärg, det har gått bra...de har även lekt för mej:)Kardinatetra älskar jag, men har inte kunnart ha dom nu, i och m,ed att både Scalarena och de två största malarna har tuggat i sej dom. Det går två halvstora Plecomalar i 300 litern just nu, och de skall få gå kvar, men Synodontisen får flytta med Discusarna. Det är en herre på 16-17 år, och elak som få äter allt han får in i munnen. Honom har jag haft sedan jag startade akvarium för 15-20 år sedan och vill inte göra mej av med honom.

Men tack för tipsen, kom gärna med mer...
  • kassandy

Pfyrix: Hur är det med Bilbukar? Har aldrig haft några...är de lättskötta, eller har de större krav på vatten? Akvariumet har heltäckande ljusramp, så det blir inga problem...jag tycker Bilbuken är ganska läcker och har tittat på dom till och från...

• kassandy
    Pfyrix skrev 2009-01-14 16:43:22 följande:
    kassandy..bilbukar bor tillsammans med diskus i vilt tillstånd. Men vad jag förstått är dom inte allt för knussliga. Å klarar du diskus så .. :DHmmm otur med gurami ärinte så kul dom är ju så vackra. =)Hmm praktbotia glömde jag... Lattjo firre.. =)Hmmm i malväg skulle jag nog (om man tycker malar är roliga) så skulle jag satsa på ex L333 eller typ royal pleco (finns många olika) eller kanske L114. Fina fiskar som gör sig i fast dom ibland är lite anonyma. =)

Då blir det nog kanske nån bilbuk också De vill väl gå i stim har jag för mej?

Skall börja nu i helgen med överflyttningen av Discusarna, jag gruvar litegrann, för de ä'r känsliga för stressen, men jag hoppas det skall gå bra. Jag får mörklägga Scalaretanken när de väl är där, för att minska evt. stress för dom.

Gruvar mest för att flytta malen faktisk, han är så stor så jag vågar inte ta honom med håven, är rädd han gör illa sej. Men jag kan heller inte ha honom kvar i 300 litern, för då äter han upp sällskapsfiskarna jag tänker sätta ner:-/

Det finns två halvstora Plecomalar i det karet redan, så de får bo kvar, tänkte också köpa några pansarmalar eller andra bottenätare dit.

• kassandy
    Pfyrix skrev 2009-01-16 12:51:54 följande:
    Flytta scalarerna istället? Då är ju diskusarna på hemmareviret. (dels matning och hävda sig) sen är ju dom känsligare för stress vilket du slipper.. :).Bilbukar är en stimfisk. Riktigt smart byggd fast kan ju ha sina nackdelar i akvarium..*ler*

Scalarena vill jag inte flytta. De gå i ett specialbyggt akvarium som är 8'a kantigt. det är på 365 liter och 85 cm högt. Det högre av karen är lämpligare för mina scalarer, och det r även där jag har CO2 anläggningen.

De två största scalarena är 13 cm "utan fenor" i höjden, och de är uppvuxen i det 8'a kantiga akvariumet. 

Och sedan tror jag att eftersom växterna har tynat bort i det akvariumet, och två av Discusarna har dött helt appropå, inga sjukdomstecken eller någonting. Så jag tror det är ett djupare liggande problem i de karet, jag skall lyfta ut allt grus och inredning och göra rent från botten så det blir en helt nystart på det karet.Måste evt. byta ut pumpen också.

• kassandy

skall påbörja flytt av fyra Discusar och en stor elak mal idag *suck* Gläder mej inte direkt....

• kassandy
    Pfyrix skrev 2009-01-18 14:07:58 följande:
    Kan säga att det finns värre.. ;) När vi flyttade tog det 3 timmar att packa fisken. Största fisken då fick åka med säkerhetsbälte i förarstolen. Mal på +65cm och en omkrets på drygt 30-35cm.. ;) om han hade snurrat i påsen hade han inte kunnat vända på sig själv.. *ler* Lite tröst så..*ler*

Jodå, lite tröst var det dock...

Nej, vad jag gruvar mest för är faktisk Discusen, de är så fruktansvärt känslig Malen är ju jobbig på sitt sätt, men det blir till att nypa fast honom i händerna, för den jäkeln törs jag inte ta i håven, då kan han skada sej.

• kassandy
    Pfyrix skrev 2009-01-18 18:43:19 följande:
    hmmm du vet att dom inte är helt bra att knipa med händerna?! Gör som vi gjort med våra taggiga malar. Ta en plastförpackning (ex glass eller liknande) gör hål i den överallt (typ durkslag) fånga malen med den. Fungerar perfekt utan skador å annat trassel. Vi har använd sånadär plastförpackningar man har till vindruvor för att fånga botier och våra taggiga malar. (Adonismalen ser ut som han svalt en kaktus). Dom fastnar även i malhåvar. Men i plastburken.. Inte problem! :D
    Det var en j...a bra ide...varför har inte jag kommit på det för...Förvånad Här har jag hållit på och flyttat malarna med händerna, i varjefall de största...han är inte speciellt taggig, det är bara ryggfenan igentligen som är en enda stor tagg, men han är såpass elak och vild att han snirklar in sej i håven...oavsett vilken håv jag använder. senaste gången jag försökte ta honom med håven, då han jag inte med...han krängde sej ur den och gjorde en golvsegling, det var inget roligt vill jag lova...sedan dess har jag plockat honom med händerna, då vet jag att jag får grepp om honom och kan hålla fast.

Jag har inte flyttat honom ännu, Discusarna är flyttade, men det var såpass tidskrävande och stressigt för dom att jag tar malen i morgon, och då skall jag använda en glassbytta...tackar så jättemycket för det tipset.
  • kassandy

Nu puttrar 300 litern igen, just nu går det några Tetror och Zebrafiskar i den, de skall liksom "gå in" akvariet. Vill inte släppa ner några Dvärgar, innan jag vet att det är okej.

Svar på tråden FiskAkuten V.1